Trasa W-Z, trasa M-Z
Zalew Zegrzyński, sztuczne jezioro utworzone w 1963 niedaleko Warszawy, ma powierzchnię przeszło 3000 hektarów. W latach 70. ubiegłego wieku zalew stał się jednym z najpopularniejszych miejsc wypoczynku mieszkańców stolicy. Wzdłuż brzegu wybudowano ośrodki wypoczynkowe, nad „warszawskie morze” można było też łatwo przyjechać na jednodniowy wypoczynek. W środowisku artystycznym narodził się pomysł wykorzystania popularnej trasy łączącej położone w centrum miasta Muzeum Narodowe z Zalewem. Przestrzeń ta miała posłużyć do prezentowania współczesnej sztuki.
Latem 1971 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się wystawa projektów opracowania plastycznego trasy. Jej pomysłodawcami byli Marian Bogusz i Jerzy Olkiewicz, współpracujący z Działem Sztuki Współczesnej MN i kilkudziesięcioma artystami zafascynowanymi możliwością utworzenia wielkiej plenerowej galerii. Pomysł brzmi dziś nieco nierealnie, ale wówczas wcale nie musiał taki być. Marian Bogusz zaledwie kilka lat wcześniej zorganizował I edycję Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965). W trakcie biennale artyści z zaangażowanymi robotnikami Zakładów Mechanicznych Zamech zbudowali kilkadziesiąt metalowych rzeźb, wyeksponowanych następnie w przestrzeni publicznej miasta.
Jak zmienić przestrzeń publiczną?
Projekt przeznaczony dla Warszawy miał jeszcze większą skalę. Zakładał wyznaczenie trasy z dwoma wyrazistymi punktami na krańcach. Początkiem szlaku miało być rozbudowane Muzeum Narodowe. Rozbudowa miała zwracać obiekt ku Wiśle. Na końcu trasy, w odległości przeszło trzydzieści kilometrów, miała się z kolei znajdować filia muzeum. Przestrzeń pomiędzy nimi miałaby zostać całościowo zaaranżowana i uzupełniona dziełami sztuki. Projekt postulował nie tyle zdobienie obrzeży trasy, co nowe jej zakomponowanie, stworzenie całościowego dzieła.
Propozycje takiego rozwiązania przygotowane przez artystów zostały umieszczone na wystawie. Plansze zachowały się, podobnie jak film z komentarzami autorów, wyjaśniających swoje koncepcje. Od września będzie można je oglądać w warszawskim muzeum. Nowa ekspozycja nie jest rekonstrukcją wystawy sprzed czterech dekad. Współczesne narzędzia i tzw. rozszerzona rzeczywistość mają ułatwić widzom wyobrażenie sobie proponowanych zmian.
Nowa wystawa „Trasa Muzeum – Zalew Zegrzyński. Estrada sztuki nowoczesnej” odnosi się do pomysłów z 1971 roku. Temat rozbudowy warszawskiego muzeum wciąż jest aktualny.
Trasa M–Z. Trasa Muzeum – Zalew Zegrzyński. Estrada sztuki nowoczesnej
3 września 2015 – 18 października 2015
Projekt realizowany we współpracy Muzeum Narodowego w Warszawie ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Twórczych „Trzecia Fala”
Kuratorzy: Magdalena Nowak (MNW), Łukasz Strzelczyk (STF)

-
Plac Europejski to przestrzeń publiczna, która ma odpowiadać potrzebom mieszkańców. Powstała więc kolejna inicjatywa: otwarty konkurs „Art Walk Open Call 2017”, organizowany przez Fundację „Sztuka w Mieście”. Swoje koncepcje konkursowe można zgłaszać od 22 marca 2017. więcej
-
Już w 2017 roku ma ruszyć przebudowa obszaru dawnego placu dworcowego w Bogatyni. Powstanie tu główny rynek miasta. Aktualnie trwają prace nad projektem budowlanym. Konkurs na projekt zagospodarowania przestrzeni wygrała pracownia Pikul Architekci. więcej
-
Art Walk to nietuzinkowy pomysł na organizację przestrzeni publicznej. Znajdujące się na pl. Europejskim pawilony, wygrały w konkursie Best of Year Awards. Jest to kolejne wyróżnienie dla projektu architekta Przemysława Mac Stopy z pracowni Massive Design. więcej
-
Konkurs na projekt rzeźby, która ma stanąć na jednym z wrocławskich osiedli ogłosiła Archicom S.A. więcej

- DESIGN: Plac Europejski w Warszawie czeka na projekt wystawy w przestrzeni publicznej – rozpoczął się konkurs
- ARCHITEKTURA: Projekt nowej przestrzeni miejskiej w Bogatyni
- ARCHITEKTURA: Przestrzeń publiczna w Warszawie doceniona w międzynarodowym konkursie
- DESIGN: Rzeźba w przestrzeni publicznej. Konkurs
- DESIGN: Konkurs architektoniczny – trzy zdroje w przestrzeni publicznej