Architektura
ARCHITEKTURA
Kościoły. Najpiękniejsze kościoły w Polsce

Na Wielkanoc odwiedź ciekawy i nietypowy kościół

  • Komentarze

Cerkiew w Białym Borze

Cerkiew w Białym Borze, autorstwa Jerzego Nowosielskiego, to przykład wyjątkowej architektury sakralnej

Fot: Jerzy Durczak/Wikimedia

Te kościoły są zaprzeczeniem architektonicznej tandety. Specjalnie na święta wielkanocne pokazujemy świątynie, które nie rażą pretensjonalną formą. Bo architektura tych kościołów sprzyja przede wszystkim zadumie i refleksji.

 Można odnieść wrażenie, że od jakiegoś czasu architekturę sakralną w Polsce pokazuje się jedynie w kontekście tandety, brzydoty i kiczu. Wraz z nadejściem świąt wielkanocnych postanowiliśmy nieco odmienić ten trend. Dlatego dziś chcemy pokazać kościoły architektonicznie nietuzinkowe. Wyróżniające się spośród polskich świątyń pomysłem i unikalnym stylem. Wyjątkowe ze względu na skromność formy i odejście od przesady, która tak często uwidacznia się w projektach polskich świątyń.

Minimalistyczny kościół, czyli kaplica w Tarnowie

Mała kaplica w Tarnowie to zupełne zaprzeczenie barokowo - eklektycznej przesady wielu prowincjonalnych (i nie tylko) polskich parafii. Patrząc na okrojoną formę tarnowskiej świątyni można chyba śmiało zaryzykować stwierdzenie, że jej architektura stawia na pierwszym miejscu kontakt z Bogiem. Bo podstawową cechą świątyni Votum Aleksa we wsi Tarnów nad Wisłą jest skromność. Kościół to prosta drewniana bryła pozbawiona okien. O sakralnym charakterze miejsca najwydatniej świadczy prosty krzyż umieszczony na dachu budowli. Budynek pokryty jest liniami wióra osikowego. Trudno tutaj szukać bogatych zdobień. Jedynie dwuskrzydłowe drzwi, zamykające wejście do świątyni okute są stalowymi zawiasami. Również wnętrze kościoła jest proste i skromne tak jak sosnowe ławy i ołtarz wypełniające przestrzeń. Brak ornamentyki i zdobień dodatkowo sprzyjają skupieniu i modlitwie. Choć kościół jest małą, zwartą bryłą pozbawioną okien, to nie brakuje w nim światła. Wszystko za sprawą ściany za ołtarzem wykonanej jedynie ze szkła, która pozwala rozświetlić całą nawę. Drewniana forma i prostota powodują, że kościół doskonale wpisuje się w otoczenie wiślanej skarpy, na której został wybudowany. Świątynia w Tarnowie jest dziełem dwójki architektów Marty i Lecha Rowińskich z pracowni Beton.

Kościół w Międzylesiu. Powrót do architektury romańskiej

Kościół parafialny pw. NMP w Międzylesiu to również świątynia o architekturze dalekiej od eklektyzmu i pomysłów rażących swoją brzydotą. To kościół pozbawiony niepotrzebnych ozdobników. Architektura międzyleskiej świątyni koresponduje z czasami wczesnochrześcijańskimi. Prosta bryła nawiązuje do romańskiej tradycji budowania kościołów. Fasada kościoła obłożona jest piaskowcem. Do wnętrza świątyni prowadzą podwójne drewniane drzwi. Obok kościoła stoi prosta dzwonnica, połączona ze świątynią arkadą. Nawa wewnątrz kościoła otrzymała wyjątkowy charakter dzięki użyciu żelbetowych łuków. W odstępy miedzy łukami wpisują się stacje drogi krzyżowej wymalowane na dębowych deskach. Całe wnętrze kościoła dzięki ascetycznej formie daje poczucie skupienia i zadumy. Kościół w Międzylesiu to efekt pracy grupy architektów: Haliny Drewiczewskiej, Stefana Drewiczewskiego, Dariusza Hyca, Krzysztofa Mycielskiego i plastyka Mateusza Środonia.

Cerkiew w Białym Borze

Cerkiew w Białym Borze to dzieło wybitnego polskiego artysty Jerzego Nowosielskiego. W architekturze małej cerkwi uwidacznia się dawna fascynacja Nowosielskiego malarstwem ikonowym. Artysta nie jest architektem dlatego budynek powstał we współpracy z architektem Bogdanem Kotarbą. Cerkiew w Białym Borze stoi z dala od innych budynków jakby w pustej przestrzeni. Świątynia nawiązuje do surowej i pełnej ascezy architektury bazylik starochrześcijańskich. Wybudowana w latach 1992 - 1997 cerkiew to prosty blok fasady z dwiema wieżyczkami i półkolistymi przyczółkami. Wewnątrz, niezwykły nastrój świątyni buduje wyjątkowa kolorystyka. Barwy są mocno nasycone, ale mimo silnych kontrastów ich zestawienie jest pełne harmonii. Ciemno zielone ściany i stropy, białe przegrody i czerwone portale dobrze się komponują. Boczne galerie od nawy oddzielają czarne kolumny. Cerkiew w Białym Borze sprawia wrażeni jakbyśmy cofnęli się w czasie.

>>Zobacz wyjątkowe ozdoby i dekoracje na Wielkanoc  

przeczytaj rowniez
Autor: Tomasz Wojciechowski
Zdjęcia: Jerzy Durczak/Wikimedia
Data publikacji: 3.04.2012 16:05
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.