„Newsletter archiramy. Co tydzień najświeższe i najciekawsze
wiadomości ze świata architektury i dizajnu w Twojej
skrzynce mailowej”.

Architektura
ARCHITEKTURA

Włodzimierz Padlewski - zapomniany dizajner

  • Komentarze

Włodzimierz Padlewski - zapomniany dizajner

Włodzimierz Padlewski, ok. 1956

Fot: ze zbiorów rodzinnych
  • Włodzimierz Padlewski - zapomniany dizajner
  • Włodzimierz Padlewski - zapomniany dizajner

Monografia Włodzimierza Padlewskiego jest kolejną pracą, dzięki której powoli wypełniają się białe plamy w historii polskiej architektury oraz rodzimego wzornictwa lat międzywojennych i okresu PRL-u

Publikacja składa się z dwu części. Pierwsza, zatytułowana Rozmowy, zawiera zapis kilku wywiadów, przeprowadzonych z Padlewskim w 2003 roku. W rozdziale Interpretacje umieszczono cztery obszerne artykuły, autorstwa między innymi gdańskich historyków architektury.

Włodzimierz Padlewski (1903-2007) był absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Studiował na tej uczelni w latach 1925-1934 (pracę dyplomową przygotowywał pod kierunkiem Rudolfa Świerczyńskiego). Jego kolegami ze studiów byli między innymi Jerzy Hryniewiecki i Zbigniew Karpiński. Jak wspomina sam Padlewski, fascynowali się wówczas nową architekturą, pozostawali pod wrażeniem Le Corbusiera i Gropiusa. Te inspiracje widać w pracy dyplomowej Padlewskiego (plany nowoczesnego hotelu górskiego, 1934) i w jego projekcie bloków typowych dla ZUS (1937). Od architektury bardziej interesowało go jednak wnętrzarstwo i wzornictwo. W 1936 roku, wspólnie z Janem Bogusławskim, Niną Jankowską, Markiem Leykamem, Piotrem Marią Lubińskim i Stefanem Siennickim, założył Studium Wnętrz i Sprzętu. Grupa młodych warszawskich architektów zajmowała się nie tylko projektowaniem mebli, ale także aranżacją wnętrz. Istotna była dla nich relacja między meblem, wnętrzem i architekturą. Pisali o zespoleniu i zjednoczeniu tych elementów, o ich organicznym związku. W swoich realizacjach łączyli funkcjonalność z komfortem i prostotę z dekoracyjnością. Posługiwali się formami bauhausowskimi („rurkowe” krzesła), a jednocześnie chętnie zestawiali motywy Streamlined Style (zaokrąglone narożniki) i stylizacje typowe dla nowego regionalizmu (podkreślanie naturalnych materiałów). Te kompozycje uzupełniali rzeźbami nawiązującymi do klasycyzmu, kominkami o archaicznej kamiennej obudowie, a także tkaninami, szkłem i ceramiką.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura Murator" 03/2010
Autor: Filip Burno
Zdjęcia: ze zbiorów rodzinnych, materiały promocyjne
Data publikacji: 21.06.2011 12:46
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.