Architektura
ARCHITEKTURA

Spektakularna bryła mostu w Londynie. Kładka składa jak japoński wachlarz!

  • Komentarze

Most w Paddington, Londyn autorstwa pracowni architektonicznej Knight Architects

Most w Paddington, Londyn autorstwa pracowni architektonicznej Knight Architects

  • Model w wersji złożonej - most-kładka Merchant Square w Paddington w Londynie  autor: pracownia architektoniczna Knight Architects
  • Model w wersji rozłożonej - most-kładka Merchant Square w Paddington w Londynie  autor: pracownia architektoniczna Knight Architects
  • Most-kładka Merchant Square w Paddington w Londynie prezentuje się niczym rzeźba  autor: pracownia architektoniczna Knight Architects
  • Bryła mostu Merchant Square w Paddington w Londynie sprawia, że przestrzeń jest bardziej dynamiczna  autor: pracownia architektoniczna Knight Architects
  • Nietypowa bryła mostu Merchant Square w Paddington w Londynie  autor: pracownia architektoniczna Knight Architects

Konkurs architektoniczny na most w Paddington w Londynie wygrała pracownia architektoniczna Knight Architects. Pracownicy biura są specjalistami w dziedzinie projektowania tego typu konstrukcji. Architekci stworzyli ruchomą kładkę złożoną z „ostrzy” ustawionych pod różnymi kątami, które składają się jak japoński wachlarz

Dynamiczna bryła kładki. Inżynieria czy architektura współczesna?

Koncepcja kładki jest prosta a jednocześnie spektakularna. Szeroki na 3 metry most podparty jest przegubowo od strony północnej. Porusza się on dzięki podnośnikom hydraulicznym.

Pięć belek ze stali nierdzewnej tworzących most – kładkę otwiera się - jedna po drugiej. Tworzy to przeciwwagę do mechanizmu, który podtrzymuje i „spina” wszystkie części mostu. Podobnie działa mechanizm japońskiego wachlarza. W wypadku wachlarza system jest jednak zlokalizowany na środku konstrukcji a jego pionowe części „rozjeżdżają się”symetrycznie - w dwie strony. W moście projektu pracowni Knight Architects mechanizm jest wyłącznie prawostronny. Dzięki wspomnianej przeciwwadze most potrzebuje mniej energii do przemieszczenia się struktury.

Waga poszczególnych belek waha się od 6 do 7 ton. Pierwsza część struktury zmienia swój kąt o 70 stopni, a kolejne różnią się od siebie o kilkanaście/kilkadziesiąt stopni. Ostatnia belka ustawia się tak, aby nad wodą powstał 2,5 metrowy „prześwit”, który pozwoli na przepływanie tamtędy niewielkich łodzi.

Konstrukcja została doceniona przez jury konkursowe za wysoką jakość niespotykanej dotąd formy, która uatrakcyjnia krajobraz. Podkreslono także obecność punktów widokowych, które tworzą się wraz z podniesieniem wysokości gruntu. Kinetyczna rzeźba doskonale prezentuje się w otoczeniu kanału i pobliskich budynków architektury współczesnej.

Milena Glinojecka


do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.