Architektura
ARCHITEKTURA
Węzeł przesiadkowy

Węzeł przesiadkowy Wrocław. Od plastelinowego modelu do nagrody w konkursie architektonicznym

  • Komentarze

Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy Wrocław

Zaprojektowany przez Maćków Pracownię Projektową Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy Wrocław Stadion otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii 'Najlepsza przestrzeń publiczna' w organizowanym przez miesięcznik "Architektura-murator" ogólnopolskim konkursie Życie w Architekturze.

Fot: Maćków Pracownia Projektowa
  • Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy Wrocław
  • Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy Wrocław
  • Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy Wrocław

Zaprojektowany przez Maćków Pracownię Projektową Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy Wrocław Stadion otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii Najlepsza przestrzeń publiczna w organizowanym przez miesięcznik "Architektura-murator" ogólnopolskim konkursie Życie w Architekturze.

Objęty patronatem przez prezydenta RP Bronisława Komorowskiego konkurs miał na celu wyróżnienie najlepszych budynków zrealizowanych w Polsce w latach 2000-2012, promocję najlepszych osiągnięć architektury w naszym kraju oraz rozbudzanie społecznego zainteresowania tą dziedziną sztuki. W ocenie nominowanych w konkursie budynków szczególnie ważne było, czy wprowadzają one nową jakość do przestrzeni miejskiej, szanując jednocześnie wartości historyczne i kulturowe otoczenia.

Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy we Wrocławiu

Projekt ten, jak żaden inny, nauczył nas, że w uprawianiu architektury najważniejsze są wiara, cierpliwość i determinacja. Powstał wiosną 2008 r. i, mimo początkowego entuzjazmu, realia budżetowe sprawiły, że w kolejnych miesiącach szansa na jego realizację w pełnym zakresie była coraz mniejsza, a wizja drastycznych uproszczeń – coraz bardziej realna. Kiedy na domiar złego przegraliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej do gotowej już koncepcji, sprawa wydawała się beznadziejna. Jak zwykle w takich sytuacjach, pomogła determinacja i trochę szczęścia – nasz projekt zdobył Złoty Medal na Międzynarodowym Biennale Młodych Architektów w Mińsku i – tam zauważony – zaczął żyć własnym życiem. Nie bez znaczenia była również ścisła współpraca autorska z architektem miasta i postawa władz egzekwujących odpowiednią jakość architektoniczną także w przypadku projektów z zakresu infrastruktury.

Trudny kontekst

Projektowanie we Wrocławiu polega zazwyczaj na wypełnianiu ubytków w tkance miasta. Naturalnym punktem zaczepienia staje się kontekst. Tym razem okazał się on wyjątkowo trudny: tworzyły go niepozorne skrzyżowanie o nietypowej geometrii i zarośla. Koszmar senny każdego wrocławskiego architekta. Rzeczywisty kontekst – nowy Stadion Miejski z esplanadą oraz wielopoziomowy węzeł drogowy przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia – miał dopiero powstać, pojawiając się równolegle z naszym obiektem.

Bardzo klarowny był natomiast program funkcjonalny budynku i to on – w połączeniu z pamięcią o dobrych tradycjach ekspresyjnych w formie stacji warszawskiej kolejki śródmiejskiej i niedosytem po przegranym konkursie na projekt stadionu – sprowokował nas do odważniejszych poszukiwań formalnych.

Od plastelinowego modelu...

Początkowo pracowaliśmy niemal wyłącznie na kartonowych i plastelinowych modelach, szukając właściwego wyrazu, aby dookreślić powstającą od zera przestrzeń. W dokonaniu ostatecznego wyboru pomogły nam: decyzja o asymetrii dachu podporządkowana logice przepływu ludzi oraz potrzeba płynnego, intuicyjnego przekierowania ruchu pieszego na esplanadę stadionu. Nierównoległe, przecinające się linie, z których zbudowano bryłę, miały swoją genezę w zmultiplikowanych kierunkach dróg, torów kolejowych i tramwajowych, a także ścieżek pieszych i rowerowych. Miejsce, w którym się one zbiegają, obudowaliśmy strukturą złożoną z płaszczyzn, które – pozornie nieuporządkowane – układają się w dynamiczną i skończoną kompozycję. Tak uformowana bryła obiektu stała się przeciwwagą do łagodnych krzywizn stadionu i jego przedpola. Całość ubraliśmy w surowy, nieco brutalistyczny w wyrazie beton uzupełniony elementami z ocynkowanej stali, wpisując się w estetykę powstałego w międzyczasie kontekstu – stadionu i otaczającej go plątaniny dróg.

 ...do betonowego latawca

Wielki jaszczur, betonowe origami czy latawiec – funkcjonujące w pracowni nazwy przystanku zdradzają, że tym razem złamaliśmy wszelkie nasze zasady i myśleliśmy przede wszystkim formą. Ale przecież każdy z nas marzył o tym, by kiedyś puścić latawiec. Ten jest betonowy.

 

ZINTEGROWANY WĘZEŁ PRZESIADKOWY, WROCŁAW STADION

lokalizacja:

Wrocław al. Śląska

 

autorzy:

Maćków Pracownia Projektowa:

Jacek Brzezowski, Marta Firganek, Marek Kotowski, Piotr Krynicki, Zbigniew Maćków, Piotr Wilk

 

współpraca autorska, wytyczne technologiczne:

Piotr Fokczyński – Architekt Miasta

 

dokumentacja budowlana i wykonawcza:

Konsorcjum projektowe: Arcadis, Studio Architektoniczne OZONE, ZNTiW Inmost-Projekt

współpraca: Maćków Pracownia Projektowa, Piotr Fokczyński – Architekt Miasta

 

generalny wykonawca:

Przedsiębiorstwo budowlane FILAR, Wrocław

kierownik budowy: Janusz Kania

 

inwestor:

Gmina Wrocław, Wrocławskie Inwestycje

 

projekt:

2008

 

realizacja:

2010-2011

 

autor zdjęć:

Thomas Lewandowski

przeczytaj rowniez
  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

Autor: Maćków Pracownia Projektowa
Zdjęcia: Maćków Pracownia Projektowa
Data publikacji: 10.12.2012 09:57
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.