Architektura
ARCHITEKTURA

Naoshima w Japonii: wyspa sztuki i mekka dobrej architektury

  • Komentarze

Naoshima: wyspa sztuki w Japonii

Benesse House (projekt: Tadao Ando)

Fot: 663highland / Wikimedia Commons
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii

Naoshima – mała wyspa na japońskim morzu Seto – to znane dziś na całym świecie centrum sztuki współczesnej – z muzeami, sztuką i architekturą zaprojektowaną przez kultowych projektantów. Realizacje Tadao Ando, Miyajima Tatsuo czy Sugimoto Hiroshi naprawdę inspirują. Przedstawiamy pięć powodów, dla których warto odwiedzić japońską wyspę, choćby w trakcie wakacyjnych wojaży. Takie rzeczy tylko w Japonii

Naoshima jeszcze dwie dekady temu była idealnym miejscem do łowienia ryb. Historia Naoshimy – wyspy sztuki współczesnej – rozpoczyna się w momencie, kiedy wydawnictwo Benesse postanowiło zrealizować tam projekt Benesse Art Site Naoshima – odkrywający potencjał japońskiej wyspy oraz skupiający uznanych artystów i młode talenty w konkretnej przestrzeni artystycznej. Benesse trafiło w dziesiątkę i stworzyło unikalne miejsce w skali świata. Poniżej przegląd atrakcji dla głodnych współczesnego dizajnu.

Po pierwsze: Art House Project

 Art House Project to instalacja w mieście Honmura – małym porcie na wyspie Naoshima. Wykorzystuje opuszczone domy, warsztaty i świątynie, które artyści – nie tylko japońscy – zamienili w dzieła sztuki współczesnej. Budynki rozmieszczone są po całym mieście z zewnątrz wpisują się w tradycyjny krajobraz Japonii, ale ich wnętrza to autorska wizja dizajnerów.

Kadoya (projekt: Miyajima Tatsuo) – 200-letnia, japońska rezydencja. Po liftingu: z oświetleniem wody w basenie diodami LED i z cyfrowymi wyświetlaczami zamiast okien

Minamidera (projekt: Tadao Ando, w realizacji wykorzystano dzieła Jamesa Turella) – opuszczona świątynia. Po liftingu: pojawiło się dzieło Backside of the Moon, w którym Turell bawi się tradycyjnym postrzeganiem światła

Go`o Shrine (projekt: Sugimoto Hiroshi) – stare sanktuarium. Po liftingu: schody ze szkła prowadzące do podziemnej groty (efekt optyczny nawiązuje do jedności nieba i ziemi)

Ishibashi (projekt: Senju Hiroshi) – 100-letni dom należący do kupca handlującego solą. Po liftingu: pojawiły się 2 obrazy Senju Hiroshi: jeden na zewnętrznych, przesuwanych drzwiach do domu, drugi w pobliżu magazynu

Gokaisho (projekt: Suda Yoshihiro) – budynek, w którym mieszkańcy miasta spotykali się i grali w szachy. Po liftingu: tradycyjnie zaprojektowany budynek z ręcznie rzeźbionymi kwiatami kamelii koresponduje z widokiem, który rozciąga się z okna na ogród z kwiatami kamelii rosnącymi w naturze

Haisha (projekt: Otake Shinro) – dom i gabinet miejscowego dentysty. Po liftingu: galeria rzeźb wielkoformatowych (w tym replika amerykańskiej Statui Wolności), które można podziwiać z dwóch poziomów budynku

Kinza (projekt: Naito Rei) – 200-letni dom. Po liftingu: dzieło sztuki tradycyjnego dizajnu

Po drugie: Benesse House Museum

Benesse House to muzeum sztuki współczesnej i hotel w jednym. Poza dostępem do restauracji, kawiarni, sklepów i spa – czyli tym co oferuje większość hoteli – umożliwia swoim gościom dostęp do muzeum sztuki współczesnej 24 godziny na dobę. Kompleks zaprojektowany przez Tadao Ando obejmuje: muzeum, the Oval, park i plażę oraz gromadzi dzieła artystów z Japonii i zagranicy, które nawiązują do naturalnego środowiska i architektury Naoshimy.

Po trzecie: Chichu Art Museum

Chichu Art Museum od 2004 r. również wpisuje się w krajobraz Naoshimy. Seria Water Lilies Claude Moneta, prace Jamesa Turrella wykorzystujące światłocień i instalacje Time / Timeless / No Time Waltera De Maria to stała ekspozycja (choć stosunkowo niewielka) obiektu zaprojektowanego przez Tadao Ando. Forma Chichu Art Museum jednak sama w sobie leży gdzieś pomiędzy projektem architektonicznym a dziełem sztuki – a przynajmniej robi niesamowite wrażenie. Koncepcja architektoniczna wykorzystuje naturalne światło w kształtowaniu przestrzeni obiektu. Zakłada ukrycie większej części budynku pod ziemią – w pagórku, z którego rozciąga się imponujący widok na okolicę – aby jak najmniej inwazyjnie wpływać na krajobraz wyspy. Mimo takiego położenia, architekci zdecydowali się jednak zagrać naturalnym światłem słonecznym, dzięki czemu klimat i wygląd wnętrza muzeum oraz ekspozycji zmieniają się codziennie wraz z porami dnia i porami roku.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: benesse-artsite.jp
Autor: Redakcja
Zdjęcia: Matsuoka Mingfang / Wikimedia Commons, 松冈明 芳 / Wikimedia Commons, Akiyoshi Matsuoka / Wikimedia Commons, Nanosanchez / Wikimedia Commons, 663highland / Wikimedia Commons
Data publikacji: 13.07.2011 14:59
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.