Architektura
ARCHITEKTURA
Regionalne porty lotnicze

Port Lotniczy Lublin: z pociągu wprost do samolotu. Mamy piękne zdjęcia.

  • Komentarze

Port Lotniczy Lublin: z pociągu wprost do samolotu. Mamy piękne zdjęcia.

Port Lotniczy Lublin, projekt ARE Stiasny/Wacławek

Fot: Marcin Czechowicz
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0101
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0102
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0103
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0104
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0106
  • Port Lotniczy Lublin: z pociągu wprost do samolotu. Mamy piękne zdjęcia.
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0108
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0109
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0110
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0111
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0112
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0113
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0114
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0115
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0116
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0117
  • Port Lotniczy Lublin: z pociągu wprost do samolotu. Mamy piękne zdjęcia.
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0119
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0120
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0121
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0122
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0123
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0124
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0125
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0126
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0127
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0128
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0129
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0130
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0131
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0132
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0133
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0134
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0135
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0136
  • Port Lotniczy Lublin: z pociągu wprost do samolotu. Mamy piękne zdjęcia.
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0138
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0139
  • port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek/port-lotniczy-lublin-terminal-lublin-grzegorz-stiasny-jakub-waclawek0140

Bryła terminalu Portu Lotniczego Lublin jest architektoniczną perełką regionu i wizytówką Świdnika. Terminal portu lotniczego zaprojektowany jest w taki sposób, że stacja kolejki stanowi integralną część terminalu, a między peronem i schodkami samolotu nie ma ani jednego stopnia.

Port lotniczy w Świdniku to obecnie wizytówka regionu, dlatego autorzy projektu architekci Grzegorz Stiasny i Jakub Wacławek z pracowni ARE Stiasny/Wacławek, chcieli podkreślić dynamikę i otwartość Lublina na przybywających gości. Nowoczesna forma budynku ma zapowiadać pozytywną energię płynącą z miasta i przyjazne nastawienia mieszkańców. Projekt terminalu był najważniejszą, architektoniczna częścią założenia lotniska dla Lubelszczyzny. Architekci zaproponowali formę lekkiej, jednoprzestrzennej hali z przekryciem kojarzącym się z latawcem unoszonym przez wiatr. Obiekt podzielony jest na trzy skrzydła. Pierwsze obsługuje strefę odlotów i usytuowane jest na wprost płyty postojowej samolotów. Drugie zaś znajduje się w strefie przylotów. W ostatnim natomiast zlokalizowana stacja kolejki otoczona pomieszczeniami komercyjnymi. Centralną część bryły zajmuje publicznie dostępna hala główna. Architekci dążyli do uzyskania wrażenia, w którym dach hali usiłuje oderwać się od podłoża, a słupy mają za zadanie nie podtrzymać go tylko powstrzymać przed odlotem. Dzięki całkowicie przeszklonej fasadzie z zewnątrz widać całe wnętrze i odwrotnie. Architekci dążyli do tego by przestrzeń hali była przejrzysta dla podróżujących – widząc z jednej strony podjazd miejski z drugiej strony płytę postojową podróżni nie tracą orientacji w przestrzeni. Projekt bryły umożliwia też rozbudowę czy zmianę funkcji poszczególnych części obiektu w przyszłości.

Lokalizacja Świdnik, dlaczego?

Rozpatrywano równolegle dwie lokalizacje nowego portu lotniczego. Władze Lublina i Świdnika działały na rzecz przekształcenia istniejącego trawiastego lotniska, zaś władze województwa i kilku powiatów proponowały budowę nowego portu na północ od Lublina. Na korzyść drugiej opcji przemawiał całkowicie płaski, niezalesiony teren o najniższych klasach gruntów rolnych. W 2007 roku ze względu na łatwiejszy dostęp dla większej liczby podróżnych nowe władze województwa wybrały inwestycję w Świdniku. W międzyczasie teren ówczesnego lotniska został objęty programem Natura 2000. Musiał więc powstać od podstaw nowy port na północny wschód od istniejącego. Spowodowało to konieczność wycięcia ponad 100 hektarów lasów i przeniesienie cmentarza z czasów pierwszej wojny światowej. Jest jednak i dobra strona tej sytuacji – powstał nowy, lepiej usytuowany ze względu na kierunki wiatru pas startowy, a startujące z niego samoloty omijają większe osiedla. Położony na granicy Świdnika i gminy Wólka Lubelska Port Lotniczy Lublin to jedno z trzech polskich lotnisk, na które pasażerowie mogą dojechać pociągiem i jedyne gdzie przystanek kolejowy jest integralną częścią terminalu, a pomiędzy peronem i schodkami samolotu nie trzeba pokonać ani jednego stopnia.

Ciekawy architektonicznie i funkjonalny

Port Lotniczy Lublin był inwestycją skomplikowaną, wykraczającą poza zwyczajowy zakres opracowania projektowego. Ogromny obszar został poddany kompleksowej transformacji: zbudowano drogę dojazdową, torowisko podmiejskiej kolejki z końcową stacją, nowy pas startowy, podjazdy z parkingami i najważniejszą część z punktu widzenia pasażerów terminal lotniska. Obiekt miał nie tylko sprawnie obsługiwać pasażerów, ale również stać się wizytówka ważnego przedsięwzięcia, na które od lat czekali mieszkańcy regionu. Z zewnątrz terminal jest budynkiem, prostym ale nie pozbawionym wdzięku i lekkości. Hala terminalu umiejscowiona jest w centralnym punkcie założenia urbanistycznego, na styku płyty lotniska i dwóch obłych w swoich kształtach podjazdów dla podróżnych. Architekci z prostopadłościennej bryły wycieli fragmenty narożników, umieszczając w powstałych w ten sposób miejscach wejścia do budynku oraz przecięli ją w środku wpisując w wąska przestrzeń stację kolejki. Rozcięcie jest ortogonalne, a narożniki wklęsłe, a przez to subtelnie sugerujące wejścia do terminalu. Geometryczna miękkość narożników przełożyła się na jego ogólny wyraz estetyczny polegający na wyobleniu ścian zewnętrznych i przedłużeniu połaci dachowych. Całość obłożono przezroczystym szkłem i biała blaszaną okładziną. W efekcie powstał obiekt lekki i przyjazny kojarzący się z samolotową bielą oraz aerodynamicznymi krągłościami.

Na podstawie artykułu „Terminal Lublin” opublikowanego w Architekturze-murator nr 02/2013.

przeczytaj rowniez
Autor: Monika Czerwińska - Konarska
Zdjęcia: Marcin Czechowicz
Data publikacji: 21.10.2013 10:33
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.