Konkurs architektoniczny na projekt placu Małachowskiego
Jury konkursu nie przyznało I nagrody. Laureatami II nagrody i zwycięzcami konkursu są projektanci: Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek, Jan Bagiński, Filip Dzimwasha, Adam Kluczek i Karolina Kuczyńska. Jury miało wprawdzie zastrzeżenia – brakowało autorskiego pomysłu na dalsze funkcjonowanie placu i odpowiedniego wyeksponowania czterech zabytkowych obiektów – ale praca została uznana za najlepszą.
Mimo że projekt uznano za najlepszy, zdecydowano się nie przyznawać I nagrody, ponieważ praca m.in. nie zapewnia właściwej ekspozycji wszystkim czterem zabytkom i nie zawiera oryginalnej propozycji działań kulturalnych czy społecznych placu. Warto przypomnieć, że w odróżnieniu od większości konkursów architektoniczno-urbanistycznych w konkursie tym oczekiwano nie tylko trafnych rozwiązań projektowych, ale i autorskiego pomysłu na działanie placu, który otaczają instytucje kultury, religii, nauki i biznesu (fragment uzasadnienia jury). Zdaniem jurorów, takiego pomysłu na funkcjonowanie placu zabrakło. Przedstawione koncepcje zostawiły poczucie niedosytu - jedna z najbardziej prestiżowych przestrzeni w śródmieściu Warszawy miała stać się wyjątkowym miejscem na mapie stolicy, mówiono o udziale w konkursie znanych pracowni z zagranicy. Rzeczywiście na konkurs nadesłano znaczną liczbę zgłoszeń - Na konkurs nadeszło 220 zgłoszeń. Ostatecznie nadesłano 51 prac, przy czym 16 z nich nie spełniło formalnych wymagań konkursu architektonicznego.
Druga nagroda w konkursie architektonicznym
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów projektu jest wyeksponowanie świątyni św. Trójcy. Zostanie ona otoczona niemal kwadratowym placykiem, ze schodzącymi coraz głębiej tarasami czy schodami, sięgającymi poziomu dolnego kościoła. W ten sposób powstać ma warszawskie Campo Santo – oczywiście na mniejszą skalę niż w Pizie.
Nowy plac Małachowskiego będzie połączony z Ogrodem Saskim. Cała przestrzeń składać się ma z trzech elementów; oprócz otoczenia św. Trójcy będzie to „Promenada Muzeów” oraz „piazzetty" ul. Burschego
Organizatorzy konkursu podkreślają, że środki na przebudowę placu są zapewnione, a prace mogą zacząć się już w 2016 roku.
III nagrodę w konkursie architektonicznym otrzymały dwie prace. Autorzy pracy oznaczonej numerem 544 to projektanci z warszwskiego Towarzystwa Projektowego, Jerzy Porębski i Grzegorz Niwiński we współpracy z Janem Gancarkiem. Projekt numer 506 to praca architektów Marcina Adamczewskiego, Karola Pasternakowa, Piotra Maciaszkowa, Adrianny Bartniczuk, Diany Kwiatkowskiej i Tomasza Mikosiowa.
Również wyróżnienia przyznano dwóm koncepcjom, interesjącym, ale nie respektującym założeń konkursu. Były to prace nr 532 architekta Michała Bernasika oraz nr 541 zespołu architektów w składzie Tomasz Walaszczyk, Bartłomiej Pyrzyk i Konrad Jamrozik. Pierwsza z nich stawiała jako centrum promieniście rozplanowanego placu świąynię Świętej Trójcy. Druga proponowała rozbudowę Zachęty i wykorzystanie podziemnych pomieszczeń na kasy i restauracje.
Wyniki konkursu są efektem trzech lat współpracy władz dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, Państwowego Muzeum Etnograficznego, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, firm Hochtief i Kulczyk Silverstein Properties oraz zboru Ewangelicko-Augsburskiego św. Trójcy, a także przeprowadzonych wcześniej konsultacji społecznych.
23 lipca o godz. 17:30 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbędzie się otwarta dyskusja pokonkursowa. Wszystkie zgłoszone prace będzie można oglądać na wystawie w Muzeum Etnograficznym do końca lipca.
