Architektura współczesna bryły Poppodium Venlo – dwie warstwy na elewacji z cegły: historyczna i nowoczesna
Charakterystyczne budynki ze średniowiecza oraz XIX wieku stały się źródłem inspiracji dla nowej architektury współczesnej bryły Poppodium Venlo. Jej autorem jest pracownia van Dongen – Koschuch z Amsterdamu.
Kształt linii dachu nowego obiektu zaczerpnięty został z sąsiadujących budynków, respektując ich historyczną wartosć. W rezultacie, forma ta stała się jedną z charakterystycznych cech nowej architektury współczesnej. Obiekt znajduje się na narożniku ulicy. Aby powiększyć przestrzeń przed budynkiem, oraz stworzyć bardziej obszerny widok, architekci „odcięli” narożnik bryły parteru. Te same ściany górnych kondygnacji zostały ustawione względem siebie standardowo, pod kątem 90 stopni. Ta sama sytuacja ma miejsce z drugiej strony obiektu.
Elewacja z czerwonej cegły pokrywa znaczną część zewnętrznych powierzchni pionowych, nawiązujących do zabudowań fabrycznych. Formy starych okien o profilu łukowym zastąpiono podobnymi do niech blendami. Na historyczną warstwę „nałożono” warstwę współczesną – prostokątne okna z czarną stolarką. Okna wyglądają jak ekrany multimedialne - w niektórych miejscach na elewacji, nowoczesne otwory okienne pokrywają się z blendami. Jest to rodzaj „architektonicznej gry” starego z nowym. Co więcej, kwadratowe okna niczym ekrany prezentują program użytkowy budynku.
Wnętrza zaprojektowane są jako wyjątkowo otwarte, przejrzyste i sprzyjające atmosferze wspólnoty. Należą do niech wejście z foyer, kawiarnia PopCafe oraz sala prób, biura i pomieszczenia pomocnicze. Studio prób muzycznych znajduje się na parterze. Pomieszczenie doświetla ogromne okno, dzięki któremu przechodnie mogą obserwować pracujących muzyków. Charakterystyczną cechą wszystkich okien są otaczające je ramy LED, emanujące chłodnym światłem.
Współczesny i młodzieżowy charakter architektury został podkreślony napisem, który namalowano na ceglanej ścianie białą farbą. Logo GRENSWERK w białej ramie przecina jedno z okien tworząc kolejny, trzeci już layout elewacji.
Milena Glinojecka