Architektura
ARCHITEKTURA

Szokujące odkrycie – drapacze chmur to nie oznaka dobrobytu, ale zwiastun kryzysu!

  • Komentarze

Wieżowce a kryzys gospodarczy - Empire State

Wybudowanie słynnego drapacza chmur Empire State Building w Nowym Jorku było nie tyle oznaką dobrobytu Stanów Zjednoczonych, ale zwiastunem Wielkiego Kryzysu

Fot: Wikimedia Commons / BigMac
  • Wieżowce a kryzys gospodarczy - Empire State
  • Wieżowce a kryzys gospodarczy - Burdż Chalifa

Budowa najwyższych wieżowców i drapaczy chmur wydawała się oznaką prosperity danego kraju. Jednak analizy ekonomistów wykazują, że budowania na potęgę monstrualnych budynków, zawsze poprzedza recesję ekonomiczną. Empire State Building i wysyp wieżowców w latach 30. w USA był zapowiedzią Wielkiego Kryzysu!

Brytyjski bank inwestycyjny Barclays Capital prześledził 140 lat historii ekonomii szukając powiązań współczesnego kryzysu z zapaściami gospodarczymi z przeszłości. Ekonomiści odkryli zdumiewającą zbieżność pomiędzy budową drapaczy chmur, a recesją.

Dotychczas powszechnie uważało się, że stawianie olbrzymich wysokościowców to najlepszy znak, że dana gospodarka ma się dobrze. Jednak specjaliści z Barclays Capital podsuwają nową myśl – stawianie wieżowców to często mocno napompowana bańka inwestycyjna, która pęka z hukiem – boleśnie dla całej gospodarki.

Wielki Kryzys zaczął się od… wieżowców

Słynny Wielki Kryzys, jaki na początku lat 30. objął swoim zasięgiem cały świat, według Barclays Capital zaczął się od boomu na wieżowce w USA. Wybudowanie słynnego drapacza chmur Empire State Building w Nowym Jorku było więc nie tyle oznaką dobrobytu Stanów Zjednoczonych, ale zwiastunem kryzysu. Ten wówczas najwyższy budynek świata oddano do użytku 1 maja 1931 roku – już w samym środku wielkiej zapaści.

Specjaliści tłumaczą to przedziwne zjawisko tym, że powstawanie budynków o olbrzymich rozmiarach świadczy o zbyt łatwych mechanizmach finansowania, które wymykają się spod kontroli i zapowiadają załamanie gospodarcze.

Budowanie najwyższych drapaczy zawsze kończy się źle! Kolejny przykład z ostatnich lat to Burdż Chalifa w Dubaju. Ten gigantyczny, wysoki na 828 metrów najwyższy wieżowiec na świecie został oddany do użytkowania tuż przed tym, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie popadły w ogromne tarapaty finansowe.

Chiny i Indie stawiają drapacze chmur

Obecnie na świecie trwa budowa 124 wieżowców. Większość z nich powstaje w Azji. Przodują wciąż Chiny, gdzie w budowie jest aż 65 drapaczy chmur. Kolejne 14 powstaje w Indiach. Zgodnie z regułą odkrytą przez bankowców z Barclays Capital to oznaka, że gospodarki Państwa Środka i Indii są na skraju wielkiego kryzysu. W Chininach ceny nieruchomości już spadają. Jednym pocieszeniem dla tych krajów jest fakt, że żaden nie stawia czegoś aż tak gargantuicznego jak Burdż Chalifa. Więc i kryzys gospodarczy w Azji nie powinien być zbyt długi i dotkliwy.

Odkrycie Barclays Capital jest też pocieszeniem dla Polski. Wiele projektów i planów budowy wieżowców wylądowało u nas w ostatnich latach w szufladzie. Często żałujemy, że nie mamy jeszcze w Warszawie Manhattanu – teraz już wiemy, że nie ma co się do tego spieszyć.

 

Czytaj też: Warszawa zyska nowy drapacz chmur – wieżowiec Office Tower Warsaw

przeczytaj rowniez
Źródło: Puls Biznesu
Autor: TM
Zdjęcia: Wikimedia Commons / Nepenthes, Wikimedia Commons / BigMac
Data publikacji: 17.01.2012 13:40
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.