Architektura
ARCHITEKTURA

Spiralny most dla pieszych. Dominique Perrault i jego kładka w Madrycie

  • Komentarze

pasarela del arguenzela

Osobliwy most pieszy, czyli Pasarela del Arguenzela w Madrycie

Fot: www.madrid.es
  • pasarela del arguenzela
  • pasarela del arguenzela
  • pasarela del arguenzela
  • pasarela del arguenzela
  • pasarela del arguenzela

Polskie mosty nie mają wiele wspólnego z architekturą, rażą pstrokacizną i kiczem. Budowane są jedynie, by wzbogacić infrastrukturę drogową i usprawnić komunikację. Na świecie i w Europie już dawno zauważono, że mosty mogą być dizajnerskie a doskonałym na to przykładem jest Pasarela del Arguenzela - kładka dla pieszych w Mardycie. Zaprojektował ją Dominique Perrault, uznany francuski architekt

Madryt stał się areną szeroko zakrojonej akcji rewitalizacji przestrzeni miejskiej i stopniowej eliminacji uciążliwego ruchu drogowego . Włodarze stolicy Hiszpanii realizują po kolei elementy zawarte w nowej strategii wykorzystania obszarów miejskich. Jednym z największych przedsięwzięć było schowanie 25 metrów pod ziemią ruchliwej i głośnej autostrady M30.

Dzięki temu, odzyskano wielki teren nad rzeką Manzaranes,  pomiędzy dzielnicami Arguenzela i Carabanchel. Stworzono tam wielki, 23-hektarowy park. Konkurs na koncepcję urbanistyczną wygrała pracownia M – RIO. W zwycięskim planie przewidziano most dla pieszych od Arguenzeli do Carabanchel, prowadzący przez środek parku, nad rzeką Manzaranes. Dominque Perrault, francuski architekt, autor Biblioteki Narodowej w Paryżu otrzymał od władz Madrytu zlecenie na zaprojektowanie kładki.

geometryczna kładka dla pieszych

Pasarela del Arguenzela to nowa ikona Madrytu. Ma oryginalną formę dwóch stożków które, lekko przesunięte, zbiegają się podstawami na środku tworząc platformę widokową. Rozciąga się z niej przepiękny widok na most Toledo. Platforma stanowi także jedno z głównych wejść do Arguenzela Park. Kładki są zaprojektowane dla pieszych i rowerzystów. Są dwufunkcyjne dzięki ich średnicy, która waha się pomiędzy 5 a 12 metrami. Taka wielkość optymalnie mieści dwa ciągi i nie sprawia wrażenia klaustrofobicznego. 280-metrowa kładka jest imponująca. Oparta na tylko dwóch filarach sprawia wrażenie lewitującej w powietrzu.

most owinięty taśmą

Most osłonięty jest metalową siatką – raz drobniejszą, raz rzadszą. Ta spiralnie biegnąca konstrukcja sprawia, że Pasarela del Arguenzela jest owinięta niczym taśmą. Dominique Perrault wykorzystał siatkę, aby ta chroniła użytkowników kładki przed ostrym słońcem czy złą pogodą. Wraz ze zmianą pory dnia, światło wspaniale gra z osłoną, tworząc w środku interesujące obrazy. Również w nocy Pasarela del Arguenzela prezentuje się ciekawie. Wewnątrz ustawiono rząd latarni  – dzięki temu oświetleniu, kładka przyciąga wzrok, intryguje.

Kładka położona w strategicznym punkcie miasta spaja południową i północną część Madrytu. Jest wielkim udogodnieniem dla pieszych i rowerzystów. Momentalnie stała się perełką Madrytu i punktem orientacyjnym na mapie miasta.

przeczytaj rowniez
Autor: PiKo
Zdjęcia: www.madrid.es
Data publikacji: 11.11.2011 20:43
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.