Architektura
ARCHITEKTURA

Muzeum historyczne w Ningbo

  • Komentarze

Muzeum historyczne w Ningbo

Elewacja wschodnia

Fot: Iwan Baan
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo
  • Muzeum historyczne w Ningbo

Muzeum Historii w Ningbo, autorstwa chińskiego biura Amateur Architecture Studio

Muzeum Historyczne
Ningbo, Chiny
Autor: Wang Shu & Lu Wenyu Amateur Architecture Studio
Konstrukcja: Shentu Tuanbing, Chen Yongbing
Powierzchnia całkowita:
30 000 m2
Projekt: 2003-2005
Realizacja: 2008
Nie podano kosztów inwestycji

Założenia projektowe

Ningbo to dawne miasto portowe, w ciągu ostatniej dekady przekształcone we współczesną metropolię o szerokich ulicach i wielkomiejskiej, rozproszonej zabudowie. Według autora lokalnego muzeum historycznego, wskutek tej przebudowy Ningbo straciło ludzką skalę, a przyjęty model urbanistyczny nie odpowiada problemowi liczebności chińskiego społeczeństwa. Ponieważ według Wang Shu realizacja projektu nie może tego problemu rozwiązać, muzeum historyczne stanowi według jego zamysłu samoistny element wypełniający urbanistyczną pustkę – jest „małym miastem w mieście, na własnych prawach” lub górą, uformowaną z materiałów odzyskiwanych.

Dyspozycja funkcjonalna

Bryła budynku w przyziemiu jest zwarta, przepruta jedynie otworami wejściowymi. Po przejściu niskim, trzydziestometrowej długości tunelem, zwiedzający wchodzą do rozświetlonego atrium, w którym zaczynają się główne trasy komunikacyjne klatek schodowych i przejść. Na górnych kondygnacjach bryła została rozczłonkowana, a pomiędzy utworzonymi częściami powstały kameralne wnętrza przypominające doliny. Tworzą one taras na dachu stanowiący „szczyt góry”, dostępny poprzez szerokie zewnętrzne schody z holu bocznego, dostępnego niezależnym wejściem. Również we wnętrzu widoczny jest podział przestrzeni za pomocą szerokich, ogólnodostępnych traktów łączących pomieszczenia schowane za ciężkimi murowanymi ścianami. Taki układ podkreśla symbolikę góry – tradycyjnego motywu często przywoływanego we współczesnej architekturze chińskiej. Każda sala wystawowa ma dwa wejścia, by użytkownicy mogli sami ustalać trasy zwiedzania. Światło dzienne dociera do wnętrza budynku poprzez dwa wewnętrzne dziedzińce. Do część biurowo-administracyjnej oraz zaplecza wchodzi się oddzielne. Ta mnogość wejść do budynku, wyraźnie zaznaczonych na elewacji głębokimi podcięciami, nawiązuje do symboliki chińskiego ogrodu.

Konstrukcja budynku

Żelbetową konstrukcję szkieletową wykonywano w szalunkach bambusowych, a na elewacjach zastosowano ponad dwadzieścia różnych rodzajów materiałów budowlanych. Na odzyskiwanych materiałach bazuje tradycyjne budownictwo lokalnej ubogiej ludności – jednak z materiałów takich jak cegła, kamień dachówka powstają ściany tylko do 8 metrów wysokości. Ponieważ zewnętrzne ściany muzeum mają po 24 metry wysokości, konstrukcję elewacji stanowi żelbetowa kratownica zawieszona na konstrukcji budynku. Jej pola wypełniano materiałem odzyskanym po dawnych wioskach stojących w tej okolicy, łącząc w ten sposób tradycyjną technikę budowania z nowoczesną technologią. Wiele elementów ceramicznych można poznać po charakterystycznych rozmiarach – najstarsza ze znalezionych cegieł ma 1500 lat i pochodzi z czasów dynastii Tang. Fragmenty żelbetowej kratownicy wystające spod okładziny pojawiają się na elewacji w nieregularny sposób. Choć układ materiałów na elewacji został rozrysowany, realizację tej części budynku nie zawsze udawało się kontrolować i niekiedy dopiero po zdjęciu rusztowań oczom architekta ukazywał się rezultat pracy murarzy.

przeczytaj rowniez
  • 40 lat temu otwarto pierwsze w Polsce muzeum oceanograficzne
    40 lat temu otwarto pierwsze w Polsce muzeum oceanograficzne

    Utworzone w 1971 roku Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni było pierwszą w kraju placówką, gdzie zwiedzający mogli podglądać morską florę i faunę. Sam obiekt muzeum to ciekawy, modernistyczny gmach z międzywojnia ze szklaną rotundą z czasów powojennych więcej

  • Ciche rewolucje Jiříego Krohy
    Ciche rewolucje Jiříego Krohy

    Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej

  • Adaptacja silosu na mieszkanie

    Ołomuniecki silos nie został oswojony, lecz okiełznany: nie mamy do czynienia z typowym loftem, mieszkaniem bezkonfliktowo wpisującym się w historyczną tkankę architektoniczną, ale z radykalną interwencją, której najważniejszym elementem jest dominująca, przeskalowana nadbudowa więcej

  • Riegler Riewe Architekten: Muzeum Śląskie
    Riegler Riewe Architekten: Muzeum Śląskie

    więcej

Źródło: "Architektura Murator" - 01/2010
Autor: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od biura Amateur Architecture Studio
Zdjęcia: Amateur Architecture Studio, LV Hengzhong, Song Shuhua, Chen Lichao, Ymkje Repko, Qian Lu, Lu Wenyu, Iwan Baan
Data publikacji: 21.06.2011 09:44
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.