Architektura
ARCHITEKTURA

Niemiecki architekt, polskie spojrzenie

  • Komentarze

Niemiecki architekt, polskie spojrzenie

Fragment wystawy "Carl Gotthard Langhans, architekt z Kamiennej Góry"– instalacja przestrzenna „stół architekta”

Fot: dzięki uprzejmości Jacka Kosa
  • Niemiecki architekt, polskie spojrzenie
  • Niemiecki architekt, polskie spojrzenie
  • Niemiecki architekt, polskie spojrzenie
  • Niemiecki architekt, polskie spojrzenie

Przypadająca jesienią 2008 roku dwusetna rocznica śmierci Carla Gottharda Langhansa – autora berlińskiej Bramy Brandenburskiej – stała się okazją do przypomnienia dorobku wybitnego śląskiego architekta

Wystawa zorganizowana latem 2007 roku przez Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze, gdzie urodził się Langhans, prezentowana była w śląskich miasteczkach, w których znajdują się dzieła architekta jak Dzierżoniów, Syców i Rawicz oraz we wrocławskim Muzeum Architektury. Trafiła także do Niemiec – do partnerskiego miasta Kamiennej Góry Wolfenbüttel. Od sierpnia do końca roku będzie pokazywana w Königswarten koło Bonn, później prawdopodobnie w Berlinie.
Carl Gotthard Langhans (1732–1808) jest jednym z najważniejszych niemieckich architektów schyłku XVIII stulecia. To, co trwale wpisało się w dzieje architektury niemieckiej i co w dużej mierze jest jego zasługą (choć także na przykład Davida Gilly’ego), to przeniesienie do Niemiec rozwiązań z renesansowej i klasycystycznej architektury Włoch, Francji i Anglii oraz recepcja neopalladiańskich wzorców. Kolumnowe i pilastrowe kompozycje ścienne, artykulacje partii centralnych i ryzalitów w fasadach, elipsoidalne sale z szeregami kolumn w pałacach, kościołach i teatrach, monoptery, serliany, portyki należą do architektonicznego repertuaru środków stosowanych przez Langhansa, a po nim przez kolejne pokolenia projektantów pierwszej połowy XIX wieku.

Jego pierwszym znanym dziełem była przebudowa pałacu w Żmigrodzie, a początkiem kariery zlecenie mu w tym samym roku – 1763 – realizacji nowej wrocławskiej siedziby księcia Hatzfeldta, w miejsce zniszczonej przez Austriaków w trakcie oblężenia miasta w 1760 roku. Langhans miał wykonać korektę, w opinii księcia za mało reprezentacyjnego projektu pałacu przygotowanego przez francuskiego architekta Isidore Gannevalego. Decydujące dla jego dalszej twórczości okazały się, podejmowane przy okazji tej inwestycji podróże do Bawarii, Austrii i Włoch, związane z zakupem karraryjskich marmurów, szlachetnych materiałów budowlanych i wykończeniowych. Dzięki wyjazdom poznał architekturę Południa Europy, a wpływu oglądanych wówczas dzieł, szczególnie włoskiego renesansu, można doszukać się w wielu projektach Langhansa. Podróżował także później, już jako naczelny architekt prowincji śląskiej, odwiedzając w latach 1775-1776 Holandię, Anglię i Francję. Takie zagraniczne wyprawy, zlecane przez pruskie władze urzędnikom, służyły podnoszeniu poziomu rodzimej architektury oraz techniki budowlanej i przemysłowej.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 7/2008
Autor: Janusz Opaska
Zdjęcia: dzięki uprzejmości Jacka Kosa, Jerzy Krzysztof Kos
Data publikacji: 8.06.2011 13:06
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.