Swobodniejszy oddech na czeskiej scenie architektonicznej dał się zauważyć dopiero w połowie lat dziewięćdziesiątych, po długim okresie duszenia się za żelazną kurtyną. Starsze, aktywne jeszcze pokolenie architektów, często związane z dawnym podziemiem kulturalnym lub powracające z emigracji, musiało na nowo wprowadzić standardy edukacji architektonicznej, wykonawstwa i przepisów prawnych. Dopiero wówczas można było zorganizować pierwsze konkursy architektoniczne. Najmłodsze pokolenie architektów, reprezentowane przez Petra Hájeka, Tomáša Hradečnego i Jana Šépkę, wykorzystało nową sytuację i bliski kontakt z dobrymi wykładowcami-architektami.
Pierwszy znaczący konkurs architektoniczny wygrali, gdy byli jeszcze studentami – dotyczył rewaloryzacji Górnego Rynku w Ołomuńcu (1995-2001), a wkrótce potem następny na projekt rewaloryzacji placu św. Jerzego na praskich Hradczanach (1997-2002). W obu wypadkach zastosowali koncepcję reprezentacyjnego salonu z historyczną posadzką, tworzącą kamienny kolaż i noszącą ślady wszystkich poprzednich okresów historycznych, na którą nałożono architektoniczną siatkę nowych obiektów uzupełnioną indywidualnie projektowanymi elementami małej architektury. Dostosowane do kontekstu, indywidualnie projektowane detale i skłonność do eksperymentowania stały się wizytówką architektów.
Pierwsze sukcesy dały impuls do założenia pracowni architektonicznej w 1998 roku. Status czołowego czeskiego biura potwierdził wygrany konkurs na rewaloryzację Muzeum Archidiecezjalnego w Ołomuńcu (1998-2006). Projekt oparty został na idei podróży architektonicznej przez historię, z uwypukleniem poszczególnych eksponatów w ich kontekście, ale przy zachowaniu ścisłego rozdziału oryginalnej budowli i wbudowanej nowej konstrukcji drogi-dywanu dla zwiedzających.
Z kolei niewielka prywatna willa w Berouniu (2001-2004) pokazuje, jak architekci radzą sobie w przypadku braku kontekstu historycznego; dom zbudowany jest na prostej i bardzo abstrakcyjnej kartezjańskiej trójwymiarowej siatce pomieszczeń/funkcji.
Niedawno pracownia HŠH zyskała międzynarodowe uznanie w konkursie na Nową Bibliotekę Narodową w Pradze (2007), w którym otrzymała trzecią nagrodę za lustrzaną architekturę przypominającą obły, ogromny kamień. Członkowie zespołu zajmują się jednak nie tylko projektowaniem; od 2004 roku Hájek i Šépka prowadzą eksperymentalną pracownię na swym rodzimym wydziale architektury w Pradze, natomiast Hradečný jest członkiem zarządu Izby Architektów Czeskich.

-
Jeśli planowaliście urządzanie nowego mieszkania albo generalny remont domu, nie musicie odkładać go na lepsze czasy. Przeciwnie, teraz jest dobry moment, by zastanowić się nad swoimi potrzebami, poszukać inspiracji i skontaktować z pracownią architektoniczną, która zajmie się projektem wnętrz. Jak się okazuje, zdalna praca to dla doświadczonych projektantów żadna nowość. więcej
-
Projektanci z KAAN Architecten potrzebowali więcej miejsca – właśnie przeprowadzili się do nowego biura więcej
-
Rozpoczęła się budowa nowej siedziby Sądu Rejonowego w Nowym Sączu. Budynek zaprojektowało Biuro Architektoniczne Artur Jasiński i Wspólnicy więcej
-
Stavros Niarchos Foundation Cultural Center zaprojektowane przez biuro architektoniczne Renzo Piano ma zostać oddane do użytku w 2016 roku. Bryła wybudowana kosztem przeszło 560 mln euro zostanie przekazana władzom kraju przez fundację Stavrosa Niarchosa więcej
