Architektura
ARCHITEKTURA

Słoweńska lekcja architektury - wystawa

  • Komentarze

Słoweńska lekcja architektury - wystawa

Budynki z mieszkaniami socjalnymi w Izola nad Morzem Adriatyckim, architekci Rok Oman, Špela Videčnik, 2004-2005.
Zespół zlokalizowano na nadmorskim zboczu. Choć koszt budowy w przypadku tego typu obiektów nie może przekroczyć w Słowenii 600 euro za metr kwadratowy, zdecydowano się na kolorowe loggie, które nawiązują do śródziemnomorskiej architektury mieszkaniowej, a jednocześnie powiększają niewielkie lokale socjalne

Fot: Muzeum Architektury we Wrocławiu, serwis prasowy wystawy
  • Słoweńska lekcja architektury - wystawa
  • Słoweńska lekcja architektury - wystawa
  • Słoweńska lekcja architektury - wystawa

Na czym polega fenomen współczesnej słoweńskiej architektury próbowano wyjaśnić podczas wykładu otwierającego wystawę we wrocławskim Muzeum Architektury prezentującą projekty z tego niewielkiego kraju  

Na dość skromnej ekspozycji, przygotowanej przez krytyka Andreja Hrauskyego, przewodniczącego towarzystwa architektonicznego w Lublanie (DAL), i Mayę Ivanič z galerii Dessa, będącej odpowiednikiem wrocławskiej instytucji, można było zobaczyć 36 obiektów, które powstały na przestrzeni ostatnich 10 lat. W tym wiele projektów młodych architektów, nazywanych często „pokoleniem sześciopaku”, od tytułu słynnej podróżującej wystawy z 2003 roku pokazującej sześć najlepiej zapowiadających się słoweńskich pracowni. Na ekspozycji zwraca uwagę brak spektakularnych inwestycji finansowanych ze środków unijnych, w rodzaju muzeów lub sal koncertowych. W większości są to niewielkie budynki mieszkalne i biurowe, a spośród obiektów publicznych jedynie szkoły czy biblioteki. Sporą reprezentację stanowią też hotele, ale raczej o charakterze pensjonatów niż turystyczno-wypoczynkowych kombinatów.
– Wszystkie prezentowane prace wyróżnia poszanowanie kontekstu miejsca – tłumaczył na inaugurującym ją wykładzie Andrej Hrausky. Szkoda tylko, że zwiedzający musieli uwierzyć mu na słowo, bo na wystawie zabrakło zdjęć, które pokazywałyby otoczenie budynków. – Każda wybrana przez nas realizacja to problem, z jakim architekci się zmagali. Dlatego tak istotna jest część opisowa. Fotografie to jedynie wynik przezwyciężenia tego dylematu. Oglądając poszczególne plansze, należy też pamiętać o tradycji, z jakiej architektura słoweńska wyrasta. Lublana leży na przecięciu głównych tras, w odległości nieprzekraczającej 500 kilometrów od Rzymu, Wenecji, Wiednia, Pragi czy Istambułu. To tu przez stulecia kultura słowiańska spotykała się z germańską i romańską. Na niewielkim terytorium ścierają się więc bardzo różne wpływy regionalne, co ma przełożenie na architekturę, język i styl życia mieszkańców – mówił Hrausky.

Przypomniał, że na dzisiejszą architekturę słoweńską ogromny wpływ wywarły osobowości dwóch rodzimych architektów: działającego głównie przed wojną Jožego Plečnika (1872-1957) i jego ucznia, projektującego już w socjalistycznej Jugosławii, Edwarda Ravnikara (1907-1993). O ile ten pierwszy, nazywany autorem nowoczesnej Lublany, doczekał się w Polsce kilku wystaw, o tyle twórczość drugiego wciąż pozostaje u nas mniej znana. A to właśnie Ravnikar, nie tylko praktyk, ale również wykładowca akademicki, stał się animatorem Lublańskiej Szkoły Architektury, która wydała wielu utalentowanych projektantów. Jak kilku jego słoweńskich kolegów, praktykował w biurze Le Corbusiera. W latach 40., po powrocie do kraju, inspirując się twórczością Alvara Aalto, starał się znaleźć kompromis między stylem międzynarodowym a lokalnym dziedzictwem. Za sprawą drogi obranej przez Jugosławię pod panowaniem Josipa Broz Tity, socrealizm nigdy nie był tu oficjalnym stylem, a poszukiwania formalne kierowały się raczej w stronę Szwajcarii i Skandynawii.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"04/2011
Autor: Tomasz Żylski
Zdjęcia: Muzeum Architektury we Wrocławiu, serwis prasowy wystawy
Data publikacji: 14.06.2011 15:35
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.