Madryt stał się areną szeroko zakrojonej akcji rewitalizacji przestrzeni miejskiej i stopniowej eliminacji uciążliwego ruchu drogowego . Włodarze stolicy Hiszpanii realizują po kolei elementy zawarte w nowej strategii wykorzystania obszarów miejskich. Jednym z największych przedsięwzięć było schowanie 25 metrów pod ziemią ruchliwej i głośnej autostrady M30.
Dzięki temu, odzyskano wielki teren nad rzeką Manzaranes, pomiędzy dzielnicami Arguenzela i Carabanchel. Stworzono tam wielki, 23-hektarowy park. Konkurs na koncepcję urbanistyczną wygrała pracownia M – RIO. W zwycięskim planie przewidziano most dla pieszych od Arguenzeli do Carabanchel, prowadzący przez środek parku, nad rzeką Manzaranes. Dominque Perrault, francuski architekt, autor Biblioteki Narodowej w Paryżu otrzymał od władz Madrytu zlecenie na zaprojektowanie kładki.
geometryczna kładka dla pieszych
Pasarela del Arguenzela to nowa ikona Madrytu. Ma oryginalną formę dwóch stożków które, lekko przesunięte, zbiegają się podstawami na środku tworząc platformę widokową. Rozciąga się z niej przepiękny widok na most Toledo. Platforma stanowi także jedno z głównych wejść do Arguenzela Park. Kładki są zaprojektowane dla pieszych i rowerzystów. Są dwufunkcyjne dzięki ich średnicy, która waha się pomiędzy 5 a 12 metrami. Taka wielkość optymalnie mieści dwa ciągi i nie sprawia wrażenia klaustrofobicznego. 280-metrowa kładka jest imponująca. Oparta na tylko dwóch filarach sprawia wrażenie lewitującej w powietrzu.
most owinięty taśmą
Most osłonięty jest metalową siatką – raz drobniejszą, raz rzadszą. Ta spiralnie biegnąca konstrukcja sprawia, że Pasarela del Arguenzela jest owinięta niczym taśmą. Dominique Perrault wykorzystał siatkę, aby ta chroniła użytkowników kładki przed ostrym słońcem czy złą pogodą. Wraz ze zmianą pory dnia, światło wspaniale gra z osłoną, tworząc w środku interesujące obrazy. Również w nocy Pasarela del Arguenzela prezentuje się ciekawie. Wewnątrz ustawiono rząd latarni – dzięki temu oświetleniu, kładka przyciąga wzrok, intryguje.
Kładka położona w strategicznym punkcie miasta spaja południową i północną część Madrytu. Jest wielkim udogodnieniem dla pieszych i rowerzystów. Momentalnie stała się perełką Madrytu i punktem orientacyjnym na mapie miasta.

-
Dom z opon, czyli earthship, to bryła zbudowana zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, tak cenionymi we współczesnej architekturze. Ale czy w takim domu wygodnie się mieszka? Ile kosztuje budowa? Czy właściciele muszą polubić zapach rozgrzanej gumy? więcej
-
Modernistyczna epoka, która we współczesnej architekturze zyskała nazwę „Wiednia 1900”, długo była legendą. Niezwykła wieloaspektowość prac rzemieślników, artystów i projektantów tego okresu stała się tematem wystawy w Muzeum Sztuki Użytkowej. więcej
-
Współczesna architektura Wrocławia zostanie wzbogacona o nowy ciekawy budynek – blok mieszkalny Stara Odra Residence. To apartamentowiec w zacisznym miejscu Wrocławia. Mieszkania już od 6500 złotych za mkw. Inwestycja zostanie zakończona w połowie 2015 roku. Zobacz zdjęcia... więcej
-
Uczestnicy warsztatów Mentor&Student Research Lab - Urban Transformations 2014 udowadniają, że współczesna architektura wkracza do miast. Nowe technologie pozwalają diametralnie zmieniać design "szarych" obiektów użyteczności publicznej. Przeczytaj, jak studenci pod opieką mentorów z całego świata pracowali nad takimi właśnie projektami. więcej

- ARCHITEKTURA: Dom z opon. Nietypowa bryła, materiały z odzysku. GALERIA i FILMY
- DESIGN: Co zobaczyć w Austrii? „Wiedeń 1900” – modernizm na wystawie Muzeum Sztuki Użytkowej w Austrii
- ARCHITEKTURA: Styl industrialny czy nowe technologie w służbie współczesnej architektury? Mieszkania w Stara Odra Residence
- ARCHITEKTURA: Nowe technologie i przestrzeń miejska: niemożliwe czy szansa na rozwój? Warszaty Mentor&Student Research Lab - Urban Transformations 2014
- WNĘTRZA: Architektura wnętrz na medal: naturalne materiały i ich ponadczasowy urok