Architektura
ARCHITEKTURA

Tam gdzie produkował Bata. Chełmek czyli polski Zlín

  • Komentarze

Bata - Chełmek

Modernistyczne domy robotnicze w Chełmku, wybudowane dla pracowników fabryki Baty

Fot: Anna Syska
  • Bata - Chełmek
  • Chełemk - Bata
  • Chełmek - Bata
  • Chełmek - Bata
  • Chełmek - Bata
  • Chełmek - Bata
  • Chełmek - Bata
  • Chełmek - Bata
  • Zlín - Chełmek - Bata
  • Zlín - Chełmek - Bata
  • Zlín - Chełmek - Bata

Małopolski Chełmek był chyba pierwszy miastem korporacyjnym na terenach obecnej Polski. W latach 30. XX wieku powstała tam fabryka obuwia Bata, wówczas największego potentat w branży. Miejscowość została całkowicie podporządkowana fabryce i produkcji. Powstały nowoczesne zabudowania w duchu modernizmu. Do dziś przetrwały wzorcowe domki robotnicze – maszyny do mieszkania

Jeszcze pod koniec lat 20. ubiegłego wieku chyba nikt spośród mieszkańców Chełmka nie przypuszczał, że nazwa tej niewielkiej wtedy wsi stanie się znanym do końca lat 80. synonimem marki obuwia.

Zanim to się jednak stało funkcjonująca tutaj od 1932 roku fabryka butów nie nazywała się tak samo jak miejscowość, a nosiła nazwę Bata. Miano to stało się symbolem nie zaobserwowanego wcześniej na kontynencie europejskim rozwoju jednej firmy, która zmonopolizowała produkcję obuwia w Czechosłowacji i miała ambicje na analogiczne podbicie rynków światowych.

Uruchomienie fabryki w Polsce pod egidą Polskiej Spółki Obuwia Bata w Chełmku było etapem realizacji planów tej ekspansji, a jednocześnie sposobem na eliminację wysokich ceł. Zakład produkcyjny diametralnie zmienił tę niewielką miejscowość nadając jej nowe oblicze.

Zlín – nowoczesne miasto patronackie

Historia koncernu Bata sięga końca XIX wieku, wtedy Zlín był niewielkim miastem na Morawach zlokalizowanym z dala od głównych szlaków komunikacyjnych. Na błyskawiczny rozwój firmy miało wpływ wiele czynników, od charyzmy Tomasza Baty, poprzez wojenną zawieruchę, sytuację społeczną, a na odrobinie szczęścia skończywszy.

Ekspansja koncernu spowodowała przekształcenie Zlína w nowoczesny twór urbanistyczny, którego centrum z rynkiem o średniowiecznej proweniencji zostało przeniesione przed wejście do fabryki butów. Powstała przestrzeń wykorzystująca zdobycze nowoczesnej urbanistyki – prostokątny plac z otaczającymi go wolnostojącymi budynkami użyteczności publicznej.

Otaczające miasto wzgórza pokryła siatka domów robotniczych. Bata zamienił Zlín w patronackie miasto swojej fabryki, było to możliwe także dlatego, że piastował urząd burmistrza. Proponowane przez niego zmiany bez sprzeciwu były wprowadzane w życie. Miało to swoje dobre i złe strony.

fabryka najważniejsza

Pracownicy fabryki zostali otoczeni szeroko zakrojoną opieką socjalną, budowano dla nich szkoły, urządzenia sportowe, domy mieszkalne, sklepy, szpital, robotnicy mieli zniżki w domach towarowych i darmowe bilety do kina oraz wyższe niż gdzie indziej pensje. W zamian za to wymagana była od nich lojalność.

„Całe moje życie było nieprzerwanym kształceniem sumienia i tworzeniem charakteru swego i innych” – ta wypowiedź Tomasza Baty jest doskonałą ilustracją sposobu myślenia o pracowniku. Narzucane mu szczęśliwe życie było bardzo bliskie zniewoleniu. W mieście najważniejsza jest fabryka i wszystko zostało jej podporządkowane, a mieszkańcy byli jej elementami.

Koncern sukcesywnie uruchamiał nowe fabryki na terenie Czechosłowacji, ale tez poza jej granicami, kolejne filie powstawały w Holandii, Szwajcarii, Niemczech, w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, oraz w Polsce.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Autor: Anna Syska
Zdjęcia: Anna Syska, MOKSiR Chełmek
Data publikacji: 29.09.2011 10:46
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.