Architektura
ARCHITEKTURA

Potęga wielkoformatowej bieli – architektura współczesna od KAAN Architecten

  • Komentarze

Centrum dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego Erazma w Rotterdami – gigantyczne miejsce spotkań autorstwa holenderskiej pracowni KAAN Architecten

Centrum dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego Erazma w Rotterdami – gigantyczne miejsce spotkań autorstwa holenderskiej pracowni KAAN Architecten

Fot: KAAN Architecten
  • Centrum dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego Erazma w Rotterdami – gigantyczne miejsce spotkań autorstwa holenderskiej pracowni KAAN Architecten
  • Rysunek techniczny detalu dachu  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Budynek z lotu ptaka. Z tej perspektywy dobrze widać trójkątne świetliki  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Biel w tym obiekcie konstrastuje również z krwistą czerwienią  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Szklana ściana ułożona w harmonijkę doświetla obiekt  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Trójkątne otwory pojawiają się także na ścianach i drzwiach  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Biała jest również sala audytoryjna  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Drewniana podłoga kontrastuje z ażurowym sufitem z trójkątnych otworów  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Białe, modernistyczne schody kręte  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten
  • Idea powstawania dachu  autor: holenderska pracownia KAAN Architecten

Centrum dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego Erazma w Rotterdamie to bryła, której narratorem jest kształt. Biel, czerwień i drewno to jedyne kolorowe narzędzia użyte do stworzenia tej architektury współczesnej

Architektura współczesna jak origami

Centrum dydaktyczne Uniwersytetu Erazma w Rotterdamie to projekt autorstwa znanej holenderskiej pracowni KAAN Architecten. O prawdziwej „sile rażenia” tego budynku na odbiorcę decydują w tym przypadku głównie kształty. Najbardziej atrakcyjny pod tym względem wydaje się być dach. Składa się bowiem z nietypowego ułożenia trójkątnych świetlików. Innym elementem są ściany, a nawet powierzchnie drzwi – np. te w aulach. Architekci wycięli w nich trójkąty nawiązując do świetlików dachowych. Obok pojawiają się również inne formy „cięć”, które wpływają ponadto na akustykę pomieszczeń. Dzięki temu, że wszystkie te faktury „skąpane” są w minimalistycznej bieli, wnętrza wydają się mistyczne jak świątynia, w tym przypadku – świątynia nauki i mądrości.

Projekt miał na celu zintegrowanie wszystkich funkcji dydaktycznych wewnątrz Centrum Medycznego Erazma w Rotterdamie, ale również atrakcyjne wizualnie połączenie uczelni z miastem. Parter kompleksu to gigantyczne, 4-kondygnacyjne centrum spotkań, którego opan space podzielony został siedziskami i otoczony regałami pełnymi książek.

Biel ścian, ogromnego sufitu pełnego trójkątnych świetlików czy modernistycznych klatek schodowych wewnątrz wielkiej hali, kontrastuje z ciemną, drewnianą podłogą i obudową siedzisk, pomiędzy które wkomponowano wyraziste, czerwone dywany. Jasne tło stanowi również idealną przestrzeń ekspozycyjną dla książek. Białe są również wnętrza trzech auli zlokalizowanych na antresoli najwyższej kondygnacji. Dywany i obicia siedzisk są w kolorze czerwonym. Biel w połączeniu z geometrycznymi fakturami przypomina japońskie origami.

 Oprócz trójkątnych świetlików w dachu obiekt doświetlony jest również przez północno-zachodnią ścianę – znajduje się tam ogromna, szklana kurtyna ze szkła ustawionego w harmonijkę. Choć pokaźnych rozmiarów, budynek wykonany jest z dbałością o każdy szczegół. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to idealny przykład minimalizmu w architekturze współczesnej. Prawdę mówiąc, jest wrecz przeciwnie – ilość i jakość detali, połączeń i nietypowych rozwiązań stroni od minimalistycznego banału i świadczy o tym, że jest to wyrafinowana architektura.

Milena Glinojecka

PONIŻEJ FILM >>>>>>>

  • 1
  • 2
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.