Architektura
ARCHITEKTURA

Naoshima w Japonii: wyspa sztuki i mekka dobrej architektury

  • Komentarze

Naoshima: wyspa sztuki w Japonii

Benesse House (projekt: Tadao Ando)

Fot: 663highland / Wikimedia Commons
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii
  • Naoshima: wyspa sztuki w Japonii

Naoshima – mała wyspa na japońskim morzu Seto – to znane dziś na całym świecie centrum sztuki współczesnej – z muzeami, sztuką i architekturą zaprojektowaną przez kultowych projektantów. Realizacje Tadao Ando, Miyajima Tatsuo czy Sugimoto Hiroshi naprawdę inspirują. Przedstawiamy pięć powodów, dla których warto odwiedzić japońską wyspę, choćby w trakcie wakacyjnych wojaży. Takie rzeczy tylko w Japonii

Naoshima jeszcze dwie dekady temu była idealnym miejscem do łowienia ryb. Historia Naoshimy – wyspy sztuki współczesnej – rozpoczyna się w momencie, kiedy wydawnictwo Benesse postanowiło zrealizować tam projekt Benesse Art Site Naoshima – odkrywający potencjał japońskiej wyspy oraz skupiający uznanych artystów i młode talenty w konkretnej przestrzeni artystycznej. Benesse trafiło w dziesiątkę i stworzyło unikalne miejsce w skali świata. Poniżej przegląd atrakcji dla głodnych współczesnego dizajnu.

Po pierwsze: Art House Project

 Art House Project to instalacja w mieście Honmura – małym porcie na wyspie Naoshima. Wykorzystuje opuszczone domy, warsztaty i świątynie, które artyści – nie tylko japońscy – zamienili w dzieła sztuki współczesnej. Budynki rozmieszczone są po całym mieście z zewnątrz wpisują się w tradycyjny krajobraz Japonii, ale ich wnętrza to autorska wizja dizajnerów.

Kadoya (projekt: Miyajima Tatsuo) – 200-letnia, japońska rezydencja. Po liftingu: z oświetleniem wody w basenie diodami LED i z cyfrowymi wyświetlaczami zamiast okien

Minamidera (projekt: Tadao Ando, w realizacji wykorzystano dzieła Jamesa Turella) – opuszczona świątynia. Po liftingu: pojawiło się dzieło Backside of the Moon, w którym Turell bawi się tradycyjnym postrzeganiem światła

Go`o Shrine (projekt: Sugimoto Hiroshi) – stare sanktuarium. Po liftingu: schody ze szkła prowadzące do podziemnej groty (efekt optyczny nawiązuje do jedności nieba i ziemi)

Ishibashi (projekt: Senju Hiroshi) – 100-letni dom należący do kupca handlującego solą. Po liftingu: pojawiły się 2 obrazy Senju Hiroshi: jeden na zewnętrznych, przesuwanych drzwiach do domu, drugi w pobliżu magazynu

Gokaisho (projekt: Suda Yoshihiro) – budynek, w którym mieszkańcy miasta spotykali się i grali w szachy. Po liftingu: tradycyjnie zaprojektowany budynek z ręcznie rzeźbionymi kwiatami kamelii koresponduje z widokiem, który rozciąga się z okna na ogród z kwiatami kamelii rosnącymi w naturze

Haisha (projekt: Otake Shinro) – dom i gabinet miejscowego dentysty. Po liftingu: galeria rzeźb wielkoformatowych (w tym replika amerykańskiej Statui Wolności), które można podziwiać z dwóch poziomów budynku

Kinza (projekt: Naito Rei) – 200-letni dom. Po liftingu: dzieło sztuki tradycyjnego dizajnu

Po drugie: Benesse House Museum

Benesse House to muzeum sztuki współczesnej i hotel w jednym. Poza dostępem do restauracji, kawiarni, sklepów i spa – czyli tym co oferuje większość hoteli – umożliwia swoim gościom dostęp do muzeum sztuki współczesnej 24 godziny na dobę. Kompleks zaprojektowany przez Tadao Ando obejmuje: muzeum, the Oval, park i plażę oraz gromadzi dzieła artystów z Japonii i zagranicy, które nawiązują do naturalnego środowiska i architektury Naoshimy.

Po trzecie: Chichu Art Museum

Chichu Art Museum od 2004 r. również wpisuje się w krajobraz Naoshimy. Seria Water Lilies Claude Moneta, prace Jamesa Turrella wykorzystujące światłocień i instalacje Time / Timeless / No Time Waltera De Maria to stała ekspozycja (choć stosunkowo niewielka) obiektu zaprojektowanego przez Tadao Ando. Forma Chichu Art Museum jednak sama w sobie leży gdzieś pomiędzy projektem architektonicznym a dziełem sztuki – a przynajmniej robi niesamowite wrażenie. Koncepcja architektoniczna wykorzystuje naturalne światło w kształtowaniu przestrzeni obiektu. Zakłada ukrycie większej części budynku pod ziemią – w pagórku, z którego rozciąga się imponujący widok na okolicę – aby jak najmniej inwazyjnie wpływać na krajobraz wyspy. Mimo takiego położenia, architekci zdecydowali się jednak zagrać naturalnym światłem słonecznym, dzięki czemu klimat i wygląd wnętrza muzeum oraz ekspozycji zmieniają się codziennie wraz z porami dnia i porami roku.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: benesse-artsite.jp
Autor: Redakcja
Zdjęcia: Matsuoka Mingfang / Wikimedia Commons, 松冈明 芳 / Wikimedia Commons, Akiyoshi Matsuoka / Wikimedia Commons, Nanosanchez / Wikimedia Commons, 663highland / Wikimedia Commons
Data publikacji: 13.07.2011 14:59
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.