Architektura
ARCHITEKTURA

Modernizm – reaktywacja, odnowa stacji PKP Ochota

  • Komentarze

Stacja Warszawa Ochota

Stacja Warszawa Ochota, projekt: Arseniusz Romanowicz, Piotr Szymaniak, realizacja: 1960-1962.

Fot: Marcin Czechowicz
  • Stacja Warszawa Ochota
  • Stacja Warszawa Ochota
  • Stacja Warszawa Ochota
  • Stacja Warszawa Ochota
  • Stacja Warszawa Ochota po modernizacji
  • Stacja Warszawa Ochota
  • Stacja Warszawa Ochota

Zaprojektowany w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia pawilon dworca w Ochocie jest przykładem socmodernistycznej architektury najwyższych lotów. Dosłownie, bo jego forma przywodzi na myśl rozpięte nad ziemią „skrzydła”. Dziś budynek znów zachwyca, dzięki modernizacji firmowanej przez pracownię maas  

Przystanki warszawskiej linii średnicowej, łączącej Dworzec Wschodni z Warszawą Zachodnią (Stadion, Powiśle, Śródmieście i Ochota), zaprojektowane zostały u schyłku lat pięćdziesiątych, a wykańczane były w początku następnej dekady. Ich architektura, urzekająca lekkością i nowoczesnością, niczym nie ustępowała ówczesnym rozwiązaniom w Europie Zachodniej. Pawilony dwóch z nich, Powiśle i Ochota, zostały ostatnio odrestaurowane przez architektów z pracowni maas. Usuwając warstwy brudu i wieloletnie zaniedbania przywrócono świetność obiektom, które mogłyby trafić do każdego podręcznika dwudziestowiecznej architektury polskiej.

W tym zbiorze awangardowych stacji okresu socmodernizmu najciekawsza wydaje się forma pawilonu na Ochocie (autorzy: Arseniusz Romanowicz, Piotr Szymaniak, realizacja: 1960-1962), kojarząca się z latawcem, który dopiero co opadł na ziemię. To mocno przeszklony obiekt z dachem o kształcie paraboloidy hiperbolicznej, pełniącym rolę równie ważną jak elewacje. Z peronu na górę wjeżdżało się niegdyś schodami ruchomymi, których podczas renowacji niestety nie przywrócono. Remont nie objął też peronów, a w najbliższym otoczeniu pozostał gąszcz bazarowych bud.

Szklane ściany można było unowocześnić, wprowadzając szkło bezszprosowe, ale spowodowałoby to zagubienie pierwotnego charakteru obiektów. Autorzy modernizacji podkreślają bowiem, że chcieli uszanować dzieło starszych kolegów i ograniczyli się do wyeksponowania oryginalnego kształtu budynku. Usunęli jedynie późniejsze naleciałości – reklamy, które pokryły elewacje stacji w latach dziewięćdziesiątych. Przystanek wygląda niemal tak samo jak w latach sześćdziesiątych, nowych ingerencji projektowych prawie nie widać. Skromne, metalowe ławki w poczekalni dobrze wpisują się w przestrzeń wnętrz. Wątpliwości mogą budzić jedynie szerokie framugi drzwi wejściowych, zakłócające nieco rytm szklanych elewacji. Architekci zachowali maksymalną ilość oryginalnych materiałów, odtworzyli elementy zniszczone, takie jak ceramiczna okładzina dachu w charakterystyczne biało-czarne pasy. Obiekt dostosowano do nowych wymagań energetycznych i potrzeb osób niepełnosprawnych. Stare szyby zastąpiono nowymi – zespolonymi. W pomieszczeniach mieszczących kasy, narażonych na silne nagrzewanie, wprowadzona została klimatyzacja. Odnowiono też toalety.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 07/2009
Autor: Jerzy S. Majewski
Zdjęcia: Marcin Czechowicz, Nicolas Grospierre
Data publikacji: 3.06.2011 15:30
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.