Dworzec Warszawa Zachodnia jest jednym z głównych centrów komunikacyjnych w stolicy, ale na pewno nie należy do najładniejszych. Przez ostatnie lata omijały go remonty, budynek i parking otaczają szpetne budki i reklamy, a stan wnętrza łagodnie mówiąc nie jest najlepszy. Sytuacja zaczyna się jednak powoli zmieniać na lepsze. Bez wielkiego rozgłosu i uroczystości 9 grudnia 2015 została otwarta nowa hala z kasami. Stary dworzec musi jeszcze poczekać na renowację, zmiany są planowane na lata 2018-2022, a więc zakończenia prac na terenie Warszawy Zachodniej w najlepszym przypadku nie można się spodziewać przed upływem siedmiu lat.
Szklana bryła nowego dworca
Pod osłoną szklanego zadaszenia mieści się nowa hala, połączona podziemnym przejściem ze starym dworcem. Obiekt nie jest duży, ma ok. 1300 m kw. PKP stawia zresztą wyraźnie na niewielkie, tanie w budowie i eksploatacji obiekty, m..in. realizując program dworców systemowych.
Oprócz sześciu kas w nowej części są poczekalnia z miejscami dla 40 osób i część komercyjna. Ta ostatnia to bar Mc Donalds, a także księgarnia, kiosk i kantor.
Wnętrze jest dobrze doświetlone dzięki stalowo-szklanemu zadaszeniu. Kolejarze zapewniają, że latem budynek nie zmieni się w szklarnię, klimatyzacja ma zapewniać podróżnym komfortowe warunki. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ta kwestia wciąż jest poważnym problemem polskich kolei, na wielu dworcach nie można dostać się na perony bez pokonywania schodów. Okienka kasowe mają obniżone blaty dla ułatwienia obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Są też ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, toalety i wyznaczone miejsca parkingowe przed dworcem. W budynku dostępne są windy i schody ruchome.
Nowe biurowce
Ukryty pod powierzchnią gruntu dworzec wydaje się niewielki w porównaniu z komercyjną częścią inwestycji. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca budowane są dwa nowe biurowce. Oba będą mieć po 13 pięter. Zgodnie z planami inwestora pierwszy budynek ma być oddany do użytku w 2016 roku, kolejny rok później. Kompleks pod nazwą West Station będzie mieć powierzchnię ok. 67 000 m kw.
Architekci i inwestor
Całe przedsięwzięcie jest realizowane przez PKP S.A., Xcity Investment i międzynarodową grupę deweloperskiej HB Reavis. Projekt architektoniczny przygotowała pracownia FS&P ARCUS. Nowy dworzec udało się ukończyć w ciągu 12 miesięcy.