Architektura
ARCHITEKTURA

Współczesna architektura: więzienie XXI wieku

  • Komentarze

Więzienie bez granic? Niezupełnie. Bryła budynku to nie modernistyczny pawilon. Ma kraty

Ażurowa bryła jednego z pawilonów. Więzienie zaprojektowane zostało tak, że wygląda jak otwarta przestrzeń. To jednak tylko pozory. Kraty pomagają w utrzymaniu porządku, ale główne bariery mają się mieścić na obrzeżach dziesieciokilometrowego kręgu. III naroda w konkursie Prison Puzzle

Fot: Emmanuelle Agustoni, Konstantinos Katsas, Sergio Antonio Torres Escobar. Materiały konkursowe
  • Więzienie bez granic? Niezupełnie. Bryła budynku to nie modernistyczny pawilon. Ma kraty
  • Więzienie bez granic. Borderless prison
  • Więzienie jak wioska. Konkurs architektoniczny Prison Puzzle
  • Konkurs architektoniczny: resocjalizacja
  • Kompleks wiezienny. Główna bryła mieści elektrownię solarną
  • Sylwetka więzienia przyszłości. Nad dachami widoczna wieża solarna

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt więzienia

Współczesna architektura ma pomagać ofiarom klęsk żywiołowych, wspierać edukację i wyrównywać szanse na rozwój. Chlubne zadania. Rzadziej mówi się o oddziaływaniu na los mniej sympatycznych postaci, złodziei, oszustów, morderców – przymusowych mieszkańców więzień. Ta niemile widziana i niepożądana grupa jest jednak całkiem znaczną częścią społeczeństwa. W USA to przeszło 2 mln osób (stan na 2015 rok). Co zrobić, żeby ci, którzy opuszczają więzienne mury nie byli gorsi niż przed wejściem? To pytanie spędza sen z powiek niejednemu specjaliście. Organizatorzy konkursu architektonicznego Prison Puzzle przekonują, że współczesny system penitencjarny wymaga naprawy. Pomóc mają architekci, proponując nowe formy więzień. Nie chodzi o zaprojektowanie strasznych twierdz jak z grafik Piranesiego. Przeciwnie, więzienia XXI wieku mają pomagać w resocjalizacji i ułatwić więźniowi powrót do społeczeństwa. Niektóre nadesłane na konkurs prace można uznać za pobożne życzenia, inne nie mają szans na realizację z powodów technicznych. Inne pomysły mogą być przetestowane w praktyce. Jury wybrało i nagrodziło trzy koncepcje.


Więzienie i elektrownia w jednej bryle

I nagroda. Autorzy: Alex Warr, Zach Walters
Jury doceniło nieszablonowy koncept i połączenie w jednym projekcie dwóch zagadnień. Projektantom udało się zająć dwoma spośród największych wyzwań Stanów Zjednoczonych: więziennictwa oraz zrównoważonej produkcji energii. Oba bardzo odległe tematy zostały poetycko splecione w coś większego niż suma ich części. Przez programowe zatarcie granice między więźniami i społeczeństwem na zewnątrz – a także ułatwienie interakcji - projekt zmniejsza ryzyko recydywy, a przy okazji wspiera ważne badania.

Obiekt miałby być rodzajem państwowego centrum badawczego, a zarazem elektrowni wykorzystującej odnawialne źródła energii, w tym fotowoltaikę i siłę wiatru. Według pomysłodawców, więźniowie okażą się przydatni w różnych działach takiego zakładu. Praca dla dobra społeczności ma być elementem resocjalizacji.
Architekci przewrotnie nawiązali do koncepcji Pantoptikonu, rezygnując z opresyjnego systemu Benthama.

Przyjazna wioska

II nagroda. Autorzy: Lina Aakerøy, Wenzel Mielke, Elias Solberg, Charlotte Hoaas
Drugą nagrodę otrzymał projekt mniej śmiały, za to bardziej realistyczny. Jego autorzy zaprojektowali system budynków i funkcji, oferujący więźniom realny wpływ na własne życie. Dobre sprawowanie i postęp rewitalizacji nagradzane są coraz większą swobodą i kontaktami ze światem zewnętrznym. Ważna jest też organizacja przestrzeni więzienia, przypominającego wioskę. Zamiast wielkich bloków z celami projektanci proponują małe budynki, utrzymywane w porządku przez samych więźniów. Takie rozwiązanie ma budować umiejętności współpracy niezbędnej w codziennym życiu, a przede wszystkim skłonić więźniów do wzięcia odpowiedzialności za swoje otoczenie. Wspólne posiłki jadane w gronie kilkunastu współosadzonych mają być lepszym rozwiązaniem, niż masowe żywienie więźniów na wspólnej stołówce. Od dawna wiadomo, że ograniczona przestrzeń wzbudza agresję. W projekcie „To the moon and back again” położono nacisk na otwarcie budynku przy zachowaniu bezpieczeństwa. Patio z widokiem na niebo, duże okna (ze stali kuloodpornej) i niewidoczne z okien bariery izolujące więzienie dają złudzenie większej swobody.

Więzienie bez granic

III nagroda. Autorzy: Emmanuelle Agustoni, Konstantinos Katsas, Sergio Antonio Torres Escobar
Pomysł jest prosty i wykorzystywany od dawna. Jeśli otoczenie jest skrajnie nieprzyjazne, ucieczka nie ma sensu, to po prostu zbyt niebezpieczne. Zlokalizowane daleko na pustyni więzienie może być duże, więźniów nie trzeba ukrywać w celach. Tak przynajmniej uważają pomysłodawcy, którzy najwyraźniej nie obawiają się filmowych akcji z udziałem wspólników i helikoptera przybywającego po uwięzionych. Jurorzy dali się przekonać.

Więcej informacji na stronie konkursowej >>

przeczytaj rowniez
Autor: K. Zięba
Zdjęcia: Lina Aakerøy, Wenzel Mielke, Elias Solberg, Charlotte Hoaas, Alex Warr, Zach Walters, Emmanuelle Agustoni, Konstantinos Katsas, Sergio Antonio Torres Escobar. Materiały konkursowe
Data publikacji: 30.03.2016 15:41
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.