Architektura
ARCHITEKTURA

Nieznana architektura Warszawy: pod dachami kościołów

  • Komentarze

Model wieźby dachowej, kościół pw. św. Józefa i Wniebowzięcia NMP, Warszawa

Makieta - model wieźby dachowej, kościół pw. św. Józefa i Wniebowzięcia NMP, Warszawa. Historyczne więźby dachowe kościołów w Warszawie. Wykonał Jerzy Borwiński

Fot: KZ

Mało kto ma okazję chodzić po zakurzonych poddaszach zabytkowych kościołów. Te tajemnicze zakątki przedstawia wystawa plenerowa „Historyczne więźby dachowe kościołów w Warszawie”

Wystawę przygotowaną przez biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków oglądać można w samym centrum Warszawy, na Nowym Świecie, ledwo kilkadziesiąt metrów od palmy na rondzie Charles'a de Gaulle'a. Wystarczy na chwilę skręcić na dziedziniec. Wystawa przedstawia znane budynki z nieznanej strony. Pod dachami kościołów kryją się niekiedy bardzo interesujące konstrukcje i świetne przykłady dawnej sztuki ciesielskiej.

Na terenie Warszawy – w jej obecnych granicach – wybudowano ponad 80 kościołów. Wiele z nich zostało zniszczonych lub przebudowanych. Co ciekawe, badania wykazały, że zachowała się całkiem pokaźna część dawnych konstrukcji. Są też rysunki i inne archiwalia dające możliwość określenia układu i wyglądu dawnych ustrojów dachowych. Badacze mogą się więc pokusić o przedstawienie rozwiązań wykorzystywanych w bryłach warszawskich świątyń od średniowiecza po dwudziestolecie międzywojenne.

Na planszach znalazły się opisy konstrukcji dachowych w kilkunastu kościołach, a także zdjęcia znaków i symboli stosowanych przez dawnych budowniczych i fotografie z kościelnych poddaszy. Oprócz fotografii na wystawie znalazły się także modele wieźby dachowej.
Wystawie towarzyszy publikacja opracowana na podstawie pracy naukowej Macieja Warchoła, przygotowanej  w ramach stypendium artystycznego m.st. Warszawy. Autor omawia m.in. 15 historycznych kościołów, które ocalały podczas II wojny światowej, w tym między innymi kościół karmelitów na Krakowskim Przedmieściu (XVII w.), kościół wizytek (XVIII w.) i kościół pod wezwaniem św. Jakuba na Tarchominie (XVIII w.).


Historyczne więźby dachowe kościołów w Warszawie
Dziedziniec Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków
ul. Nowy Świat 18/20 w Warszawie

przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: KZ
Data publikacji: 6.08.2015 11:12
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.