„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Architektura
ARCHITEKTURA

Wieżowiec mieszkalny jak drzewo – bryła autorstwa starachitekta Fujimoto

  • Komentarze

Bryła White Tree projektu stararchitekta Sou Fujimoto

Bryła White Tree projektu stararchitekta Sou Fujimoto

Fot: Sou Fujimoto
  • Bryła White Tree projektu stararchitekta Sou Fujimoto. Projekt wygrał w konkursie architektonicznym Architectural Folie of the 21st Century
  • Bryła White Tree projektu stararchitekta Sou Fujimoto. Tarasy połączone sa ze sobą przestrzeniami wspólnymi
  • Bryła White Tree projektu stararchitekta Sou Fujimoto. Tarasy i balkony rozchodzą się promieniście
  • Bryła White Tree projektu stararchitekta Sou Fujimoto. Jedno z wnętrz 17-kondygnacyjnej wieży mieszkalnej

Bryła projektu stararchitekta Sou Fujimoto czerpie z natury – zarówno w kwestii  formy architektonicznej przypominającej drzewo, jak i ekologii, ograniczając zużycie energii

Japoński wieżowiec we Francji – ogromne drzewo w centrum miasta

Japoński stararchitekt Sou Fujimoto i jego pracownia zostali zwycięzcami w konkursie architektonicznym zatytułowanym Architectural Folie of the 21st Century. Projekt, który wygrał przedstawia architekturę współczesną w formie białej, rozłożystej wieży, zlokalizowanej w mieście Montpellier, na południu Francji. Bryła mieści w sobie mix funkcjonalny - są tu mieszkania, restauracje, galerie sztuki i przestrzenie biurowe.

17-kondygnacyjna wieża mieszkalna o nazwie White Tree (L’Arbe Blanc) przybrała formę drzewa. Drugą istotną kwestią, którą kierowali się architekci, była inspiracja funkcjonowaniem miasteczka Montpellier, w którym życie toczy się na zewnętrz. Mieszkańcy żyją tu na granicy prywatności. Jadają, pracują i spędzają czas na tarasach, balkonach, w kawiarniach czy w parkach. Unikają samotności w czterech ścianach i nie boję się obserwacji innych ludzi.

Budynek, który powstał odzwierciedla charakter mieszkańców. Pomieszczenia zostały przedłużone wspornikami z balkonami i tarasami, z których wiele jest ze sobą połączonych, tworząc wielopoziomowe galerie i przestrzenie wspólne. Tarasy wyrastają promieniście od rdzenia konstrukcyjnego bryły. Budynek zaprojektowany jest tak, żeby łączyć nowoczesność i historię, w tym przypadku stare centrum miasta Montpellier i nowe dzielnice Port Marianne oraz Odysseum. Obiekt jest owocem filozofii japońskiego stararchitekta, który uważa, że architektura powinna być odbyciem natury.

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.