Architektura
ARCHITEKTURA

Ptasie gniazdo - stadion olimpijski w Pekinie

  • Komentarze

Stadion olimpijski w Pekinie

Widok stadionu w nocy

Fot: Iwan Baan
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie
  • Stadion olimpijski w Pekinie

Flagowy obiekt Olimpiady w Pekinie z 2008 roku. Był to pierwszy na świecie tak duży stadion, który wyglądał, jakby jego konstrukcja była stosem przypadkowych słupów i belek. Jednak pod pozornym chaosem kryje się wysublimowana inżynieria. Dzieło szwajcarskiego duetu Herzog & de Meuron już w momencie otwarcia zyskało status ikony architektury i przydomek – ptasie gniazdo

Usytuowanie

Stadion znajduje się w centrum kompleksu olimpijskiego, w północnej części Pekinu. Ulokowano go w południowej części terenów olimpijskich „Olympic Green” i zajmuje przestrzeń o powierzchni 204 278 m2. Najważniejszym założeniem było zbudowanie kompleksu, który ma funkcjonować nie tylko w trakcie olimpiady, ale także po niej, poprzez organizowanie życia publicznego wokół stadionu i stworzenie atrakcyjnej przestrzeni, która przyciągnie mieszkańców do tej części miasta. W przyszłości będą tu mieć miejsce imprezy sportowe, koncerty rockowe itp. Park, który powstał wokół stadionu, ma zachęcać ludzi do odpoczynku i wspólnego spędzania w nim czasu także na co dzień.

Funkcja

Pomiędzy elementami konstrukcji, w przestrzeni wokół stadionu powstały restauracje, bary, hotele, sklepy. Dostęp do nich umożliwiają przecinające się pochylnie i schody. Stadion ma 7 kondygnacji. Okalająca trybuny przestrzeń jest jednocześnie fasadą, konstrukcją, dekoracją i przestrzenią publiczną. To łącznik pomiędzy miastem na zewnątrz i wnętrzem stadionu, ale jednocześnie część autonomiczna urbanistycznie.

Idea ptasiego gniazda

Ten charakterystyczny, widoczny od zewnątrz rysunek konstrukcji był inspirowany przypadkowością natury. Ptasie gniazdo to popularny sposób określenia na jej opisanie. Pierwotna inspiracja pochodzi jednak od wzoru popękanej chińskiej porcelany, którą często można spotkać na targowiskach w Pekinie.
Zanim obiekt zaczęto budować, Chińczycy nadali mu nazwę ptasie gniazdo, traktując go w ten sposób jako coś swojego. Harmonijnie wygięty kształt dachu był inspirowany chińską filozofią równowagi i harmonii Yin i Yang.

przeczytaj rowniez
  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

Źródło: "Architektura-murator" 08/2008
Autor: M. Kijak-Olechnicka na postawie materiałów od biura Herzog & de Meuron oraz Arup
Zdjęcia: Arup, Janusz Tatera, Peng Bo, Viart Image Studio, Iwan Baan, © Herzog & de Meuron
Data publikacji: 9.06.2011 11:36
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.