archirama.pl

Port Lotniczy Lublin: z pociągu wprost do samolotu. Mamy piękne zdjęcia.

Bryła terminalu Portu Lotniczego Lublin jest architektoniczną perełką regionu i wizytówką Świdnika. Terminal portu lotniczego zaprojektowany jest w taki sposób, że stacja kolejki stanowi integralną część terminalu, a między peronem i schodkami samolotu nie ma ani jednego stopnia.

Port Lotniczy Lublin: z pociągu wprost do samolotu. Mamy piękne zdjęcia.

Port Lotniczy Lublin, projekt ARE Stiasny/Wacławek

Fot: Marcin Czechowicz

Port lotniczy w Świdniku to obecnie wizytówka regionu, dlatego autorzy projektu architekci Grzegorz Stiasny i Jakub Wacławek z pracowni ARE Stiasny/Wacławek, chcieli podkreślić dynamikę i otwartość Lublina na przybywających gości. Nowoczesna forma budynku ma zapowiadać pozytywną energię płynącą z miasta i przyjazne nastawienia mieszkańców. Projekt terminalu był najważniejszą, architektoniczna częścią założenia lotniska dla Lubelszczyzny. Architekci zaproponowali formę lekkiej, jednoprzestrzennej hali z przekryciem kojarzącym się z latawcem unoszonym przez wiatr. Obiekt podzielony jest na trzy skrzydła. Pierwsze obsługuje strefę odlotów i usytuowane jest na wprost płyty postojowej samolotów. Drugie zaś znajduje się w strefie przylotów. W ostatnim natomiast zlokalizowana stacja kolejki otoczona pomieszczeniami komercyjnymi. Centralną część bryły zajmuje publicznie dostępna hala główna. Architekci dążyli do uzyskania wrażenia, w którym dach hali usiłuje oderwać się od podłoża, a słupy mają za zadanie nie podtrzymać go tylko powstrzymać przed odlotem. Dzięki całkowicie przeszklonej fasadzie z zewnątrz widać całe wnętrze i odwrotnie. Architekci dążyli do tego by przestrzeń hali była przejrzysta dla podróżujących – widząc z jednej strony podjazd miejski z drugiej strony płytę postojową podróżni nie tracą orientacji w przestrzeni. Projekt bryły umożliwia też rozbudowę czy zmianę funkcji poszczególnych części obiektu w przyszłości.

Lokalizacja Świdnik, dlaczego?

Rozpatrywano równolegle dwie lokalizacje nowego portu lotniczego. Władze Lublina i Świdnika działały na rzecz przekształcenia istniejącego trawiastego lotniska, zaś władze województwa i kilku powiatów proponowały budowę nowego portu na północ od Lublina. Na korzyść drugiej opcji przemawiał całkowicie płaski, niezalesiony teren o najniższych klasach gruntów rolnych. W 2007 roku ze względu na łatwiejszy dostęp dla większej liczby podróżnych nowe władze województwa wybrały inwestycję w Świdniku. W międzyczasie teren ówczesnego lotniska został objęty programem Natura 2000. Musiał więc powstać od podstaw nowy port na północny wschód od istniejącego. Spowodowało to konieczność wycięcia ponad 100 hektarów lasów i przeniesienie cmentarza z czasów pierwszej wojny światowej. Jest jednak i dobra strona tej sytuacji – powstał nowy, lepiej usytuowany ze względu na kierunki wiatru pas startowy, a startujące z niego samoloty omijają większe osiedla. Położony na granicy Świdnika i gminy Wólka Lubelska Port Lotniczy Lublin to jedno z trzech polskich lotnisk, na które pasażerowie mogą dojechać pociągiem i jedyne gdzie przystanek kolejowy jest integralną częścią terminalu, a pomiędzy peronem i schodkami samolotu nie trzeba pokonać ani jednego stopnia.

Ciekawy architektonicznie i funkjonalny

Port Lotniczy Lublin był inwestycją skomplikowaną, wykraczającą poza zwyczajowy zakres opracowania projektowego. Ogromny obszar został poddany kompleksowej transformacji: zbudowano drogę dojazdową, torowisko podmiejskiej kolejki z końcową stacją, nowy pas startowy, podjazdy z parkingami i najważniejszą część z punktu widzenia pasażerów terminal lotniska. Obiekt miał nie tylko sprawnie obsługiwać pasażerów, ale również stać się wizytówka ważnego przedsięwzięcia, na które od lat czekali mieszkańcy regionu. Z zewnątrz terminal jest budynkiem, prostym ale nie pozbawionym wdzięku i lekkości. Hala terminalu umiejscowiona jest w centralnym punkcie założenia urbanistycznego, na styku płyty lotniska i dwóch obłych w swoich kształtach podjazdów dla podróżnych. Architekci z prostopadłościennej bryły wycieli fragmenty narożników, umieszczając w powstałych w ten sposób miejscach wejścia do budynku oraz przecięli ją w środku wpisując w wąska przestrzeń stację kolejki. Rozcięcie jest ortogonalne, a narożniki wklęsłe, a przez to subtelnie sugerujące wejścia do terminalu. Geometryczna miękkość narożników przełożyła się na jego ogólny wyraz estetyczny polegający na wyobleniu ścian zewnętrznych i przedłużeniu połaci dachowych. Całość obłożono przezroczystym szkłem i biała blaszaną okładziną. W efekcie powstał obiekt lekki i przyjazny kojarzący się z samolotową bielą oraz aerodynamicznymi krągłościami.

Na podstawie artykułu „Terminal Lublin” opublikowanego w Architekturze-murator nr 02/2013.

Autor: Monika Czerwińska - Konarska
Zdjęcia: Marcin Czechowicz
Data publikacji: 21.10.2013 10:33

Dział Architektura wprowadzi Cię w wyjątkowy świat budynków oraz rozwiązań architektonicznych. Architektura w Polsce i na świecie. Dowiesz się, jakie inwestycje architektoniczne planowane są w rodzimych miastach. Dział Architektura przybliży Ci obrazy poszczególnych miast kraju oraz świata. To tu znajdują się aktualności związane z lokalizacją obiektów sportowych oraz ich konstrukcją. Specjaliści z działu Architektura zwrócą uwagę na niecodzienne budowle, bryły architektoniczne oraz funkcjonalne rozwiązania. Możesz znaleźć tu również ekskluzywne budowle: architektura, która na pewno zwróci Twoją uwagę. W dziale Architektura znajdziesz znajdziesz informacje na temat architektów, biur projektowych, najnowszych realizacji, a także ajniki aranżacji ogrodu, aby przykuwał uwagę przybywających gości. Możesz liczyć także na przegląd zabytków, które być może wskażą Ci kierunek wakacyjnych eskapad. Zajrzyj do działu Architektura, a na pewno nie pożałujesz!