Architektura
ARCHITEKTURA

Rozbudowa Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie

  • Komentarze

Rozbudowa Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie

Rozbudowa Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie

Fot: Wojciech Kryński
  • Rozbudowa Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie

Architekci postanowili połączyć neorenesansową kamienicę z tylną oficyną poprzez zadaszone patio – dziś to najbardziej efektowna przestrzeń całego obiektu, największa i najlepiej doświetlona

Neorenesansowa kamienica stojąca w południowo-zachodnim narożniku krakowskiego Rynku, nazywana zgodnie ze starą tradycją Pod Kruki, to siedziba Międzynarodowego Centrum Kultury. Od 1991 roku przez kilkanaście lat trwała jej modernizacja – wnętrza od piwnic aż po poddasze przeszły całkowitą przemianę. Nad kolejnymi etapami pracowali rożni architekci, udało się jednak stworzyć funkcjonalny i nowoczesny kompleks kulturalny. Największy wpływ na obecny wygląd budynku miał Romuald Loegler, który na początku tego wieku przemienił poddasze kamienicy w salę seminaryjną ze szklanym świetlikiem i platformą widokową na szczycie. Lekka stalowa konstrukcja schodów wachlarzowych i szyb windy ze szklanym wypełnieniem prezentują się we wnętrzu kamienicy jak współczesne rzeźby.

W ubiegłym roku zakończył się ostatni etap prac modernizacyjnych, według projektu Atelier Loegler i Studia Autorskiego Włodarczyk + Włodarczyk Architekci. Powierzchnię MCK powiększono o tylną oficynę, którą do 2006 roku zajmował Małopolski Instytut Kultury. Budynek z wąskimi korytarzami i małymi, niefunkcjonalnymi pokojami biurowymi wymagał generalnego remontu. Architekci postanowili połączyć kamienicę z oficyną poprzez zadaszone patio – dziś to najbardziej efektowna przestrzeń całego obiektu, największa i najlepiej doświetlona. Pomiędzy obiema częściami zawisł szklany dach zamocowany na wysokości ich gzymsów. Stalowy ruszt świetlika pokryto blachą nierdzewną, dzięki czemu konstrukcja optycznie znikła – w lustrzanych powierzchniach odbija się niebo.
Podłogę patia przepruwa pośrodku owalny świetlik. To nie tylko funkcjonalne rozwiązanie – eliptyczne kształty występujące w projektach Loeglera stały się już jego architektoniczną wizytówką. Fasady kamienicy i oficyny ujednolicono poprzez monochromatyczną kolorystykę złamanej bieli, zaś boczne, przeszklone ściany, wychodzące na nieciekawe boczne podwórka, przesłaniają mleczne kształtki Vitrolitu, dzięki czemu przestrzeń patia stała się idealnym dla celów muzealnych white boxem. Jedynym mocnym akcentem jest tu kładka łącząca kamienicę z oficyną oraz monumentalny wykusz. Ten ostatni prawie w całości zasłania elewację oficyny i mieści w sobie czytelnię im. Rolanda Bergera. Wklęsła szklana ściana wykusza nawiązuje do owalnego świetlika w podłodze, drażni jedynie zastosowanie katalogowego systemu fasadowego, jakby był to fragment elewacji banalnego biurowca.
Ściany wewnętrzne oficyny wyburzono, pozostawiając gołą konstrukcję ścian nośnych i stropów. Przestrzeń dzielą teraz drewniane szkielety z wypełnieniem ze szkła oraz drewniane szafy, przez co nowe korytarze są dobrze doświetlone i przestronne. Wstawiono też przeszklony szyb windy o niezależnej, stalowej konstrukcji, a na trzecim piętrze utworzono bibliotekę. Podobnie jak w kamienicy, na najwyższej kondygnacji znalazła się przestrzeń konferencyjna. Tym razem jednak całe poddasze rozebrano i zastąpiono jego konstrukcję lekkimi, stalowymi wiązarami dachowymi o parabolicznym kształcie, przypominającymi te, które Romuald Loegler zastosował w zespole sportowo-dydaktycznym krakowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. Poddasze jest w całości przeszklone. Z panoramicznej sali można wyjść na taras z widokiem na Wawel.

Projekt siedziby MCK charakteryzuje się zadziwiającą jak na krakowskie warunki odwagą w podejściu do zabytkowej substancji. Tym bardziej zasługuje na uwagę, że powstał w obrębie Rynku oraz pod auspicjami instytucji zajmującej się szeroko pojętym dziedzictwem kulturowym. Postawiono na dualizm: modernistyczną szczerość materiałową i historyczną oraz postmodernistyczną zabawę formą, szczęśliwie pozbawianą drażniącego pastiszu dawnych stylów.

przeczytaj rowniez
  • Z widokiem na park
    Z widokiem na park

    Najnowsza realizacja Mikołajska Studio to zdecydowane przeciwieństwo architektonicznego efekciarstwa. W krakowskim apartamencie panuje ciepła, bezpretensjonalna atmosfera, będąca efektem doskonałego wyczucia przez architektki osobowości właścicielki. Choć  finalny efekt jest bardzo oryginalny, prace koncepcyjne nad zastanym układem nie należały do najłatwiejszych, w grę wchodził bowiem nietypowy plan mieszkania.  więcej

  • Relaks w kolorze z widokiem na Wawel
    Relaks w kolorze z widokiem na Wawel

    Do wnętrz hotelowych wkraczają intensywne barwy. Tajemniczy granat, czy elegancki szmaragd to idealne propozycje dla gości, którzy lubią przestrzeń z charakterem. Szukając nowych inspiracji kolorystycznych i wzorniczych, w krakowskim hotelu Wawel Queen pracownia AW Interior Design zdecydowała się na barwy tworzące klimat wytworności, relaksu i wyciszenia oraz korespondujące z nimi wzorniczo wykładziny z indywidualnym nadrukiem Newmor. więcej

  • Kraków. Co zobaczyć w Krakowie. Przewodnik po Krakowie. Zobacz co warto zobaczyć w Krakowie. Holiday in Cracow!
    Kraków. Co zobaczyć w Krakowie. Przewodnik po Krakowie. Zobacz co warto zobaczyć w Krakowie. Holiday in Cracow!

    Kraków miasto królów, dawna stolica Polski. Jednak udowodnimy wam, że zobaczyć tam można nie tylko piękne zabytki, ale także sporo dobrej, współczesnej architektury. Jednak na pewno Kraków to miasto kultury i sztuki. Zapraszamy na wycieczkę po Krakowie z Archiramą! Holiday in Cracow! więcej

  • Wykład o architekturze i urbanistyce. Krakowskie spotkanie z profesorem Janem Gehlem
    Wykład o architekturze i urbanistyce. Krakowskie spotkanie z profesorem Janem Gehlem

    Wybitny duński twórca architektury i urbanistyki— profesor Jan Gehl pojawi się w Krakowie już 21 października 2014. Propagator koncepcji humanistycznego rozwoju miast i autor projektów zmian w przestrzeni miejskiej m.in. Nowego Jorku i Moskwy poprowadzi wykład i opowie m. in. o swojej najnowszej książce pt. „Miasto dla ludzi” więcej

Źródło: "Architektura-murator" 4/2010
Autor: Tomasz Malkowski
Zdjęcia: Wojciech Kryński
Data publikacji: 21.06.2011 12:19
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.