„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Architektura
ARCHITEKTURA
Ostrów Tumski

Rezerwat Genius Loci. Tysiąc lat historii zamknięte w szklanej bryle

  • Komentarze

Genius Loci

Podczas budowy prywatnego domu, natrafiono na pozostałości dawnych umocnień – wału otaczającego piastowski ośrodek grodowy z X wieku oraz renesansowego muru okalającego wyspę, który powstał w XVI wieku z inicjatywy biskupa Jana Lubrańskiego.

Fot: Toya Design
  • Genius Loci
  • Genius Loci
  • Rezerwat Genius Loci
  • Rezerwat Genius Loci
  • Genius Loci

Tysiąc lat historii i nowoczesne technologie. Prapoczątki zamknięte we współczesnej bryle ze szkła i betonu. Rezerwat archeologiczny Genius Loci na poznańskim Ostrowie Tumskim to miejsce, w którym spotykają się duchy przeszłości i teraźniejszości.

Idea stworzenia Rezerwatu zrodziła się w efekcie przypadkowego odkrycia. Podczas budowy prywatnego domu, natrafiono na pozostałości dawnych umocnień – wału otaczającego piastowski ośrodek grodowy z X wieku oraz renesansowego muru okalającego wyspę, który powstał w XVI wieku z inicjatywy biskupa Jana Lubrańskiego.

Interesująca bryła

Konkurs na projekt Rezerwatu Archeologicznego został rozstrzygnięty w październiku 2009 r. Zwycięską koncepcję autorstwa poznańskiej pracowni Toya Design jurorzy docenili za interesujące rozwiązanie bryłowe wpisujące się w krajobraz kulturowy Ostrowa Tumskiego", „intrygujące rozwiązania przestrzeni wystawienniczej" oraz „uwzględnienie i udokumentowanie dawnego historycznego przebiegu wałów z X wieku”.

Projektując budynek dla tak specyficznej lokalizacji, architekci dążyli do stworzenia formy, która nie zdominuje otoczenia, a wręcz przeciwnie – bezkolizyjnie wpisze się w zastany kontekst. Czynnikami determinującymi formę i funkcję 'Rezerwatu' stały się więc ściśle określone parametry zastanej substancji archeologicznej, a także kontekst historyczny, architektoniczny i przyrodniczy Ostrowa Tumskiego.

 Hol z betonowych płyt

Ze względu na swoje przeznaczenie, budynek zaprojektowany został "od środka", wokół reliktów dawnych umocnień. Jego wewnętrzna kompozycja pomyślana została jak scenariusz "podróży w czasie", podczas której zwiedzający, pokonując kolejne "warstwy", docierają do początków państwa Piastów. Zgodnie z tą ideą, wnętrze zyskało wyraźnie określony kierunek podkreślony przez podłużne ściany, które tworzą kolejne przegrody-warstwy i określają rytm zwiedzania, prowadząc od rozświetlonego, słonecznego wejścia ku ukrytemu w ziemi zabytkowi. Taka aranżacja ma także służyć wykreowaniu atmosfery tajemnicy, która – początkowo mozolnie wykradana przez badaczy z pokładów ziemi – jest teraz ogólnodostępna i możliwa do odkrycia przez każdego.


Nawiązujący do archeologii i historii motyw warstw został także w dwojaki sposób powtórzony na elewacjach budynku. Część z nich pokrywają poziome pasy nieregularnego, rozedrganego wątku ceglanego, natomiast blok mieszczący strefę ekspozycyjną i hol wejściowy obłożony został betonowymi płytami i osłonięty szklaną ścianą kurtynową.

Światło wpada przez szczelinę

Kolejną warstwą, która odgrywa istotną rolę w kształtowaniu przestrzeni i atmosfery budynku, jest światło. Zalanej nim strefie wejściowej przeciwstawiona została główna sala ekspozycyjna, w której podziwiać można relikty wału z X wieku. Ponieważ duża ilość światła słonecznego mogłaby mieć negatywny wpływ na wyeksponowaną tkankę historyczną, została ona oświetlona za pomocą reflektorów, a dzienne światło wpada do wnętrza przez znajdującą się tuż nad poziomem gruntu 'szczelinę' utworzoną z matowych, szklanych belek.


W budynku 'Rezerwatu', oprócz przestrzeni ekspozycyjnej, znajduje się hol wejściowy prowadzący do części recepcyjnej z kasami, szatnią, punktem informacyjnym, toaletami i miejscem odpoczynku, część edukacyjna z salą multimedialną oraz ekspozycją zabytków ruchomych, a także ulokowana na piętrze strefa zarezerwowana dla pracowników, mieszcząca pokój socjalny, biuro, magazyn, toalety oraz pomieszczenia techniczne.

Rezerwat Archeologiczny to kolejny – obok Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego – element Traktu Cesarsko-Królewskiego pokazującego początki polskiej państwowości w Poznaniu.

Metryczka:

Obiekt: REZERWAT ARCHEOLOGICZNY na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, ul.Posadzego

Inwestor – MUZEUM ARCHEOLOGICZNE w Poznaniu

Autor – TOYA DESIGN Tomasz Wojtkowiak,

projektanci architektura:

Jarosław Wyszyński

Anna Sędecka

Ewa Ćwiklińska

Tomasz Migdałek

Tomasz Wojtkowiak

instalacje elektryczne: ELGRAF Andrzej Graf

konstrukcja: Janusz Makowski

instalacje sanitarne: JTJ PROJEKT Jarosław Hernes

 

Generalny wykonawca -                              P.B. "Jack-Bud" Jacek Grabowski

Powierzchnia terenu -                                 1002,00 m2

Powierzchnia zabudowy -                           435,00 m2
Powierzchnia użytkowa -                             501,93 m2
Projekt -                                                        2010

Realizacja –                                                 2011-2012
Koszt inwestycji –                                        9 700 000 PLN

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

przeczytaj rowniez
  • Alpejski kryształ
    Alpejski kryształ

    Nowe schronisko Monte Rosa w szwajcarskich Alpach to nie byle gratka dla miłośników narciarstwa skiturowego, ale też architektury. Powstało na wysokości 2883 metrów, u podnóża szczytu Dufour. więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard
    Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard

    Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

Autor: des
Zdjęcia: Toya Design
Data publikacji: 26.10.2012 13:38
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.