Architektura
ARCHITEKTURA

Świątynia ikony motoryzacji - Muzeum Porsche w Stuttgarcie

  • Komentarze

Muzeum Porsche w Stuttgarcie

Widok na muzeum od strony północnej; Muzeum Porsche w Stuttgarcie projektu Delugan Meissl Associated Architects

Fot: Porsche AG
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie
  • Muzeum Porsche w Stuttgarcie

Samochody były zawsze wyznacznikiem nowoczesności. Futuryści na początku XX wieku wynosili je pod niebiosa, namawiali z kolei do spalenia muzeów i bibliotek. Jednak dziś historia zatacza koło. To samochody, mające już stuletnią historię, lądują w muzeach. Ostatnio w gablocie znalazło się Porsche, dla którego muzeum wybudowano w Stuttgarcie, mieście będącym siedzibą tej marki

Lokalizacja

Nowe muzeum firmy Porsche zlokalizowano w miejscu ważnym dla historii niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, bo to tu właśnie przeniesiono w 1938 roku firmowe biuro projektowe z centrum Stuttgartu. Na dynamiczną formę budynku wpływ miała nie tylko charakterystyka produktów Porsche, lecz również układ arterii komunikacyjnych rozciągających się wzdłuż boków działki i przecinających na Porscheplatz, przed frontem obiektu.

Koncepcja architektoniczna

Budynek ukształtowano jako monolityczną, dynamiczną bryłę, wyraźnie odciętą od pofalowanej powierzchni dziedzińca wejściowego. Od frontu przeszklona elewacja nadwieszonej części wystawienniczej umożliwia wgląd do holu części wystawowej i jednocześnie odsłania fragment stalowej konstrukcji. Do muzeum wchodzi się niejako od spodu, po lekko opadającej rampie, flankowanej ścianami sklepu i restauracji, zwężającej się stopniowo ku foyer. Otwiera się ono na recepcję z kafeterią i warsztatem samochodowym w tle, a jednocześnie z jego centrum dynamicznie wystrzeliwuje jedyny bieg schodów, którymi można dostać się do ogromnej hali wystawowej. Wejście główne okazuje się dolnym punktem przestrzennej spirali, która stanowi szkielet organizujący przestrzeń całego budynku.

Konstrukcja

Przestrzenny układ stalowych kratownic, stanowiący szkielet unoszącej się ponad ziemią bryły muzeum, ma długość około 160 m i przeciętną szerokość 70 m, a waży prawie 35 000 t. Stropy wykonano jako kompozytowe (stalowo-betonowe), a całość oparto na wylewanej na miejscu konstrukcji żelbetowej: trzech pylonach (mieszczących piony komunikacyjne i sanitarne) opartych na żelbetowej części podziemnej. Pylony oddalone są od siebie średnio o 60 m, a nacisk, jaki przejmują od spoczywającej na nich konstrukcji stalowej, mierzony w ich narożnikach, wynosi około 34000 MN. Przy ich budowie użyto elementów żelbetowych sprężanych i z betonu samozagęszczalnego. Projekt statyczny i wymiarowanie tej skomplikowanej konstrukcji (projektowanie wspomagano cyfrowym modelem parametrycznym), uwzględniające nietypową geometrię i kompozycję części budynku, wymagały największej precyzji inżynierskiej i stanowiły kluczowy element planowania i realizacji całej inwestycji. Dużo uwagi poświęcono też ciągłej koordynacji projektowanych instalacji technicznych, tak żeby ich przebieg był ściśle zintegrowany z dynamiczną geometrią konstrukcji.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • 40 lat temu otwarto pierwsze w Polsce muzeum oceanograficzne
    40 lat temu otwarto pierwsze w Polsce muzeum oceanograficzne

    Utworzone w 1971 roku Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni było pierwszą w kraju placówką, gdzie zwiedzający mogli podglądać morską florę i faunę. Sam obiekt muzeum to ciekawy, modernistyczny gmach z międzywojnia ze szklaną rotundą z czasów powojennych więcej

  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

  • Gazeta.pl Kraków: Nowe muzeum Kantora jak most nad Wisłą
    Gazeta.pl Kraków: Nowe muzeum Kantora jak most nad Wisłą

    Dwa betonowe szyby klatek schodowych dadzą podparcie stalowej konstrukcji nadwieszonej 13 metrów nad ziemią. Tam powstanie główna przestrzeń muzeum. - Prace przypominać będą nieco budowę mostu - oceniają projektanci gmachu Muzeum Kantora nad Wisłą. Muzeum ma być gotowe w przyszłym roku więcej

  • Ciche rewolucje Jiříego Krohy
    Ciche rewolucje Jiříego Krohy

    Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej

Źródło: "Architektura-murator" 07/2009
Autor: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od biura Delugan Meissl Associated Architects, Wenzel+Wenzel i Porsche AG
Zdjęcia: Porsche AG, Delugan Meissl Associated Architects
Data publikacji: 9.06.2011 11:44
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.