Architektura
ARCHITEKTURA

Wschodzące gwiazdy architektury: Bernardo Rodrigues

  • Komentarze

Bernardo Rodrigues

Willa House on the Flight of Birds, wyspa S. Miguel, Azory, Portugalia, realizacja: 2006

Fot: Archiwum Bernardo Rodriguesa
  • Bernardo Rodrigues
  • Bernardo Rodrigues
  • Bernardo Rodrigues
  • Bernardo Rodrigues
  • Bernardo Rodrigues
  • Bernardo Rodrigues

Bernardo Rodrigues zajmuje szczególną pozycję wśród współczesnych architektów portugalskich. Należy do nowej generacji projektantów, która łaczy myślenie o kontekście i konstrukcyjny rygor z teoretycznymi spekulacjami i cyfrowymi eksperymentami

Bernardo Rodrigues zajmuje szczególną pozycję wśród współczesnych architektów portugalskich. Należy do nowej generacji projektantów, która z nomadycznego trybu życia uczyniła metodę uczenia się i uprawiania zawodu. Z jednej strony twórczość Bernardo Rodriguesa jest udanym przykładem kontaminacji, w której waga przypisywana miejscu i konstrukcyjny rygor tak zwanej Szkoły Porto łączy się z teoretycznymi spekulacjami i cyfrowymi eksperymentami prowadzonymi na uniwersytecie Columbia

Główną cechą jego wyjątkowych prac jest entuzjastyczne czerpanie z tych eksperymentów przy umiejętności zachowania wobec nich krytycznego dystansu. Podejmuje on wyzwanie współczesności, rozwijając działalność, która ma charakter zarówno lokalny, jak i globalny. Prowadząc niewielkie biuro, podróżując między Azorami, Porto i Nowym Jorkiem, tworzy architekturę lokalną – niewielkie obiekty, głównie domy czy kaplice, a jednocześnie przyjmuje większe zlecenia, przede wszystkim z krajów Dalekiego Wschodu.

Jednak znaczenie twórczości architektonicznej Bernardo Rodriguesa nie ogranicza się do różnorodnych wpływów i trafnej odpowiedzi na nowe warunki uprawiania zawodu. Portugalski architekt osiąga rzadką w architekturze współczesnej syntezę, w nieprawdopodobny sposób łączy krańcowość programowego pragmatyzmueksperymentów formalnych. Bada potencjał rzeczywistości, rozwijając podejście, które nazywa „pragmatyzmem emocjonalnym”. Nie poddając się materialności miejsca przodków, nie wyznając także konceptualizmu nowych morfologii, skupia uwagę na płaszczyźnie języka jako platformie porozumienia między koncepcją a rzeczywistością, kontemplacją a działaniem. Co więcej, Bernardo Rodrigues wie, że tylko język może pogodzić metafizyczny wymiar tej dyscypliny z otwarciem na otaczający konkretny świat. Według niego to architektura świateł i cieni, temperatur, żywiołów, wspomnień. Poza sferą fizyczną, poza metafizyczną. W miejscu połączenia Materii ŚwiataPamięci Człowieka.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura- murator" 5/2008
Autor: Luis Santiago Baptista, redaktor naczelny „arq./a”
Zdjęcia: Archiwum Bernardo Rodriguesa, Fernando Guerra/ FG+SG fotografia de arquitectura
Data publikacji: 7.06.2011 10:48
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.