Stworzyliśmy listę 10 rzeczy, które współczesny, młody architekt rozpoczynający swoją przygodę w zawodzie, powinien wiedzieć lub o czym powinien pamiętać. Niektóre z nich są ważne i nierozerwalne z zawodem architekta inne potraktowaliśmy z przymrużeniem oka. Jednak wszystkie mają wpływ na jakość wykonywanej pracy. Zapomnieliśmy o czymś? Jeżeli tak, dopisujcie inne elementy w komentarzach.
Co musi wiedzieć i o czym musi pamiętać każdy młody architekt rozpoczynając pracę w zawodzie?
1. Wytrzymałość na zginanie i rozciąganie – bez wiedzy co to jest, i jakimi parametrami charakteryzują się dane materiały i rozwiązania nie zaprojektujesz bezpiecznego w użytkowaniu obiektu
2. Building Information Modeling (BIM) – współczesny, młody architekt powinien wiedzieć czym są zapisane tu cyfrowe modele obiektów budowlanych
3. Jak odetkać rapidograf – to wiedza bezcenna dla każdego architekta, który wciąż zanim zaprojektuje na komputerze, narysuje na kartce
4. Jak poruszać się na wózku inwalidzkim – teoria w projektowaniu obiektów dostosowanych dla osób niepełnosprawnych to tak naprawdę nic. Najważniejsza jest praktyka. Wymiary i liczby dają małe wyobrażenie o rzeczywistym zapotrzebowaniu na przestrzeń w jakiej porusza się osoba niepełnosprawna.
5. Back-up i skrót Ctrl+S – dwa elementy, o których powinien myśleć każdy architekt podczas wykonywania projektu na komputerze. Każdy, kto chodź raz ujrzał na ekranie komunikat „błąd krytyczny” nie zapomina o wykonywaniu kopii zapasowej pliku oraz o zapisywaniu postępu pracy, tak często jak to możliwe:)
6. Każdy architekt umie „złapać” kadr, perspektywę używając dwóch dłoni i w ten kadr wpisać pomysł na swoją zabudowę
7. Każdy młody architekt musi wiedzieć skąd pochodzą i jak tworzy się materiały budowlane –najlepiej wszystkie, ale na pewno te, które są użyte w wykonywaniem obecnie projekcie.
8. Pamiętaj – Photoshop może wszystko. Jeżeli po całej nocy renderowania zauważasz błąd na wizualizacji, nie wykonuj jej od początku – popraw ją w Photoshopie lub innym programie graficznym, oszczędzisz czas zarówno swój, jak i inwestora.
9. Każdy młody architekt musi znać zasady ergonomii – bez tego nie uda zaprojektować się funkcjonalnego i dopasowanego do konkretnych potrzeb wnętrza.
10. Konstrukcje – wszelkiego rodzaju: drewniane, betonowe czy stalowe. Mimo, że w zaawansowane projektu nadzoruje konstruktor, każdy architekt musi wiedzieć, jak rozkłada się siła i naprężenia w budynku – musi znać wytrzymałości elementów konstrukcyjnych i zasady ich stosowania (rozpiętości czy wysokości)