Architektura
ARCHITEKTURA

Styl industrialny i miedź w architekturze. Przebudowa dawnej fabryki samochodów w Paryżu

  • Komentarze

Przebudowa starej fabryki samochodów w Paryżu autorstwa pracowni AREP

Przebudowa starej fabryki samochodów w Paryżu autorstwa pracowni AREP

Fot: http://www.arep.fr
  • Narożnik budynku. Szklaną bryłę na dachu otacza perforowana blacha miedziana
  • Bryła wśród wysokich bloków mieszkaniowych
  • Detal miedzianej, perforowanej blachy
  • Rytm elewacji dostosowany do starej elewacji
  • Ogród - zielone atrium
  • Otwarta przestrzeń do pracy

Architektura współczesna kocha styl industrialny, zwłaszcza, jeśli tematem jest rekonstrukcja starej fabryki. W przypadku fabryk samochodowych, najbardziej odpowiednim motywem przewodnim jest cegła oraz miedź w architekturze. Skąd to wiemy? Pokazali nam to architekci z francuskiej pracowni AREP

Styl industrialny symbolem przemysłowej przeszlości Paryża

Francuska pracownia architektoniczna AREP zajęła się przebudową bryły dawnej fabryki samochodów Panhard. Budynek mieści się w okolicy jednej z paryskich bram, tzw. Porte d'Ivry w 13. dzielnicy. Bramami nazywane są miejsca, które pozwalają przekroczyć granice administracyjne Paryża. Architekci zaproponowali atrakcyjną propozycję projektową nowej architekury współczesnej, która nawiązuje do dziedzictwa miasta.

Budynki produkcyjne firm Panhard oraz Levassor zostały częściowo zburzone w 1967 roku. Powodem była budowa nowego zespołu mieszkaniowego Olympiades, składającego się z kilkunastu wieżowców mieszkalnych. Ostatnią pamiątką przemysłowej przeszłości, po wyburzeniu wszystkich zakładów samochodowych w Paryżu, są wspomniane wcześniej ruiny fabryki Panhard, a także fabryka Renault na Ile Seguin i fabryka Citroëna w Javel.

W latach 2007-20013 architekci z pracowni AREP rozbudowali i całkowicie odnowili budynek. Stworzyli 21 000 mkw przestrzeni biurowej i użyteczności publicznej (w tym przedszkole oraz siedzibę centrum dla bezdomnych). Architektura współczesna nowej bryły wyróżnia się w środowisku zdominowanym przez wysokie bloki mieszkalne. Styl industrialny i użyta w nowej architekturze miedź oraz cegła nawiązują do przemysłowego charakteru dawnej fabryki. Podtrzymują jej dawną, horyzontalną formę i unikalny styl architektoniczny, na który składają się również paleta barw, a także historyczne ornamenty na elewacjach.

Fasada z cegieł jest przedłużeniem dawnej elewacji, a otwory okienne są osadzone zgodnie z rytmem oryginalnej konstrukcji budynku. Usytuowane na dachu dwie duże bryły szklane otoczone miedzianą, perforowaną blachą sprawiają, że budynek staje się trójwymiarowy i lekki, przez co bardziej atrakcyjny. Wzór na miedzianych płytach elewacyjnych nawiązuje do... zębów piły. Taka forma połaczenia szkła i miedzi w architekturze zawsze zapewnia interesujące efekty wizualne. Tory opuszczonej stacji kolejowej Petite Ceinture, które znajdują się w sąsiedztwie budynku, wykorzystane zostały do budowy ogrodu.

W nowej części budynku, w jego północno-wschodniej części, znalazło się przedszkole. Siedziba centrum dla bezdomnych działa w północno-zachodniej części. Obie instytucje położone sa na poziomie ogrodu, na parterze.

Przestrzenie pracownicze zaprojektowane są tak, by ułatwić interakcję i kontakt, zarówno formalny jak i nieformalny, między pracownikami i osobami z zewnątrz. Efekt został osiągnięty poprzez zaprojektowanie atrium, a także zapewnienie dostępu do światła dziennego i powierzchni zielonych. Nie bez znaczenia była również odpowiednia akustyka i ergonomiczne zaprojektowane pomieszczenia, co poskutkowało wysoką jakością środowiska pracy.

 

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.