Bryła muzeum stworzona przez fale dźwiękowe
Bryła budynku, który miałby powstać w jednym z budapeszteńskich parków miejskich miałabyć być czymś więcej niż muzeum. Celem twórców konkursu architektonicznego było uzyskanie takiej architektury współczesnej, która stanie się w przyszłości centrum życia społecznego i muzycznego. Sprzyjająca relaksacji przestrzeń dla melomanów zlokalizowana będzie w samym centrum miejskiego zieleńca.
Bryła domu muzyki węgierskiej autorstwa group8asia zawdzięcza swój kształt pozytywce. To właśnie na tym symbolu muzyki wzorowali się architekci. Drewniane, ażurowe żebra stanowią łącznik pomiędzy parkiem a wnętrzem obiektu. Rzeźbiarskość tej architektury wynika jednak nie tylko z idei, ale również z konieczności zapewnienia akustyki i nasłonecznienia budynku.
Mimo dość dużych gabarytów i reprezentacyjnej funkcji architektura współczesna Soundscape przypomina pawilon ogrodowy – stosunkowo niski i horyzontalny obiekt wtapia się w przestrzeń porośnietą drzewami. Zmniejszając jego wysokość projektanci postarali się o to, aby nie konkurował on ze znajdującym się w niedalekiej odległości historycznym zamkiem. Przestrzeń publiczna przy kompleksie otwarta jest z każdej strony. W jednym miejscu gromadzą się place, otwarty teatr i scena, trybuny oraz centralny dziedziniec muzycznego muzeum.
Elewacje wewnętrzne wygięte są w taki sposób, jakby zadziałały na nie fale dźwiękowe płynące ze środka dziedzińca. Przestrzeń publiczna należąca do obiektu podzielona jest na 4 place – każdy o indywidualnej nazwie, mającej upamiętnić twórczość znanego węgierskiego kompozytora. Plac centralny nosi nazwę Erkel Ferenc Plaza, plac na od strony zachodniej – Frank Liszt Plaza, plac od strony południowej to Bartok Bela Plaza, zaś od strony wschodniej – Zoltan Kodaly Plaza. Park Muzyki zlokalizowany od strony północnej nosi nazwę Erno Dohnanyi.
Milena Glinojecka
