Na przełomie wieków toczyła się niezauważona przez popularne media dyskusja na temat komunistycznych blokowisk. Alternatywa: wyburzać czy rehabilitować była tylko pozorna. Nie wyburzono niczego. Znacznie łatwiej było wielkopłytowe budynki ocieplić, odmalować na społecznie popularne kolory, zadbać o podwórka. Pozostałe wolne tereny między blokami sprzedać deweloperom, a w nowo powstałych domach kupić mieszkania dzieciom, przywiązanym już do dzielnicy swoich rodziców.
Projekt szkoły na Giszowcu proponował trzecią drogę, lansowaną przez architektów, którzy jeszcze w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku rozpoczęli walkę o prawo do postmodernistycznego myślenia. Zakładano, że wielkopłytowe bloki to narzucone przez modernizm zło i należy mu się artystycznie przeciwstawić. Na zasadzie twórczego kontrastu wprowadzić w otwartą osiedlową strukturę, formę opartą na wyrugowanej już tradycyjnej kulturze architektonicznej. Innymi słowy, kontrastową wobec otoczenia realizacją … głosić odrzucenie skompromitowanego doszczętnie modernizmu. W przypadku szkoły na Giszowcu – uroczej dzielnicy z początku dwudziestego wieku, częściowo zburzonej pod budowę wielkopłytowego osiedla (patrz film Kazimierza Kutza Paciorki jednego różańca) – ta artystyczna retrospekcja miała swoje trochę sentymentalne, trochę rewanżystowskie uzasadnienie.
Ale w wielu innych miejscach mniej zdolni projektanci bezpardonowo niszczyli kompozycje „gierkowskich” osiedli, pomimo walecznego oporu ich autorów. Dziś szkołę na Giszowcu, projektu Stanisława Niemczyka, można traktować jako udany przykład architektonicznej mikrointerwencji społecznej. Chcę wierzyć, że to jej budzący zaufanie, tradycjonalistyczny charakter przyczynił się do odremontowania sąsiednich wielkopłytowych wieżowców, odmalowania ich na współgrające z jej plastycznym wyrazem ciepłe barwy, zadbania o otaczające skwery i podwórka, stworzenia komfortowego miejsca do życia.

-
Bryła, która powstała w pracowni architektonicznej DeZwarteHond, to nie tylko szkoła podstawowa, ale również obiekt pełniący szereg innych interesujących funkcji sportowo - rekreacyjnych. Dzięki temu zarówno dzieci jak i rodzice mogą korzystać z jednego miejsca w tym samym czasie więcej
-
Projekt szkoły podstawowej połączonej z obiektem sportowym w chińskiej prowincji Zhejiang to odpowiedź na problem niedoboru gruntów w tej części miasta. Bryła i plan szkoły zaprojektowane zostały w formie owalu. Dlaczego? Otóż podyktowane zostało to kształtem boiska, które znalazło się... na dachu! W efekcie architekci z biura architektonicznego LYCS z Hong Kongu uzyskali nie tylko ciekawą architekturę współczesną ale również sporą ilość miejsca więcej
-
Czy szkolne wnętrze ma duże znaczenie? Jak powinna wyglądać szkoła marzeń? Czy wnętrze nowej szkoły twojego dziecka i czy sprzyja chłonięciu wiedzy? więcej
-
Projekt londyńskiej szkoły powstał u samej Zahy Hadid, a od dwóch lat uczniowie mogą korzystać z dobrodziejstw, jakie przygotowano dla nich w tym obiekcie. Zobaczcie szkołę prosto od ZAHA HADID Architects! [ZDJĘCIA] Nowy projekt Zahy Hadid. więcej

- ARCHITEKTURA: Architektura współczesna szkoły podstawowej z energetycznym wnętrzem
- ARCHITEKTURA: Szkoła podstawowa i obiekt sportowy w jednym - bieżnia na dachu architektury współczesnej w Chinach
- WNĘTRZA: Jak powinno wyglądać idealne wnętrze szkoły?
- ARCHITEKTURA: Szkoła w Londynie według PROJEKTU ZAHY HADID. Architektura i edukacja na najwyższym poziomie w nowym projekcie!
- ARCHITEKTURA: NOWOCZESNA SZKOŁA. JAK POWINNA WYGLĄDAĆ SZKOŁA MARZEŃ? ZOBACZ PROJEKT GIMNAZJUM W ZURYCHU