Gdy Europejczyk wchodzi do japońskiego sklepu z komiksami, może doznać szoku. Dla Japończyka nie ma tematu, którego nie dałoby się zrealizować w postaci mangi. Przewodniki po sztuce europejskich malarzy? Proszę bardzo. Komiksy dla hazardzistów, uczące konkretnych trików? Żaden problem. Bestsellerowe przygody biegających bochenków chleba? Jak najbardziej. Poza tym Japończycy uwielbiają wędkować, znajdziemy więc kilkudziesięciotomowe, bestsellerowe serie o łowieniu ryb, a także poważne historie dla dorosłych zwane – precyzyjniej – gekiga.
Termin ten oraz ideę, która za nim stoi, wymyślił Yoshihiro Tatsumi. Za chwilę to nazwisko znane będzie w szerszych kręgach, bo na tegorocznym Cannes Eric Khoo zaprezentował pełnometrażową animację „Tatsumi” – adaptację autobiograficznych opowieści obrazkowych tego japońskiego artysty. 76-letni Tatsumi współpracował z Khoo przy produkcji, a warstwa graficzna filmu też wiernie oddaje styl rysunków mistrza gekigi.
Modna manga
Ale i bez filmowego wsparcia japoński komiks sobie radzi. Mangą zarażona jest cała Japonia. W ciągu kilku ostatnich lat obrazkowy wirus z Kraju Kwitnącej Wiśni złapali Amerykanie i Francuzi. Magazyn „Wired” opublikował specjalny raport „Jak manga podbiła USA”, w którym ustalił, że komiksy z Japonii to najszybciej rozwijający się segment na amerykańskim rynku opowieści obrazkowych. Podbój, o którym pisze „Wired”, dokonał się również na innym polu. Dalekowschodni styl graficzny wpłynął na wielu amerykańskich rysowników. Gdy weźmiemy do ręki najnowsze zeszyty z superbohaterami, zauważymy mangową dynamikę postaci, podobną narrację obrazem i kreskę czerpiącą ze Wschodu. Zjawisko to dotknęło też Briana O’Malleya, twórcę słynnej serii „Scott Pilgrim”, która też niedawno została przeniesiona na ekran.
Z wyliczeń Francuskiego Związku Krytyków i Dziennikarzy Komiksowych (ciało poważne – tak jak poważny jest tam odbiór tej dziedziny sztuki) wynika, że na 5165 opublikowanych w 2010 r. komiksów mangi stanowiły 1477 pozycji. Japońskie tytuły od kilku lat znajdują się też na listach nominacji do nagrody największego europejskiego festiwalu w Angoulęme. W tym roku Francuzi mogli przeczytać w postaci mangi „Kapitał” Karola Marksa, a w Polsce w 1996 r. wydano historię o losach księcia Józefa Poniatowskiego „Aż do nieba” autorstwa Riyoko Ikedy. Estetykę japońskich komiksów znajdziemy również w grach wideo, modzie, makijażach, fryzurach emonastolatków.
W Polsce mangowe wydawnictwa nie chcą ujawniać dokładnych nakładów poszczególnych tytułów, ale przyjmuje się, że jest to każdorazowo ponad 3 tys. egzemplarzy, dwukrotnie więcej niż przeciętny nakład komiksu zachodniego – poza najpopularniejszymi seriami.

-
Stołek Fondue Stool, zainspirowany roztopionym serem, to pomysł japońskiego projektanta Satsuki Ohata. Artysta projektuje przeróżne, najczęściej zaskakujące i zabawne rzeczy z dziedziny architektury wnętrz i szeroko pojętego designu więcej
-
Paryskie metro jest częścią niezwykłego podziemnego świata. Dawne kamieniołomy zamienione w katakumby, poniemieckie bunkry z czasów drugiej wojny światowej, tajemniczy skarbiec francuskich rezerw złota, a także opuszczone stacje kolei podziemnej rozbudzają wyobraźnię mieszkańców i turystów. Wśród tych niezwykłych miejsc jest też stacja Arts et Métiers więcej
-
Dom jednorodzinny Slit House znajduje się w prefekturze Shiga w Japonii i zajmuje ok. 210 mkw. Bryła rezydencji jest specyficzna, szczególnie jeśli chodzi o gabaryty. Zaprojektowana jest bowiem na planie prostokąta, którego dłuższy bok ma aż 105 metrów. Wyjątkowość domu jednorodzinnego polega również na tym, że nie posiada on okien! więcej
-
Komiks internetowy "Dziewczyny podsłuchują" to cykl narysowany specjalnie dla Archiramy. Podobnie jak nasz serwis – tematyka komiksów autorstwa Kasi Walentynowicz (rysunki) i Agnieszki Wróbel (tekst) jest bardzo szeroka. Dotyka spraw architektury, sztuki, mody, dizajnu. W 4. odcinku komiksu – bohaterem jest najsłynniejszy polski malarz – Wilhelm Sasnal więcej

- DESIGN: Serowy stołek Fondue Stool – japoński design inspirowany jedzeniem i humorem
- DESIGN: Najpiękniejsze stacje metra na świecie – Arts et Métiers w Paryżu
- ARCHITEKTURA: Bryła Slit House w Japonii – dom jednorodzinny bez okien
- ARCHITEKTURA: Cykl komiksowy: Dziewczyny podsłuchują. Odc. 4
- ARCHITEKTURA: Przewodnik po Tokio cz. 2. Drewniane domy vs. wieżowce