Architektura
ARCHITEKTURA

Murowane lampiony - iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu

  • Komentarze

Iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu

Iluminacje kamienic w Opolu
Nocny widok z mostu Żółtego w kierunku północnym

Fot: Tomasz Zakrzewski
  • Iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu
  • Iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu
  • Iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu
  • Iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu
  • Iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu
  • Iluminacja kamienic nad Młynówką w Opolu

Ponieważ część murów wyłania się albo z terenów zalewowych, albo bezpośrednio z wody, oświetlenie każdego z kilkunastu obiektów tworzących pierzeję nabrzeża zaprojektowane zostało w indywidualny sposób

Porządkowanie historycznego centrum Opola rozpoczęło się w 1997 roku, po wielkiej powodzi w dorzeczu Odry. Woda zalała wówczas Wyspę Pasieka, na której znajduje się słynny Amfiteatr Tysiąclecia, gdzie odbywa się co roku Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej. Tego samego roku Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej podjął decyzję, by zabezpieczyć miasto przed kolejną katastrofą. Uporządkowano między innymi kamienne nabrzeża przepływającej przez Opole Młynówki, wyremontowano zabytkową śluzę miejską z 1862 roku oraz zbudowano bramy przeciwpowodziowe. Zwieńczeniem kolejnego etapu renowacji staromiejskiego brzegu, pomiędzy mostem Zamkowym (zwanym też Żółtym) a Katedralnym, było oświetlenie pierzei kamienic, przeprowadzone według koncepcji pracowni Grażyny Czory z Katowic w 2007 roku. To pierwsza w Polsce iluminacja przeprowadzona na tak wielką skalę z użyciem źródeł światła nowej generacji, w oprawach typu LED, o ogromnej trwałości i sprawności technicznej, dużej intensywności kolorów i niezwykle wysokiej temperaturze oraz gamie barw emitowanego światła, którą można dowolnie zmieniać, a przy tym niewielkich rozmiarach naświetlaczy oraz kosztach eksploatacji wielokrotnie niższych niż w przypadku tradycyjnego oświetlenia czy zastosowania reflektorów halogenowych. Światło nie służy wtedy jedynie ekspozycji zabytku, lecz jego nowej kreacji. Ponieważ część murów wyłania się albo z terenów zalewowych, albo bezpośrednio z wody, oświetlenie każdego z kilkunastu obiektów tworzących pierzeję nabrzeża zaprojektowane zostało w indywidualny sposób. Czasami maskuje błędy konserwatorskie – takie jak nadbudowany wspólny, szklany dach nad dwiema kamienicami. Nocą dach znika w ciemności, a światło podkreśla jedynie zabytkowe mury. Odrębnie oświetlone zostały mosty – teraz po zmierzchu zwraca uwagę uroda ich konstrukcji. Oświetlenie kamienic pomiędzy mostem Zamkowym i Katedralnym to jednak dopiero początek iluminacji miasta. W końcu ubiegłego roku, według projektu architekta 

Michała Kaczmarzyka z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, iluminowano też mury obronne. Aby uniknąć dodatkowych słupów zastosowano oświetlenie płaszczyznowe z naświetlaczy ukrytych w gruncie pod murem. Ten sam projektant jest autorem oświetlenia katedry, które ma zostać zrealizowane w tym roku. W najbliższym czasie iluminowane będą także inne zabytkowe świątynie opolskie. Wśród nich wznoszący się tuż obok mostu Zamkowego kościół Świętej Trójcy mieszczący mauzoleum Piastów opolskich. Oświetlona też ma zostać kolejna z przepraw – most Groszowy. W planach jest jeszcze realizacja bulwarów spacerowych i dodatkowych bram na Odrze, modernizacja bruków, rekonstrukcja fragmentów murów obronnych, nowa siedziba Biblioteki Miejskiej, rozbudowa filharmonii i rewaloryzacja Wyspy Pasieki nazywanej Wyspą Kultury z całkowicie przebudowywanym amfiteatrem. Inwestycje te prowadzone są w ramach projektu Wrota rekreacji i kultury, który obejmuje również renowację kolejnych zabytków i to nie tylko tych sięgających średniowiecza, ale też całkiem współczesnych, jak żelbetowa łupina wiaty dawno niedziałającego przystanku autobusowego czy wyremontowana w tym roku kolorowa fontanna na placu Wolności z lat 50., autorstwa Floriana Jesionowskiego, projektanta Amfiteatru Tysiąclecia.

Rewitalizacja centrum Opola prowadzona jest z zadziwiającą konsekwencją, zmieniając Stare Miasto w jedną z najbardziej zadbanych przestrzeni zabytkowych w Polsce.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"06/2010
Autor: Grażyna Czora, Jerzy S. Majewski
Zdjęcia: dzięki uprzejmości firmy Philips, Tomasz Zakrzewski
Data publikacji: 10.06.2011 15:34
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.