Gdy w 2003 roku w centrum Poznania powstał Stary Browar, uznano go za jeden z najlepiej zaprojektowanych i najsprawniej działających kompleksów handlowych w Polsce. Funkcje komercyjne wzbogacone zostały o przestrzeń do ekspozycji sztuki i organizacji imprez artystycznych, zaś sam obiekt był próbą połączenia nowej architektury z budynkami browaru Huggera z 1895 roku. Próba okazała się udana i dziś Stary Browar może być stawiany w jednym rzędzie zarówno z kameralnym centrum handlowym Stara Papiernia w podwarszawskim Konstancinie, jak też z gigantyczną Manufakturą w Łodzi. O ile jednak monumentalna dziewiętnastowieczna łódzka fabryka zdominowała przestrzeń centrum handlowego, to stosunkowo niewielkie zabudowania browaru Huggera zdają się niezauważalnie wtapiać w ogromną bryłę nowego obiektu.
Źródłem inspiracji dla projektantów centrum stała się forma budynków dawnego browaru. Ceglane hale fabryczne są przykładem utylitarnej architektury przemysłowej sprzed stu lat, zaś górujący na wzniesieniu obiekt administracyjny to rodzaj willi w stylu arkadowym. W nowym skrzydle centrum – rozciągającym się między fragmentem ukończonym przed kilku laty a parkiem Dąbrowskiego i ulicą Ratajczaka – odnajdziemy segmenty ceglanych ścian czy rzędy żeliwnych, „fabrycznych” słupów w atrium. Sugerują one „dawność” i podkreślają tradycję miejsca. Jednak nie brakuje tu również akcentów współczesnych. Znakiem naszych czasów są użyte materiały wykończeniowe, szklane ściany w strefie wejściowej czy rzeźbiarskie dekoracje na elewacjach od strony parku. Nowy fragment kompleksu mieści kilkukondygnacyjny pasaż handlowy z wewnętrznym atrium. Od starej części jest on oddzielony otwartym, kolistym Dziedzińcem Sztuki – placem stanowiącym centralny punkt założenia i przenikającym się z przestrzenią sąsiedniego parku.
Oczywiście w obu partiach zespołu są też „fastfoodowe” elementy architektoniczne, przeznaczone dla masowego odbiorcy. Specjaliści od funkcjonowania centrów handlowych przekonywali projektantów, że architektura takiego obiektu powinna być na swój sposób łatwa w odbiorze dla klienta, nie stroniąca od efektownych rozwiązań.
Tak też się stało: zarówno we wcześniejszym, jak i nowszym skrzydle jesteśmy bombardowani chwytami plastycznymi i przestrzennymi z pogranicza scenografii teatralnej i filmów fantasy. Taką dekoracją jest na przykład ogromny, półokrągły hol pierwszej części kompleksu, monumentalny niczym wnętrza z wizji osiemnastowiecznych architektów rewolucjonistów, Etienne-Louisa Boullée czy Claude-Nicolasa Ledoux, a zarazem wypełniony postindustrialnymi dekoracjami, pełniącymi funkcję widowiskowych rekwizytów.

-
Na stronie konkurskolo.pl od 5 do 15 czerwca 2017 można zagłosować na wybrany przez siebie projekt budynku z toaletą publiczną w Starym Korycie Warty. Zwycięski w głosowania internautów projekt dostanie dodatkowe wyróżnienie, a jego twórcy nagrodę pieniężną. więcej
-
Jasna bryłę nowej galerii handlowej w Gorlicach ozdobiła gigantyczna koronka więcej
-
Centrum handlowe zaprojektowane pod wpływem pisarza s-f to jeden z obiektów prezentowanych na wystawie World of Malls. Architecture of Consumption. Centra handlowe mają krótką, ale bogatą historię więcej
-
Współczesna archtektura Chin: centrum handlowe z własnym rollercosterem, gondolami i miejscem dla 2000 sklepów. Nikt nie był zainteresowany więcej
