Architektura
ARCHITEKTURA

Spacer z Einsteinem - Ogród doświadczeń w Krakowie

  • Komentarze

Ogród doświadczeń w Krakowie

Ogród doświadczeń w Krakowie; Różnorodne posadzki platform, na których znajdują się urządzenia edukacyjne umożliwiające zrozumienie praw fizyki

Fot: Tomasz Zakrzewski
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie
  • Ogród doświadczeń w Krakowie

Architekci skupili się przede wszystkim na wydobyciu urody materiału, z którego wykonano posadzki niewielkich placyków: od kamienia, drewna, powłok bitumicznych, aż po żwir czy bambus

    Jednym z pierwszych parków edukacyjnych na świecie jest Pole Doświadczeń Zmysłowych w Norymberdze otwarte w 1996 roku. Wśród drzew i alejek spacerowych ustawiono tam zabawki dydaktyczne pochodzące z kolekcji filozofa, matematyka, projektanta i artysty Hugona Kükelhausa, w prosty sposób tłumaczące podstawowe prawa fizyki i przyrody. W Polsce od 2007 roku działa Ogród Doświadczeń imienia Stanisława Lema, stworzony według koncepcji Kükelhausa polegającej na rozwoju dzieci poprzez doświadczenie i zmysły. Rozciąga się on na 6 hektarach w południowo-wschodniej części Parku Lotników w krakowskich Czyżynach. Idea jego powstania zrodziła się w Nowohuckim Centrum Kultury, poparły ją lokalne stowarzyszenia, a realizację wsparło miasto oraz Europejski Fundusz Społeczny. Podobnie jak w Norymberdze, najważniejsze są tu urządzenia. Dzięki nim zwiedzający poprzez zabawę mogą poznać różne fizyczne zjawiska: ruch odśrodkowy, rozszczepienie światła, rozchodzenie się fal dźwiękowych. Platformy, na których stoją przyrządy mają różne kształty i faktury. Są one najbardziej charakterystycznymi elementami małej architektury Ogrodu Doświadczeń, a ich forma wynika z faktu, iż projektanci z krakowskiego biura Ingarden & Ewý musieli zachować istniejące, parkowe alejki. Problemem było więc zakomponowanie systemu ścieżek i kilkudziesięciu stanowisk z urządzeniami. Te pierwsze wiją się niczym łodygi, więc platformy upodobniono do wyrastających z nich liści. Architekci skupili się przede wszystkim na wydobyciu urody materiału, z którego wykonano posadzki niewielkich placyków: od kamienia, drewna, powłok bitumicznych, aż po żwir czy bambus. Wiele pomysłów pojawiło się podczas realizacji, przy współpracy z kamieniarzami. Na jednej z nich zastosowano owalne płyty z bardzo drogiego granitu Nero Assoluto będące odrzutami z zakładu kamieniarskiego, w którym wykonano blaty pod umywalki dla luksusowego hotelu – stąd ich obły kształt. Uwagę zwracają też miejskie meble, zwłaszcza dwa rodzaje ławek, wyróżnione w konkursie Bramy Kraju w 2008 roku. Jedna to prosta forma zawieszonego nad ziemią kątownika z jasnego betonu. Druga to drewniane siedzisko leżące na siatkowych gabionach. Świetlówki ukryte wśród kamieni wieczorami zamieniają ławkę w abstrakcyjną rzeźbę. W dzień w ogrodzie trudno dostrzec latarnie. Niskie lampy przy alejkach oraz reflektory podświetlające drzewa razem ze świecącymi siedziskami tworzą po zmroku iluminację i wprowadzają tajemniczy nastrój.

   
    Niestety, wciąż nie można w pełni docenić tego założenia. Brakuje jeszcze dwóch pawilonów – recepcyjno-wejściowego oraz kawiarni nad sztucznym jeziorkiem, nie powstał też ciek wodny oraz 15-metrowa wieża widokowa w centrum, nowy zarządca ogrodu – krakowskie Muzeum Inżynierii nie planuje w najbliższym czasie kontynuacji inwestycji. Usypane muldy i wzgórza na obrzeżach całkowicie domykają ogród i separują go od reszty parku, tworząc kameralną zamkniętą przestrzeń.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"06/2010
Autor: Tomasz Malkowski
Zdjęcia: Ingarden & Ewý Architekci, Tomasz Zakrzewski
Data publikacji: 10.06.2011 15:55
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.