Architektura
ARCHITEKTURA

Co zobaczyć: mosty w Polsce. Mosty jak z teledysków Lady Gagi, czyli Polska specjalność

  • Komentarze

Kolorowe wiadkuty w Warszawie

Do bólu kolorowe wiadukty Trasy Siekierkowskiej, węzeł Płowiecka-Marsa-Ostrobramska

Fot: Dariusz Sobala, Henryk Zobel
  • Most na wyspę Wolin
  • Most na wyspę Wolin
  • „Wiadukt-tęcza” nad autostradą A2
  • Wiadukty Trasy Siekierkowskiej
  • Wiadukt w ciągu w Stalowej Woli

Mosty mogą być arcydziełem konstrukcyjnym, by tylko wspomnieć Golden Gate w San Francisco. Niestety w mosty w Polsce zazwyczaj projektuje inżynier mostowy, który nie ma pojęcia o estetyce. Naszą specjalnością narodową stała się kolorystyka, której nie powstydziłaby się królowa kiczu - Lady Gaga. Tylko, że u nas kicz jest niezamierzony.

Co zobaczyć: mosty w Polsce. Ze wszystkiego, co człowiek wybudował i wzniósł, popychany instynktem życia, nic mym oczom nie wyda się lepszym i cenniejszym od mostów. Są one ważniejsze od domów, świętsze od kościołów, ponieważ w większym stopniu stanowią wspólną własność. Mosty trwają dłużej niż inne budowle i nie służą żadnym ukrytym lub złym celom” – w tak piękny sposób ujmował znaczenie i rolę mostów jugosłowiański pisarz Ivo Andrić (Most na Drinie, Czytelnik, Warszawa 1984). Tymczasem w mostownictwie, jak w żadnej innej chyba dziedzinie budownictwa w Polsce, inżynierowie samodzielnie – bez znaczącego udziału architektów – określają w najmniejszych detalach ostateczną formę i funkcję obiektu. W zależności od jakości tego przekazu odbiór społeczny jest pozytywny lub negatywny. Niestety najczęściej kończy się na tym drugim.

Na początku lat 90. na fali odwrotu od powszechnej szarzyzny czasów PRL, zrezygnowano za jednym zamachem zarówno z szarego koloru powłok nakładanych na konstrukcje stalowe (akceptowalnego i uzasadnionego ze względów technologicznych), jak i naturalnego koloru betonu (trudniej akceptowalnego i w dużej mierze nieuzasadnionego). Przystąpiono do malowania. Miało to uatrakcyjnić mosty w Polsce, ale często było też sposobem na maskowanie niskiej jakości wykonanych robót lub zaspakajało ambicje lokalnych notabli. Inżynierowie potrafią zaprojektować w detalach obiekt, od końca pala do szczytu najwyższego pylonu, jednak proponowaną kolorystykę najczęściej przedstawiają w projekcie w kilku wariantach, a wybór pozostawiają „równie kompetentnemu” inwestorowi. Jest oczywiście kilka innych możliwych schematów postępowania: decyduje kierownik budowy, inspektor nadzoru, wykonawca robót lub przypadek. Najrzadziej kolorystykę określają odpowiednio wykwalifikowane osoby.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 1/2009
Autor: Dariusz Sobala, Henryk Zobel
Zdjęcia: Henryk Zobel, Dariusz Sobala
Data publikacji: 28.06.2013 11:46
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.