archirama.pl

Świątynia ikony motoryzacji - Muzeum Porsche w Stuttgarcie

Samochody były zawsze wyznacznikiem nowoczesności. Futuryści na początku XX wieku wynosili je pod niebiosa, namawiali z kolei do spalenia muzeów i bibliotek. Jednak dziś historia zatacza koło. To samochody, mające już stuletnią historię, lądują w muzeach. Ostatnio w gablocie znalazło się Porsche, dla którego muzeum wybudowano w Stuttgarcie, mieście będącym siedzibą tej marki

Muzeum Porsche w Stuttgarcie

Widok na muzeum od strony północnej; Muzeum Porsche w Stuttgarcie projektu Delugan Meissl Associated Architects

Fot: Porsche AG

Lokalizacja

Nowe muzeum firmy Porsche zlokalizowano w miejscu ważnym dla historii niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, bo to tu właśnie przeniesiono w 1938 roku firmowe biuro projektowe z centrum Stuttgartu. Na dynamiczną formę budynku wpływ miała nie tylko charakterystyka produktów Porsche, lecz również układ arterii komunikacyjnych rozciągających się wzdłuż boków działki i przecinających na Porscheplatz, przed frontem obiektu.

Koncepcja architektoniczna

Budynek ukształtowano jako monolityczną, dynamiczną bryłę, wyraźnie odciętą od pofalowanej powierzchni dziedzińca wejściowego. Od frontu przeszklona elewacja nadwieszonej części wystawienniczej umożliwia wgląd do holu części wystawowej i jednocześnie odsłania fragment stalowej konstrukcji. Do muzeum wchodzi się niejako od spodu, po lekko opadającej rampie, flankowanej ścianami sklepu i restauracji, zwężającej się stopniowo ku foyer. Otwiera się ono na recepcję z kafeterią i warsztatem samochodowym w tle, a jednocześnie z jego centrum dynamicznie wystrzeliwuje jedyny bieg schodów, którymi można dostać się do ogromnej hali wystawowej. Wejście główne okazuje się dolnym punktem przestrzennej spirali, która stanowi szkielet organizujący przestrzeń całego budynku.

Konstrukcja

Przestrzenny układ stalowych kratownic, stanowiący szkielet unoszącej się ponad ziemią bryły muzeum, ma długość około 160 m i przeciętną szerokość 70 m, a waży prawie 35 000 t. Stropy wykonano jako kompozytowe (stalowo-betonowe), a całość oparto na wylewanej na miejscu konstrukcji żelbetowej: trzech pylonach (mieszczących piony komunikacyjne i sanitarne) opartych na żelbetowej części podziemnej. Pylony oddalone są od siebie średnio o 60 m, a nacisk, jaki przejmują od spoczywającej na nich konstrukcji stalowej, mierzony w ich narożnikach, wynosi około 34000 MN. Przy ich budowie użyto elementów żelbetowych sprężanych i z betonu samozagęszczalnego. Projekt statyczny i wymiarowanie tej skomplikowanej konstrukcji (projektowanie wspomagano cyfrowym modelem parametrycznym), uwzględniające nietypową geometrię i kompozycję części budynku, wymagały największej precyzji inżynierskiej i stanowiły kluczowy element planowania i realizacji całej inwestycji. Dużo uwagi poświęcono też ciągłej koordynacji projektowanych instalacji technicznych, tak żeby ich przebieg był ściśle zintegrowany z dynamiczną geometrią konstrukcji.

Materiały

Korpus budynku obłożono elementami metalowymi, malowanymi na biało. Sufit nad strefą wejściową obłożono blachą stalową nierdzewną polerowaną, której połysk powoduje, że migotliwość szklanej elewacji jest wizualnie wprowadzana pod wielkie nadwieszenie bryły wystawowej, ku szerokiemu otwarciu wejścia głównego, podkreślając jego atrakcyjność. Konsekwentna monochromatyczność (biel, czerń) materiałów okładzinowych i wnętrzarskich, łączenie elementów bez widocznych styków, wynikają między innymi z faktu, że w budynku pokazywanych jest 80 różnych modeli samochodów, o różnych kolorach i kształtach.

Koncepcja wystawiennicza

Poziomy i ścieżki, biegnące przez halę wystawową tworzą sieć, która podkreśla różnorodność doznań przestrzennych. Organizująca przestrzeń spirala została przekształcona w taki sposób, że powstały strefy o określonych funkcjach i charakterze: „place”, „ulice”, obszary wystawowe i ścieżki. Historyczne i współczesne eksponaty zaaranżowano w sposób chronologiczny, ale jednocześnie odpowiadający sekwencji charakterystycznych cech produktów Porsche, takich jak szybkość, lekkość, moc, spójność stylistyczna. Te cechy są uwydatnione przez charakter poszczególnych fragmentów wnętrza – „uspokojonych” (rozległych) i „przyśpieszonych” (zawężonych).

Muzeum Porsche

Stuttgart, Niemcy
Autorzy: Delugan Meissl Associated Architects
Współpraca: Wenzel + Wenzel Architekten, Stuttgart, Gassmann + Grossmann Baumanagement GmbH
Konstrukcja: Leonhardt, Andrä und Partner Beratende Ingenieure VBI GmbH, Stuttgart
Inwestor: Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft
Aranżacja wystawy:HG Merz Architekten
Konsultant ds. oświetlenia:Delux AG, Szwajcaria
Powierzchnia całkowita:28 000 m2
Projekt: 2005-2007
Realizacja: 2008
Koszt inwestycji:100 000 000 EUR

Źródło: "Architektura-murator" 07/2009
Autor: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od biura Delugan Meissl Associated Architects, Wenzel+Wenzel i Porsche AG
Zdjęcia: Porsche AG, Delugan Meissl Associated Architects
Data publikacji: 9.06.2011 11:44

Dział Architektura wprowadzi Cię w wyjątkowy świat budynków oraz rozwiązań architektonicznych. Architektura w Polsce i na świecie. Dowiesz się, jakie inwestycje architektoniczne planowane są w rodzimych miastach. Dział Architektura przybliży Ci obrazy poszczególnych miast kraju oraz świata. To tu znajdują się aktualności związane z lokalizacją obiektów sportowych oraz ich konstrukcją. Specjaliści z działu Architektura zwrócą uwagę na niecodzienne budowle, bryły architektoniczne oraz funkcjonalne rozwiązania. Możesz znaleźć tu również ekskluzywne budowle: architektura, która na pewno zwróci Twoją uwagę. W dziale Architektura znajdziesz znajdziesz informacje na temat architektów, biur projektowych, najnowszych realizacji, a także ajniki aranżacji ogrodu, aby przykuwał uwagę przybywających gości. Możesz liczyć także na przegląd zabytków, które być może wskażą Ci kierunek wakacyjnych eskapad. Zajrzyj do działu Architektura, a na pewno nie pożałujesz!