Architektura
ARCHITEKTURA

Podróże z architekturą w tle

  • Komentarze

Podróże z architekturą w tle

Mat. Studio.O.

  • Podróże z architekturą w tle
  • Podróże z architekturą w tle
  • Podróże z architekturą w tle
  • Podróże z architekturą w tle
  • Podróże z architekturą w tle

Architekturę odwiedzanych krajów kształtują nie tylko urbaniści, ale również lokalne zwyczaje, historia, sposób życia i warunki geograficzne. Chcąc dowiedzieć się czegoś o tkance miasta warto zacząć od poznania jego mieszkańców. Z tego założenia wychodzą Aga Kobus i Grzegorz Goworek, architekci ze Studia O., podróżujący po całym świecie w poszukiwaniu inspiracji do swoich projektów. Nam opowiedzieli o niedawnych wojażach do USA i Japonii, krajów, w których poznani ludzie i fantastyczna architektura urzekły ich najbardziej.

Jakie wrażenia pozostawiły w Was wizyty w USA i Japonii?

Stany to kraj ludzi odważnych myślą i czynami - także w architekturze. Na każdym kroku czuć tutaj multikulturowość i wynikającą z niej wyjątkową energię ludzi. Nowy Jork, będący eksperymentem architektonicznym, jest mocno przeskalowany, chociażby w wysokości i gęstości zabudowy. W tym mieście widać dalekie osie widokowe, przestronność, duży oddech i ciągłe przekraczanie granic. Stany w porównaniu z Europą są stosunkowo młodym krajem. Wydawałoby się więc, że nie spotkamy się tu z wieloma zabytkowymi elementami architektury czy wnętrz. Nic bardziej mylnego. W praktycznie każdym mieście oglądaliśmy historyczne budynki, pochodzące nawet z czasów kolonializmu, czy okresu po wojnie secesyjnej. Kraj ten nie był, jak Polska, czy większość Europy, niszczony wojnami. Sporo tu ciekawych budowli, zarówno z epoki wiktoriańskiej, jak i wczesnych lat XX wieku. Japonia – to odwrotność powyższego. Czuje się tu miniaturyzację, dużą atencję do detalu,  czasem fizycznie wręcz odczuwalną klaustrofobię. Długa historia, wysoki poziom duchowości i przywiązanie do tradycji tworzy architekturę nieco introwertyczną, Japończycy  poszukują przestrzeni w sobie i w ten sposób budują swą niespotykaną w żadnej innej nacji intymność. Z drugiej strony spotkaliśmy się tu z wieloma współczesnymi rozwiązaniami; technologiczną innowacyjnością na wielką skalę i bardzo wyrazistym designem. Pomimo odmienności, Japonię i USA cechuje dość duża dbałość o naturę. W Stanach bardziej ogólnopaństwową, z wieloma ogromnymi parkami krajobrazowymi. W Japonii, oprócz dużych założeń parkowych, widać także jednostkowe przywiązanie do każdej rośliny, którą ratuje się, bądź wręcz reanimuje.  W naszych projektach ta inspiracja przekłada się na tworzenie przestrzeni, w których stawiamy na wielowymiarowy kontakt z naturą.

Co najbardziej inspiruje Was w realizacjach?

Lubimy modernizm i art deco, którego w USA, a szczególnie w Nowym Jorku jest bardzo dużo. Oczywiście International, czyli naszym zdaniem przefiltrowany przez warunki amerykańskie europejski modernizm, który także jest wspaniałą bazą do projektowania. Purystyczny japoński minimalizm jest według nas niemożliwy do zastosowania w Europie, jednak filozoficzne podejście do czystości i naturalności formy jest często punktem wyjścia do projektowanych przez nas przestrzeni.

Czy sprowadzacie jakieś dodatki do wnętrz albo elementy wyposażenia z innych krajów?

Zakochujemy się w wielu markach i artykułach wnętrzarskich napotkanych podczas podróży. Czasami nasi klienci widząc takie inspiracje, tak bardzo się w nich zatracają, że nie wyobrażają sobie realizacji projektu bez ich zaistnienia. Wtedy przystępujemy do procesu, niejednokrotnie bardzo żmudnego, sprowadzenia danych elementów i osadzenia ich w realizacjach naszej pracowni.

Czy są jakieś materiały lub marki, które są łatwo dostępne zagranicą a brakuje ich w Polsce? 

Każdy zakątek świata słynie z innych materiałów, które są tam popularne i łatwiej dostępne, a w Polsce bądź w Europie wręcz nieosiągalne. Jednak nie ma takich elementów, których nie udało nam się pozyskać. Kluczową rolę gra tu oczywiście budżet klienta.

Czy projektowanie wnętrz i obiektów w Polsce różni się od zagranicznych realizacji?

Najważniejszą różnicą jest wspomniany wcześniej budżet, który znacznie ułatwia osiągnięcie zamierzonego celu. Za granicą z taką samą dbałością podchodzi się do wszystkich pól architektury. Dla nas, kochających projekty kompleksowe, co jest podłożem naszej filozofii projektowania, to bardzo ważne, żeby inwestor był tak samo zainteresowany bryłą, wnętrzem i zewnętrzem. Oczywiście wszędzie napotyka się ograniczenia technologiczne lub kulturowe, jak np. na Bali, gdzie praktycznie nie ma wytycznych dotyczących prawa budowlanego, a większość zasad oparta jest o czynniki religijne i kulturowe. Jednak wszędzie największym ułatwieniem jest odpowiedni budżet, który wszystkich nas, zarówno architektów, jak i inwestorów, znacznie łatwiej i szybciej przybliża do celu.

***

Studio.O. to pracownia, która tworzy wnętrza, budynki jednorodzinne, a także krajobraz. Architekci najlepiej sprawdzają się w kompleksowej kreacji przestrzeni, od projektu domu, jego idealnej lokalizacji na działce i znalezieniu najlepszych połączeń ogrodu okalającego budynek, po precyzyjnie przemyślaną koncepcją wnętrza. Studio.O. kreuje przestrzenie przyjazne człowiekowi. To on, jego potrzeby, przyzwyczajenia i marzenia są priorytetem podczas powstawania i wdrażania projektów pracowni.

Więcej inspiracji na: http://studioorganic.pl/ 

www.facebook.com/studio.o.organicdesign 

www.instagram.com/studio_organic/


przeczytaj rowniez
  • Rola wizualizacji w procesie projektowym
    Rola wizualizacji w procesie projektowym

    Planując budowę domu, koncept wnętrz nowo kupionego apartamentu, czy remont mieszkania, musimy mieć dobry pomysł na finalny wygląd bryły budynku, czy rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne pomieszczeń. W tej sprawie warto zwrócić się do architektów, którzy zaproponują najlepsze rozwiązania i przedstawią nam wizualną koncepcję swojej pracy. Jak ważne są dobre wizualizacje w procesie projektowym i jak w zrozumiały sposób przedstawić je inwestorowi, zapytaliśmy Agę Kobus i Grzegorza Goworka, projektantów ze Studio O. więcej

  • Marka osobista architekta
    Marka osobista architekta

    O skuteczną autopromocję w zawodzie architekta warto zadbać od samego początku działalności pracowni. Wielu młodych architektów obawia się jednak, że  ich biuro projektowe nie przebije się wśród konkurencji z bogatym portfolio. Jak promować usługi pracowni architektonicznej, by przyciągnąć jak największe grono zainteresowanych, zapytaliśmy Agę Kobus i Grzegorza Goworka ze Studio.O. więcej

  • Uroda drewna w projektach Studio.O.
    Uroda drewna w projektach Studio.O.

    Domy i wnętrza zaprojektowane przed idealnie zgrany w pracy i w życiu osobistym duet Agi Kobus i Grzegorza Goworka ze Studio.O. łączy harmonia, proste formy i spokój. Zafascynowani kulturą Wschodu, płynnie przekładają kultywowane tam wartości na architekturę i wykańczanie wnętrz. W swoich realizacjach uzewnętrzniają zamiłowanie do natury, czystości, równowagi, porządku i proponują nam przestrzenie, w których drewno gra jedną z głównych ról. więcej

  • Biophilic design - projektowanie z miłością do natury
    Biophilic design - projektowanie z miłością do natury

    Interakcja z wnętrzem przebiega zawsze na wielu płaszczyznach. Poza funkcjonalnym układem przestrzeni, czy właściwymi podziałami, równie ważne są proporcje wpuszczonego do budynku światła, użytych kolorów, naturalnych materiałów wykończeniowych, ale także usytuowania poszczególnych stref domu względem słońca i rosnącej przy domu roślinności. Czym jest projektowanie w duchu biophilic design? więcej

Data publikacji: 30.09.2019 21:49
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.