Architektura
ARCHITEKTURA

Trudny lifting bydgoskiej starówki

  • Komentarze

Trudny lifting bydgoskiej starówki

Nowa pierzeja zachodnia Starego Rynku, zwycięski projekt konkursowy, autorzy: GM Architekci; Renowacja Bydgoskiej Starówki

Fot: GM Architekci
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki
  • Trudny lifting bydgoskiej starówki

W ciągu sześćdziesięciu lat bydgoszczanie tak bardzo zżyli się z otaczającą ich przestrzenią, że próby jej naprawy okazują się trudne, a niekiedy budzą zdecydowany sprzeciw

    Dzisiaj Bydgoszcz nie jest częstym celem wycieczek turystycznych. Zniszczona podczas wojny nie wróciła do dawnej świetności. Władze komunistyczne nie zdecydowały się na uzupełnienie wyburzonej zabudowy Starego Rynku i sąsiednich ulic.

    W czasach zaboru pruskiego Bydgoszcz nazywana była „Małym Berlinem”, a później także „stolicą gospodarczą Pomorza”. Wtedy powstały Młyny Królewskie oraz Kanał Bydgoski łączący dorzecza Wisły i Odry, a miasto wzbogaciło się o wiele barokowych i klasycystycznych budynków administracyjnych. Jeszcze wcześniej, w XVII wieku, znajdowała się tam jedna z największych w Polsce, a przez pewien czas jedyna mennica koronna.

    Kształt starego miasta od zawsze definiowała Brda. Na wyspie utworzonej przez rzekę i fosę powstało miasto lokacyjne. Na sąsiedniej – zamek. O gospodarczym charakterze Bydgoszczy decydowała Wyspa Mennicza, zwana później Młyńską. Dziś to zielony obszar w centrum o powierzchni 6,5 ha, otoczony od północy Brdą Górną, a od południa Młynówką. Znajdujące się tam obiekty poprzemysłowe – spichrze, młyny i związane z nimi budynki mieszkalne – tworzą unikalny miejski krajobraz.

    Rozpoczęta w latach 90. rewitalizacja starówki łączy się bezpośrednio z przywróceniem rzeki miastu. Na początku uregulowano i utwardzono prawy brzeg okalającej Wyspę Młyńską od strony południowej Młynówki. Pierzeja znajdujących się tam zabytkowych kamienic – tak zwana Wenecja Bydgoska – została oddzielona od rzeki wąskim bulwarem wykończonym granitową kostką. Część elewacji budynków odnowiono. Inne zabezpieczono izolując dziewiętnastowieczne mury od wody. W przyszłości w będących częścią Wenecji budynkach poprzemysłowych mają powstać lofty. Niedawno na Brdzie pojawiły się wodne tramwaje – to część nagradzanego w Polsce i na świecie programu rewitalizacji bydgoskiego węzła wodnego („A-m” 11/07).

    W 2004 roku pracy projektowej na wyspie podjął się warszawski zespół Grupa 3J (po wygranej w konkursie na koncepcję rewitalizacji Wyspy Młyńskiej wraz z renowacją obiektów dziedzictwa kulturowego i budową infrastruktury rekreacyjnej). Budynki odrestaurowano, przystosowano do aktualnych przepisów przeciwpożarowych i zaadaptowano do funkcji muzealnych. Do Białego Spichrza przeniesiono dział archeologii Muzeum Okręgowego, do Czerwonego – Galerię Sztuki Nowoczesnej. Secesyjny budynek przy ulicy Mennica 7 zaadaptowano na Dom Wyczółkowskiego.

    W pierwszym etapie realizacji w latach 2006-2008 powstały trzy dodatkowe połączenia z miastem – kładki piesze. Jedną poprowadzono na tereny bulwaru przy ukończonej w ubiegłym roku – po 40 latach budowy – Operze Novej (autorzy: Józef Chmiel i Andrzej Prusiewicz, „A-m” 10\07). Przywrócono także zasypane w latach 60. XX wieku Międzywodzie – kanał dzielący wyspę na dwie części, którego wody napędzały urządzenia mennicze, a później młyn. Utworzony tam zespół basenów i kaskad mimo początkowych głosów, że inwestycja jest zbyt droga, stał się popularnym miejscem wypoczynku bydgoszczan. Do końca 2011 roku na Wyspie Młyńskiej powinny pojawić się ścieżki rowerowe, alejki i plac zabaw. Pomiędzy Międzywodziem, a budynkiem Młyna Rothera architekci z Grupy 3J zaprojektowali łąkę, na której mają odbywać się imprezy plenerowe. W jej zachodniej części zostanie wybudowany amfiteatr. Nabrzeże wyspy utwardzone kostką granitową i miejscowo poszerzone – dzięki dębowym pomostom – w przyszłości będzie pełnić funkcję bulwaru.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura- murator" 10/2009
Autor: Agnieszka Rutecka
Zdjęcia: GM Architekci, Robert Sawicki/dzięki uprzejmości Urzędu Miasta Bydgoszczy, Agnieszka Rutecka, Bulanda, Mucha – Architekci, laboratorium projektowe ZIVVA
Data publikacji: 9.06.2011 16:31
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.