Zrealizowany w Tainan na Tajwanie projekt kościoła jest elementem, który miał współgrać z otaczającymi go budynkami. W Polsce, wkomponowanie nowego kościoła w istniejącą, gęsto zabudowaną tkankę miasta, jest zawsze największym problemem. Mimo że powstały na Tajwanie kościół różni się nieco swoją organizacją funkcji od tego, do czego przyzwyczailiśmy się w Polsce, to może warto zastanowić się nad tym, jak w projekty kościołów w Polsce wzbogacić w ciekawą architekturę.
Projekt kościoła zakładał jasny podział funkcji między poszczególnymi piętrami
W odpowiedzi na kontekst miejsca, na niższych kondygnacjach zaprojektowano przestrzenie, które mają wspomagać podtrzymywanie relacji między mieszkańcami tej okolicy. I tak powstały tu pomieszczenia takie jak kawiarnia czy rodzinna księgarnia, które zapraszają społeczeństwo do bliższego poznania zarówno wspólnoty kościoła, jak do poznania osób z sąsiedztwa, które niekoniecznie są wierzące.
Z drugiej strony, ważną funkcję pełnią białe i doświetlone naturalnym światłem, klatki schodowe. Prowadzą one do głównego sanktuarium, które znajduje się na wyższych kondygnacjach. Dzięki temu rozwiązaniu powstaje metaforyczne przejście z przyziemnej strefy życia do tej uduchowionej.
Projekt kościoła zakładał widoczne rozdzielenie funkcji sakralnej od świeckiej
Miejsce, które poświęcone jest kultowi Boga, zostało zamknięte w dwupiętrowym, sześciennym kubiku. Zawisł on nad „świeckim” parterem. Kubik został w całości wykonany z betonu architektonicznego. Naturalne światło dociera do wnętrza sanktuarium przez przeszkloną elewację frontową, która z zewnątrz przekryta została aluminiowymi, perforowanymi ekranami. Biała klatka schodowa kończy się na najwyższym piętrze kościoła, które składa się z trzech oddzielnych pomieszczeń przeznaczonych do modlitwy. Użytkownik, który staje na najwyższym spoczniku schodów i odwróci się w stronę frontowej elewacji, widzi biały krzyż unoszący się za szklaną fasadą.
Projekt kościoła powstał w oparciu o kilka podstawowych rozwiązań materiałowych
W projekcie kościoła wykorzystano głównie beton architektoniczny, dający wrażenie materiału chłodnego i spokojnego. Równowagi w tym rozwiązaniu nadaje ciepło drewna i miedź wykorzystana do wykończenia zakrzywionego sufitu w sanktuarium. Całość spinają dębowe schody i delikatne ekrany na fasadzie głównej.
Zaprojektowane na elewacji ekrany są metaforą piór. Cała elewacja ma przypominać skrzydło orła. Ta metafora miała na celu połączyć możliwości współczesnej architektury z emocjonalnym wymiarem kościoła. W związku z nawiązaniem do metafory, powstały układ aluminiowych elementów nie jest przypadkowy. Orientacja każdego „pióra” obliczana jest według sekwencji Fibonacciego – każde „pióro” zmienia swoje położenie o dwa stopnie. Dzięki temu, mimo wykorzystania sztywnego materiału, fasada nabiera miękkości, przezierności i rzeczywiście przypomina rozłożone skrzydło ptaka.

-
Już 15 grudnia 2016, we Wrocławskim Centrum Kongresowym przy Hali Stulecia we Wrocławiu odbędzie się konferencja podsumowująca interdyscyplinarny projekt „Kościół. Piękno i kicz”. więcej
-
Konkurs architektoniczny pod hasłem „Kościół. Piękno i kicz” ogłoszony został przez SARP oraz Europejską Stolicę Kultury Wrocław 2016 więcej
-
W Młynie Maria we Wrocławiu prezentowany jest przegląd najbardziej interesujących kościołów wybudowanych w Polsce w 2 połowie XX wieku więcej
-
Architektura sakralna w stylu minimalizmu, czyli kościół w Újrónafő więcej

- ARCHITEKTURA: Konferencja „Kościół. Piękno kicz” – podsumowanie projektu
- ARCHITEKTURA: Konkurs architektoniczny na projekt kościoła. Piękno i kicz
- ARCHITEKTURA: Architektura sakralna: piękno i kicz
- ARCHITEKTURA: Biała bryła kościoła. Węgierski minimalizm
- ENCYKLOPEDIA ARCHITEKTURY: Polish Cathedral style