Architektura
ARCHITEKTURA

Nowy plac Małachowskiego. Konkurs architektoniczny rozstrzygnięty

  • Komentarze

Plac Małachowskiego. Współczesna architektura i urbanistyka Warszawy

Plac Małachowskiego. Współczesna architektura i urbanistyka Warszawy

Fot: plac Mąłachowskiego - materiały prasowe Muzeum Etnograficznego w Warszawie

Konkurs architektoniczny na projekt placu Małachowskiego został rozstrzygnięty. Jak będzie wyglądać nowa przestrzeń publiczna w centrum Warszawy? Prace mają się zacząć  w 2016 roku

Konkurs architektoniczny na projekt placu Małachowskiego

Jury konkursu nie przyznało I nagrody. Laureatami II nagrody i zwycięzcami konkursu są projektanci: Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek, Jan Bagiński, Filip Dzimwasha, Adam Kluczek i Karolina Kuczyńska. Jury miało wprawdzie zastrzeżenia – brakowało autorskiego pomysłu na dalsze funkcjonowanie placu i odpowiedniego wyeksponowania czterech zabytkowych obiektów – ale praca została uznana za najlepszą.
Mimo że projekt uznano za najlepszy, zdecydowano się nie przyznawać I nagrody, ponieważ praca m.in. nie zapewnia właściwej ekspozycji wszystkim czterem zabytkom i nie zawiera oryginalnej propozycji działań kulturalnych czy społecznych placu. Warto przypomnieć, że w odróżnieniu od większości konkursów architektoniczno-urbanistycznych w konkursie tym oczekiwano nie tylko trafnych rozwiązań projektowych, ale i autorskiego pomysłu na działanie placu, który otaczają instytucje kultury, religii, nauki i biznesu (fragment uzasadnienia jury). Zdaniem jurorów, takiego pomysłu na funkcjonowanie placu zabrakło. Przedstawione koncepcje zostawiły poczucie niedosytu - jedna z najbardziej prestiżowych przestrzeni w śródmieściu Warszawy miała stać się wyjątkowym miejscem na mapie stolicy, mówiono o udziale w konkursie znanych pracowni z zagranicy. Rzeczywiście na konkurs nadesłano znaczną liczbę zgłoszeń - Na konkurs nadeszło 220 zgłoszeń. Ostatecznie nadesłano 51 prac, przy czym 16 z nich nie spełniło formalnych wymagań konkursu architektonicznego.

Druga nagroda w konkursie architektonicznym

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów projektu jest wyeksponowanie świątyni św. Trójcy. Zostanie ona otoczona niemal kwadratowym placykiem, ze schodzącymi coraz głębiej tarasami czy schodami, sięgającymi poziomu dolnego kościoła. W ten sposób powstać ma warszawskie Campo Santo – oczywiście na mniejszą skalę niż w Pizie.
Nowy plac Małachowskiego będzie połączony z Ogrodem Saskim. Cała przestrzeń składać się ma z trzech elementów; oprócz otoczenia św. Trójcy będzie to „Promenada Muzeów” oraz „piazzetty" ul. Burschego
Organizatorzy konkursu podkreślają, że środki na przebudowę placu są zapewnione, a prace mogą zacząć się już w 2016 roku.


III nagrodę w konkursie architektonicznym otrzymały dwie prace. Autorzy pracy oznaczonej numerem 544 to projektanci z warszwskiego Towarzystwa Projektowego, Jerzy Porębski i Grzegorz Niwiński we współpracy z Janem Gancarkiem. Projekt numer 506 to praca architektów Marcina Adamczewskiego, Karola Pasternakowa, Piotra Maciaszkowa, Adrianny Bartniczuk, Diany Kwiatkowskiej i Tomasza Mikosiowa.

Również wyróżnienia przyznano dwóm koncepcjom, interesjącym, ale nie respektującym założeń konkursu. Były to prace nr 532 architekta Michała Bernasika oraz nr 541 zespołu architektów w składzie Tomasz Walaszczyk, Bartłomiej Pyrzyk i Konrad Jamrozik. Pierwsza z nich stawiała jako centrum promieniście rozplanowanego placu świąynię Świętej Trójcy. Druga proponowała rozbudowę Zachęty i wykorzystanie podziemnych pomieszczeń na kasy i restauracje.

Wyniki konkursu są efektem trzech lat współpracy władz dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, Państwowego Muzeum Etnograficznego, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, firm Hochtief i Kulczyk Silverstein Properties oraz zboru Ewangelicko-Augsburskiego św. Trójcy, a także przeprowadzonych wcześniej konsultacji społecznych.


23 lipca o godz. 17:30 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbędzie się otwarta dyskusja pokonkursowa. Wszystkie zgłoszone prace będzie można oglądać na wystawie w Muzeum Etnograficznym do końca lipca.



Bryła świątyni św. Trójcy w Warszawie. Słoneczko?
przeczytaj rowniez
Zdjęcia: plac Mąłachowskiego - materiały prasowe Muzeum Etnograficznego w Warszawie
Data publikacji: 16.07.2014 16:26
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.