Porządkowanie historycznego centrum Opola rozpoczęło się w 1997 roku, po wielkiej powodzi w dorzeczu Odry. Woda zalała wówczas Wyspę Pasieka, na której znajduje się słynny Amfiteatr Tysiąclecia, gdzie odbywa się co roku Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej. Tego samego roku Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej podjął decyzję, by zabezpieczyć miasto przed kolejną katastrofą. Uporządkowano między innymi kamienne nabrzeża przepływającej przez Opole Młynówki, wyremontowano zabytkową śluzę miejską z 1862 roku oraz zbudowano bramy przeciwpowodziowe. Zwieńczeniem kolejnego etapu renowacji staromiejskiego brzegu, pomiędzy mostem Zamkowym (zwanym też Żółtym) a Katedralnym, było oświetlenie pierzei kamienic, przeprowadzone według koncepcji pracowni Grażyny Czory z Katowic w 2007 roku. To pierwsza w Polsce iluminacja przeprowadzona na tak wielką skalę z użyciem źródeł światła nowej generacji, w oprawach typu LED, o ogromnej trwałości i sprawności technicznej, dużej intensywności kolorów i niezwykle wysokiej temperaturze oraz gamie barw emitowanego światła, którą można dowolnie zmieniać, a przy tym niewielkich rozmiarach naświetlaczy oraz kosztach eksploatacji wielokrotnie niższych niż w przypadku tradycyjnego oświetlenia czy zastosowania reflektorów halogenowych. Światło nie służy wtedy jedynie ekspozycji zabytku, lecz jego nowej kreacji. Ponieważ część murów wyłania się albo z terenów zalewowych, albo bezpośrednio z wody, oświetlenie każdego z kilkunastu obiektów tworzących pierzeję nabrzeża zaprojektowane zostało w indywidualny sposób. Czasami maskuje błędy konserwatorskie – takie jak nadbudowany wspólny, szklany dach nad dwiema kamienicami. Nocą dach znika w ciemności, a światło podkreśla jedynie zabytkowe mury. Odrębnie oświetlone zostały mosty – teraz po zmierzchu zwraca uwagę uroda ich konstrukcji. Oświetlenie kamienic pomiędzy mostem Zamkowym i Katedralnym to jednak dopiero początek iluminacji miasta. W końcu ubiegłego roku, według projektu architekta
Michała Kaczmarzyka z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, iluminowano też mury obronne. Aby uniknąć dodatkowych słupów zastosowano oświetlenie płaszczyznowe z naświetlaczy ukrytych w gruncie pod murem. Ten sam projektant jest autorem oświetlenia katedry, które ma zostać zrealizowane w tym roku. W najbliższym czasie iluminowane będą także inne zabytkowe świątynie opolskie. Wśród nich wznoszący się tuż obok mostu Zamkowego kościół Świętej Trójcy mieszczący mauzoleum Piastów opolskich. Oświetlona też ma zostać kolejna z przepraw – most Groszowy. W planach jest jeszcze realizacja bulwarów spacerowych i dodatkowych bram na Odrze, modernizacja bruków, rekonstrukcja fragmentów murów obronnych, nowa siedziba Biblioteki Miejskiej, rozbudowa filharmonii i rewaloryzacja Wyspy Pasieki nazywanej Wyspą Kultury z całkowicie przebudowywanym amfiteatrem. Inwestycje te prowadzone są w ramach projektu Wrota rekreacji i kultury, który obejmuje również renowację kolejnych zabytków i to nie tylko tych sięgających średniowiecza, ale też całkiem współczesnych, jak żelbetowa łupina wiaty dawno niedziałającego przystanku autobusowego czy wyremontowana w tym roku kolorowa fontanna na placu Wolności z lat 50., autorstwa Floriana Jesionowskiego, projektanta Amfiteatru Tysiąclecia.
Rewitalizacja centrum Opola prowadzona jest z zadziwiającą konsekwencją, zmieniając Stare Miasto w jedną z najbardziej zadbanych przestrzeni zabytkowych w Polsce.
- 1
- 2

-
Czy mieszkania w kamienicach wrócą do łask? Być może - bo są coraz tańsze. Na dodatek mają swój styl i są kuszącą alternatywą dla standardowych mieszkań w nowym budownictwie. więcej
-
- Łączy elegancję obiektów prestiżowych z polotem studenckiej spontaniczności - taki zdaniem sądu konkursowego będzie Newton, nowy budynek Politechniki Opolskiej. Konkurs został rozstrzygnięty dzisiaj więcej
-
W ciągu niespełna dwóch dekad, w miejscu osady rybackiej powstał nowoczesny port i stutysięczna aglomeracja – „okno na świat” i „wizytówka” II Rzeczpospolitej (1926-1939). więcej
-
