Budowa dróg i przejść podziemnych to kolejny etap inwestycji wokół Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i centrum handlowego Poznań City Center. Prace już się rozpoczęły. W miniony wtorek rozpoczęto je od wygrodzenia terenu na Wolnych Torach, gdzie będą prowadzone roboty drogowe. Przystąpiono także do przekładania kabli i prac związanych z podziemną infrastrukturą i instalacjami. Na razie pierwsze prace prowadzone są poza obszarem, który powodowałby utrudnienia w ruchu aut czy tramwajów.
Utrudnienia w połowie grudnia
Najwcześniej pierwszych ograniczeń w ruchu należy spodziewać się w połowie grudnia, a już na dobre na początku stycznia 2013 r. Inwestor tej części robót, Zarząd Dróg Miejskich z odpowiednim wyprzedzeniem, po uzgodnieniu z wykonawcą robót drogowych (Konsorcjum firm wynajętych przez TriGranit) będzie informował o wprowadzanych tymczasowo ograniczeniach i zmianach w organizacji ruchu. Okresowo ruch Mostem Dworcowym będzie odbywał się tylko jedną stroną. Przewiduje się także okresowe wprowadzenie ruchu wahadłowego dla tramwajów.
Po ich zakończeniu mieszkańcy Poznania i przyjezdni zyskają bardziej drożną niż teraz (dwa pasy na wprost i trzeci skręt w lewo) drogę na odcinku Most Dworcowy ulica Przemysłowa/Towarowa, nowe, szerokie skrzyżowanie, przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów oraz ścieżki rowerowe, nowy przystanek tramwajowy skomunikowany z przejściem podziemnym schodami i windą (z tego powodu trzeba będzie przebudować ulicę Matyi i podnieść teren o 1,5 metra) , przedłużoną w głąb Wolnych Torów ulicę Jakuba Wujka umożliwiającą wjazd od strony Wildy i ulicy Hetmańskiej, drogi wewnętrzne umożliwiające dojazd do nowego dworca PKS, do centrum handlowego Poznań City Center i na nowy trzykondygnacyjny parking. W ramach realizowanego z rozmachem projektu planowana jest też budowa specjalnego parkingu dla rowerzystów.
Koniec w IV kwartale 2013
Do końca roku Inwestor zamierza doprowadzić budowę do stanu surowego otwartego. Całe Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, obejmujące zbudowany już i oddany do użytku w maju dworzec kolejowy PKP, wznoszony obecnie nowy dworzec autobusowy PKS na 19 stanowisk, centrum handlowe Poznań City Center z 250 sklepami i trzypoziomowy parking samochodowy na 1500 aut ma być oddane do użytku w IV kwartale 2013 roku.

-
Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej
-
Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej
-
Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej
-
Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej
