Architektura
ARCHITEKTURA

Wschodzące gwiazdy architektury: Ecosistema urbano

  • Komentarze

Ecosistema urbano

Ecobulevar de Vallecas, Madryt, Hiszpania, realizacja: faza I: 2004-2005, faza II: 2006-2007

Fot: Emilio P. Doiztua + Roland Halbe
  • Ecosistema urbano
  • Ecosistema urbano
  • Ecosistema urbano
  • Ecosistema urbano
  • Ecosistema urbano
  • Ecosistema urbano

Ecosistema urbano z Madrytu, kierowane przez Belindę Tato, uważane jest dziś za najlepsze młode biuro architektoniczne w Hiszpanii. Niedawno ukończyło bardzo istotny projekt przestrzeni publicznej – Ecobulevar de Vallecas, w powstającej dzielnicy Madrytu

Niezwykle szybkie tempo zabudowy nowych terenów w dużych miastach kontrastuje z powolnym wzrostem zieleni wypełniającej otwarte przestrzenie. By temu zaradzić, rada miejska Madrytu zorganizowała konkurs na zagospodarowanie  trzech miejsc głównego bulwaru Ensache de Vallecas, na południowy zachód od centrum. Wytyczne konkursowe mówiły o dwóch głównych zadaniach: z jednej strony chodziło o umożliwienie nowego typu działalności, z drugiej – o poprawę komfortu klimatycznego w przestrzeni zewnętrznej. Konkurs wygrała pracownia Ecosistema urbano, która postawiła na niecodzienne rozwiązania.

W projekcie należało uwzględnić fakt, że obiekty, które powstaną będą zastępować zieleń przez piętnaście czy dwadzieścia lat, zanim drzewa zasadzone w miejskim środowisku wyrosną i utworzą wystarczającą masę zieleni, która w naturalny sposób zastąpi proponowane struktury. Wtedy będzie je można rozmontować, a w ich miejscu pozostaną przestrzenie tworzące polany wśród zieleni. Ecosistema urbano postawiła na ciąg trzech pawilonów – lekkich metalowych konstrukcji, które kreują wizualną miejską dominantę, obejmującą także kilka niewielkich elementów nawierzchni i małej architektury.

Pawilony noszą nazwy „drzewo klimatyczne”, „drzewo medialne” i „drzewo ludyczne” – nawiązują one do funkcji, jakiej służą i gatunków roślin, jakie zastępują. Pod względem energetycznym są to struktury samowystarczalne, dzięki panelom słonecznym umieszczonym na ich szczycie. Nadmiar energii odsprzedawany jest publicznej sieci energetycznej, co pozwala przeznaczyć zysk na utrzymanie pawilonów.

Podobne obiekty można wykorzystać również na innych zagospodarowywanych obszarach miejskich, dla równoważenia ich klimatu. Wewnątrz „drzewa medialnego” znajduje się powłoka, będąca ekranem projekcyjnym dla zainstalowanego tam systemu multimedialnego. W dwóch pozostałych pawilonach umieszczono rośliny. Komfort klimatyczny osiąga się w nich dzięki technikom zazwyczaj używanym w rolnictwie: polietylenowe łapacze wiatru kierują powietrze do chłodzącego ogniwa, połączonego z wiatrakami, które mieszają je z rozpyloną wodą i zmieniają jego właściwości. Wydmuchiwane przez aluminiowe dysze powietrze obniża temperaturę o 8-10 stopni.

przeczytaj rowniez
  • Jesteśmy w pełni przygotowani, by pracować zdalnie
    Jesteśmy w pełni przygotowani, by pracować zdalnie

    Jeśli planowaliście urządzanie nowego mieszkania albo generalny remont domu, nie musicie odkładać go na lepsze czasy. Przeciwnie, teraz jest dobry moment, by zastanowić się nad swoimi potrzebami, poszukać inspiracji i skontaktować z pracownią architektoniczną, która zajmie się projektem wnętrz. Jak się okazuje, zdalna praca to dla doświadczonych projektantów żadna nowość. więcej

  • Biuro architektoniczne KAAN – nowa siedziba
    Biuro architektoniczne KAAN – nowa siedziba

    Projektanci z KAAN Architecten potrzebowali więcej miejsca – właśnie przeprowadzili się do nowego biura więcej

  • Nowy sąd w Nowym Sączu
    Nowy sąd w Nowym Sączu

    Rozpoczęła się budowa nowej siedziby Sądu Rejonowego w Nowym Sączu. Budynek zaprojektowało Biuro Architektoniczne Artur Jasiński i Wspólnicy więcej

  • Wielkie centrum kulturalne w Grecji
    Wielkie centrum kulturalne w Grecji

    Stavros Niarchos Foundation Cultural Center zaprojektowane przez biuro architektoniczne Renzo Piano ma zostać oddane do użytku w 2016 roku. Bryła wybudowana kosztem przeszło 560 mln euro zostanie przekazana władzom kraju przez fundację Stavrosa Niarchosa więcej

Źródło: "Architektura- murator" 5/2008
Autor: Luís Fernández-Galiano, redaktor naczelny „Arquitectura Viva”
Zdjęcia: Emilio P. Doiztua + Roland Halbe, Archiwum Ecosistema urbano, Emilio P. Doiztua
Data publikacji: 7.06.2011 11:17
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.