Architektura
ARCHITEKTURA

Villa Savoye Le Corbusiera zdewastowana! Zobacz co z dziełem modernizmu zrobił artysta Xavier Delory

  • Komentarze

Villa Savoye Le Corbusiera - przeróbka artystyczna wg. Xaviera Delory

Villa Savoye Le Corbusiera - przeróbka artystyczna wg. Xaviera Delory

Fot: X. Delory
  • Północno - wschodnia elewacja. Villa Savoye Le Corbusiera - przeróbka artystyczna wg. Xaviera Delory
  • Północno - zachodnia elewacja. Villa Savoye Le Corbusiera - przeróbka artystyczna wg. Xaviera Delory
  • Południowo - wschodnia elewacja. Villa Savoye Le Corbusiera - przeróbka artystyczna wg. Xaviera Delory
  • Południowo - zachodnia elewacja. Villa Savoye Le Corbusiera - przeróbka artystyczna wg. Xaviera Delory

Projekt Pilgrimage on Modernity (2014) autorstwa artysty z Brukseli Xaviera Delory to nietypowy hołd dla zabytków modernizmu. Na początek autor pomysłu zajął się słynną bryłą Le Corbusiera. Biała architektura willi Savoye, bo o niej mowa, od lat stoi w miejscowości Poisy pod Paryżem. Czyżby do rezydencji wkradli się wandale?

Modernizm dawniej i dziś – skąd taka wariacja na temat Villi Savoye?

Projekt Pilgrimage on Modernity (2014), czyli pielgrzymka w stronę modernizmu to nie jest, bynajmniej, efekt działania wandali. Przedstawiona wizualizacja to tylko komputerowa przeróbka słynnej rezydencji. Autorem szokujących grafik jest artysta Xavier Delory. Celem projektu było przedstawienie „idealnej” architektury modernistycznej, o nieskazitelnym wizerunku, zmienionej przez... wartości współczesnej generacji.

Obiekty, które w czasach modernizmu powstały jako „obietnice lepszej przyszłości” zostają przedstawione jako niedoskonałe. Jedną z architektonicznych perełek, należących do tej grupy, jest Villa w Poissy - ikona architektury stworzona przez ojca modernizmuLe Corbusiera, a dokładniej Charlesa Édouarda Jeannereta dit Le Corbusiera.

Twórca przerobionych zdjęć rezydencji w Poissy przypomina swoim dziełem o utopijnych założeniach modernizmu, które niestety, nie sprawdziły się do końca. Wspomina rzucane w czasie rozkwitu stylu hasła „nigdy więcej slumsów, tabula rasa, śmierć stylom historyzującym!” oraz wiarę w nowoczesność i odrodzenie, które zdołały stworzyć nawet „maszynę do życia” – jednostkę mieszkalną, która miała być odtąd budynkiem bez wad.

W konsekwencji jednak po wielu latach sielanki modernizm stworzył, jak twierdzi Xavier Delory, betonowe blokowiska, o których autor mówi (z francuskiego) „les Grands Ensembles”. Idealna maszyna do życia nie okazała się, niestety, ósmym cudem świata. Świata, który nieustannie się zmienia, a co za tym idzie, wymaga wciąż nowych pomysłów. Za pomocą przedstawionych ilustracji artysta stara się przekazać, że wraz z mijającym czasem zmieniają się atrybuty i potrzeby ludzi oraz otoczenia, w którym żyją, natomiast utopijne idee sprzed lat mogą mieć skutki odwrotne do zamierzonych.

Milena Glinojecka

przeczytaj rowniez
Zdjęcia: X. Delory
Data publikacji: 18.09.2014 13:25
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.