archirama.pl

Warszawa Zachodnia. Mały dworzec kolejowy

Nowy dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia został oddany do użytku na początku grudnia 2015. Z niewielkim dworcem sąsiaduje obszerna część komercyjna z dwoma biurowcami

Dworze kolejowy Warszawa Zachodnia, sterefa wejściowa

Nowy dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia. Obiekt ukryty jest pod ziemią, nad powierzchnią widoczna jest kopuła obiektu

Fot: HB Reavis - materiały prasowe

Dworzec Warszawa Zachodnia jest jednym z głównych centrów komunikacyjnych w stolicy, ale na pewno nie należy do najładniejszych. Przez ostatnie lata omijały go remonty, budynek i parking otaczają szpetne budki i reklamy, a stan wnętrza łagodnie mówiąc nie jest najlepszy. Sytuacja zaczyna się jednak powoli zmieniać na lepsze. Bez wielkiego rozgłosu i uroczystości 9 grudnia 2015 została otwarta nowa hala z kasami. Stary dworzec musi jeszcze poczekać na renowację, zmiany są planowane na lata 2018-2022, a więc zakończenia prac na terenie Warszawy Zachodniej w najlepszym przypadku nie można się spodziewać przed upływem siedmiu lat.

Szklana bryła nowego dworca

Pod osłoną szklanego zadaszenia mieści się nowa hala, połączona podziemnym przejściem ze starym dworcem. Obiekt nie jest duży, ma ok. 1300 m kw.  PKP stawia zresztą wyraźnie na niewielkie, tanie w budowie i eksploatacji obiekty, m..in. realizując program dworców systemowych.
Oprócz sześciu kas w nowej części są poczekalnia z miejscami dla 40 osób i część komercyjna. Ta ostatnia to bar Mc Donalds, a także księgarnia, kiosk i kantor.
Wnętrze jest dobrze doświetlone dzięki stalowo-szklanemu zadaszeniu. Kolejarze zapewniają, że latem budynek nie zmieni się w szklarnię, klimatyzacja ma zapewniać podróżnym komfortowe warunki. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ta kwestia wciąż jest poważnym problemem polskich kolei, na wielu dworcach nie można dostać się na perony bez pokonywania schodów. Okienka kasowe mają obniżone blaty dla ułatwienia obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Są też ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, toalety i wyznaczone miejsca parkingowe przed dworcem. W budynku dostępne są windy i schody ruchome.

Nowe biurowce

Ukryty pod powierzchnią gruntu dworzec wydaje się niewielki w porównaniu z komercyjną częścią inwestycji. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca budowane są dwa nowe biurowce. Oba będą mieć po 13 pięter. Zgodnie z planami inwestora pierwszy budynek ma być oddany do użytku w  2016 roku, kolejny rok później. Kompleks pod nazwą West Station będzie mieć powierzchnię ok. 67 000 m kw.

Architekci i inwestor

Całe przedsięwzięcie jest realizowane przez PKP S.A., Xcity Investment i międzynarodową grupę deweloperskiej HB Reavis. Projekt architektoniczny przygotowała pracownia FS&P ARCUS. Nowy dworzec udało się ukończyć w ciągu 12 miesięcy.





Autor: KZ
Zdjęcia: HB Reavis - materiały prasowe
Data publikacji: 11.12.2015 11:59

Dział Architektura wprowadzi Cię w wyjątkowy świat budynków oraz rozwiązań architektonicznych. Architektura w Polsce i na świecie. Dowiesz się, jakie inwestycje architektoniczne planowane są w rodzimych miastach. Dział Architektura przybliży Ci obrazy poszczególnych miast kraju oraz świata. To tu znajdują się aktualności związane z lokalizacją obiektów sportowych oraz ich konstrukcją. Specjaliści z działu Architektura zwrócą uwagę na niecodzienne budowle, bryły architektoniczne oraz funkcjonalne rozwiązania. Możesz znaleźć tu również ekskluzywne budowle: architektura, która na pewno zwróci Twoją uwagę. W dziale Architektura znajdziesz znajdziesz informacje na temat architektów, biur projektowych, najnowszych realizacji, a także ajniki aranżacji ogrodu, aby przykuwał uwagę przybywających gości. Możesz liczyć także na przegląd zabytków, które być może wskażą Ci kierunek wakacyjnych eskapad. Zajrzyj do działu Architektura, a na pewno nie pożałujesz!