Architektura
ARCHITEKTURA

Przestrzeń publiczna w polskich miastach: płyty chodnikowe są za duże...

  • Komentarze

Płyty chodnikowe w przestrzeni publicznej Łodzi

Architektura i przestrzeń publiczna Łodzi: nowy standard chodników

Fot: Libet
  • Nowy chodnik z płyt betonowych o wymiarach 25x25 cm
  • Płyty chodnikowe w przestrzeni publicznej Łodzi

Nowe ikony architektury w Łodzi? Na razie władze miasta postawiły sobie cel prostszy, ale wciąż ambitny – planują przebudowę chodników w całym mieście. Czemu ma służyć wymiana standardowych płyt chodnikowych na mniejsze?

Płyty chodnikowe sprawiają problemy

W Polsce standardowo używane są płyty chodnikowe o wymiarach 50x50x7 cm. Władze Łodzi postanowiły zastąpić je mniejszymi i grubszymi. Nowe elementy będą mieć wymiary 25x25x8 cm.  Zmiana rozmiarów to jednak nie koniec chodnikowej rewolucji, wprowadzony zostaje nowy standard budowy ciągów pieszych. Już wkrótce chodniki przy kilkudziesięciu śródmiejskich ulicach dzielić się będą na trzy części, główną, przeznaczoną do ruchu i dwie opaski z kostek granitowych.
Docelowo nowy wzór ma obowiązywać w całej tzw. strefie wielkomiejskiej. Plan władz Łodzi wydaje się skromny z niedawnymi planami wprowadzenia do miasta ikon architektury współczesnej, ale przestrzeń publiczna może wiele na tym zyskać.
Koszt wymiany na pewno będzie niebagatelny, ale władze miasta są przekonane, że cała operacja ostatecznie oznaczać będzie oszczędności dla miejskiej kasy.

Główną przyczyną akcji są problemy z istniejącymi płytami, czy raczej z ich niewłaściwym wykorzystaniem. Standardowe nawierzchnie  projektowane są z myślą o ruchu pieszym, tymczasem notorycznie parkujące na chodnikach samochody obciążają płyty tak mocno, że te pękają. W rezultacie chodniki są nierówne i pełne dziur.
Rozwiązaniem byłoby zapewne usunięcie aut z chodników, ale najwyraźniej ten pomysł został uznany za trudny do zrealizowania. Wątpliwe, by samorządowcy mieli ochotę narazić się na gniew kierowców...
Zostają zatem solidniejsze chodniki. Nowe płyty o czterokrotnie mniejszej powierzchni są znacznie mocniejsze od dawnych. Mają też inne zalety – może je układać jedna osoba, łatwiej się je wymienia,  łatwiej też dostosować szerokość chodnika do danej ulicy.
Być może, to samo rozwiązanie przyjmie się też w innych polskich miastach, w końcu dziurawe chodniki pełne samochodów to nie tylko łódzki problem.

przeczytaj rowniez
  • Współczesna architektura Francji: La Cité du Vin
    Współczesna architektura Francji: La Cité du Vin

    Bordeaux chce mieć swoją ikonę architektury – obła bryła La Cité du Vin to centrum kultury, muzeum wina i punkt widokowy w jednym obiekcie więcej

  • Biuro w przestrzeni publicznej
    Biuro w przestrzeni publicznej

    Meble Pawła Grobelnego zaprojektowane dla dzielnicy La Defense w Paryżu zmieniają przestrzeń między biurowcami w miejsce spotkań więcej

  • Trampolina przed biurowcem
    Trampolina przed biurowcem

    Kinga Nowakowska, dyrektor operacyjny Capital Park opowiada o nietypowym otoczeniu warszawskiego biurowca Royal Wilanów. Wokół bryły zaprojektowanej przez biuro JEMS Architekci powstał rekreacyjny teren z fontannami, zielenią i urządzeniami do ćwiczeń więcej

  • Przestrzeń publiczna na Poznań Design Days
    Przestrzeń publiczna na Poznań Design Days

    III Forum Przestrzenie Miejskie zorganizowane pod hasłem Przestrzeń miejska – nowe oczekiwania dotyczyć będzie m.in. problemu miasta wielokulturowego w Polsce więcej

Zdjęcia: Libet
Data publikacji: 3.09.2014 14:59
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.