Architektura
ARCHITEKTURA
Reklama w Przestrzeni

Startuje Warszawa w budowie. Festiwal Muzeum Sztuki Nowoczesnej

  • Komentarze

Mural reklamowy

Już w sobotę w ramach festiwalu Warszawa w budowie organizowanego przez MSN będzie można pospacerować śladami stołecznych reklam malowanych na ścianach.

Fot: materiały prasowe

W piątek inauguracja festiwalu Warszawa w budowie, organizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Archirama.pl będzie zapowiadać najciekawsze naszym zdaniem wydarzenia. Już w sobotę wycieczka pt. Pędzlem w konsumenta. Murale reklamowe lat 70. i 80.

Organizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej po raz czwarty festiwal WARSZAWA W BUDOWIE nosi w tym roku podtytuł „Miasto na sprzedaż” i jest poświęcony reklamie w przestrzeni publicznej Warszawy. Wystawa festiwalowa, prezentowana w nowej siedzibie Muzeum, czyli dawnym domu meblowym „Emilia” przy ulicy Emilii Plater 51, przypomina historię reklam na ulicach Warszawy od XIX wieku do dziś, pokazuje współczesny nadmiar reklamy w krajobrazie miasta i zdradza, jak rewolucja technologiczna zmieni reklamę w niedalekiej przyszłości.

Zobacz program festiwalu

Architektura wystawy, zaprojektowana przez młodą warszawską pracownię WWAA (to twórcy m.in. Pawilonu Polskiego na EXPO 2010 w Szanghaju), umożliwia podróż po historii reklamy widzianej z perspektywy przemian ulicy, handlu i konsumpcji. Ponad 400 obiektów, multimedialne projekcje i animacje trójwymiarowe składają się w opowieść o unikalnym splocie grafiki, wzornictwa i architektury z rynkiem i ideologią - o splocie, jakim jest właśnie reklama, nieodzowny składnik wielkiego miasta.

Wystawa i towarzyszące jej wydarzenia służą zaprezentowaniu zarówno pozytywnych przykładów mariażu sztuki i reklamy, jak i dewastacji krajobrazu miejskiego poprzez rozbuchany żywioł reklamy. Przypomniane zostaną małe pracownie reklamowe Dwudziestolecia, prowadzone przez wybitnych twórców awangardy i Galeria Zewnętrzna AMS, która na przełomie XX i XXI wieku przybliżała sztukę współczesną tłumom na uliach polskich miast. Nie zabraknie miejsca dla przejawów oddolnego sprzeciwu wobec natrętnej reklamy i działań artystycznych skierowanych przeciwko kultowi konsumpcji, upowszechnianemu przez reklamę. Wśród wydarzeń festiwalowych są zatem i warsztaty „adbustingu”, czyli samodzielnego ingerowania w reklamę zewnętrzną, jak i spotkania z twórcami reklamy artystycznej – m.in. z pochodzącą z Japonii nowojorską ilustratorką Yuko Shimizu (14 października).

Szokujące kolaże fotograficzne stowarzyszenia „MiastoMojeAwNim”, w których na ikoniczne budowle ludzkości, jak ateński Partenon czy opera w Sydney, naniesiono polski outdoor, zaprezentowane na wystawie, pozwalają uświadomić sobie stan degradacji krajobrazu polskich miast przez zdziczałą reklamę. Jednak w programie WARSZAWY W BUDOWIE znajdują się także wydarzenia służące szukaniu sposobów poprawy sytuacji. Odbędą się spotkania i dyskusje z udziałem przedstawicieli branży reklamowej, w tym szczególnie Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej oraz aktywistów, urzędników i polityków samorządowych.

Program filmowy i sesje z zaproszonymi ekspertami służą poszerzeniu wiedzy o ekonomii i polityce reklamy. Pokazane zostaną głośne filmy dokumentalne, m.in. „This Space Available” (USA, 2011) opowiadające o sposobach porządkowania przestrzeni miast w różnych zakątkach świata (spotkanie z reżyserką Gwenaëlle Gobé w dniu 25 października).

Technologie przyszłości, przede wszystkim tzw. „roszerzona rzeczywistość” być może zupełnie zmienią obraz miast, przenosząc reklamę w przestrzeń wirtualną, gdzie będzie ona całkowicie zindywidualizowana – publiczność WARSZAWY W BUDOWIE będzie mogła korzystać ze specjalnie przygotowanych aplikacji tego typu, wzbogacających wystawę. Nowe technologie z pewnością przyniosą też nowe pola do nadużyć – także im poświęcone zostało miejsce w programie festiwalu.

Atrakcją tegorocznej WARSZAWY W BUDOWIE zapewne okaże się także spotkanie z technologią zupełnie nie nową, czyli neonem reklamowym. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprezentuje wybór materiałów z posiadanego przez siebie archiwum warszawskiej firmy „Reklama”, która przez kilkadziesiąt lat była monopolistą w produkcji stołecznych neonów. O projektowaniu i wykonywaniu neonów opowiedzą ich twórcy, obejrzeć będzie można unikalne projekty neonów dziś zupełnie zapomnianych. Widzowie zobaczą, jak na ulicach powojennej Warszawy przenikała się polityczna propaganda z językiem konsumpcjonizmu, tworząc paradoksalny zlepek reklam niczego nie reklamujących i nic nie znaczących haseł. O tym, jaką rolę w produkcji peerelowskiej reklamy odgrywali artyści, opowiedzą twórcy duetu KwieKulik, Zofia Kulik i Przemysław Kwiek, podczas spotkania, któremu sami nadali wymowny tytuł - „Chałtury”.

W programie tegorocznej WARSZAWY W BUDOWIE znalazł się także znany z poprzednich edycji zestaw wydarzeń o charakterze partycypacyjnym, dotyczących lokalnych, dzielnicowych tematów, m.in. konkurs na tzw. „meble miejskie” dla ulicy Filtrowej czy warsztaty „Zaprojektuj swoją przestrzeń” dla mieszkańców Wilanowa, przygotowana została też bogata oferta zajęć dla dzieci i młodzieży, związana z tematem przewodnim festiwalu.

Osobnym projektem festiwalowym, ruszającym 3 listopada jest „Krzyk Mody” (kurator: Marcin Różyc) – wystawa rozproszona po witrynach śródmiejskich butików. Witryny te zostały zaaranżowane przez zaproszonych do projektu artystów, którzy starają się pokazać pozytywny przykład kształtowania przestrzeni miasta przez reklamę.

przeczytaj rowniez
  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

Autor: mjc
Zdjęcia: materiały prasowe
Data publikacji: 12.10.2012 16:11
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.