Architektura
ARCHITEKTURA

Torre Agbar w Barcelonie – wieżowiec Nouvela inspirowany Gaudim

  • Komentarze

Torre Agbar

Torre Agbar w Barcelonie, niematerialny biurowiec projektu francuskiego architekta Jeana Nouvela

Fot: Anna Rathman
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar
  • Torre Agbar

Powstała w 2005 roku Torre Agbar wyróżnia się w pejzażu katalońskiej stolicy i obok Sagrady Familii Gaudiego i wieży telekomunikacyjnej Calatravy jest jednym z najbardziej charakterystycznych budynków Barcelony. I nie chodzi tylko o jego 144 metry wysokości, ale mocną formę i kolaż kolorów na elewacji. Torre Agbar, biurowiec zaprojektowany przez Jeana Nouvela stał się już dziś ikoną nowoczesnej architektury

Barcelona nie jest miastem wieżowców. Wysokościowców jest niewiele w harmonijnej tkance tworzonego przez wieki miasta. Skala tych, które tu powstały jest również kameralna.

W urbanistyce Barcelony biurowiec Torre Agbar jest jedną z ważniejszych dominant. Strzelisty budynek usytuowany jest u zbiegu trzech głównych arterii miasta – Diagonal, Gran Via i Meridiana, na obrzeżu nowopowstającej dzielnicy biznesu. Biurowiec projektu Jeana Nouvela powstał na zamówienie barcelońskich wodociągów.

współczesny Gaudi

Wieżowiec inspirowany jest Gaudim i kształtem znajdujących się nieopodal stolicy Katalonii wzgórz Monserat. Jak określa Torre Agbar sam Nouvel: „wieża wyrasta z ziemi niemal jak gejzer sięgający błękitnego nieba Barcelony”.

Przy tworzeniu budynku zastosowano najnowsze technologie. Strukturę wieżowca stanowią dwa niekoncentryczne owalne cylindry zwieńczone szklano stalową kopułą. W wewnętrznym cylindrze architekt umieścił komunikację oraz instalacje obsługujące całość budynku.

Większy owal, tworzący bryłę Torre Agbar, stanowi żelbetowa konstrukcja. Na tej strukturze zamontowano moduły wykonane z polerowanego aluminium w kolorach ziemi oraz błękitno, zielono, szare moduły zmieniające się wraz z wysokością. Przy tworzeniu elewacji wykorzystano czterdzieści różnych kolorów aluminiowych paneli. Kolorystyka fasad powtórzona została także we wnętrzach.

Torre Agbar - szklana góra

Zewnętrzna warstwa budynku składa się z 59 619 fragmentów jednobarwnego, przezroczystego szkła, które regulowane są w zależności od oświetlenia. Szkło i znajdująca się pod nim kolorowa mozaika z aluminium – tworzą bogatą tektonikę elewacji. Wieżowiec w zależności od kąta patrzenia jak i pory dnia – wygląda zupełnie inaczej.

Do nocnej iluminacji biurowca wykorzystano system LED, mając na uwadze oszczędność energii.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Autor: Anna Rathman
Zdjęcia: Anna Rathman, Wikimedia Commons / Miguel Carminati www.80iso.com, Wikimedia Commons / ArquiWHAT, Wikimedia Commons / Ralf Roletschek, Wikimedia Commons / Axelv
Data publikacji: 18.10.2011 12:14
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.