Architektura
ARCHITEKTURA
Józef Sigalin Pierwszy Naczelny Architekt Warszawy

Wystawa w Muzeum Politechniki Warszawskiej

  • Komentarze

Józef Sigalin Pierwszy Naczelny Architekt Warszawy

Architekt i urbanista, jeden z organizatorów odbudowy powojennej Warszawy, pełnomocnik ds. budowy Pałacu Kultury i Nauki. 25 grudnia mija 29 lat od śmierci Józefa Sigalina. W Muzeum Politechniki Warszawskiej trwa wystawa poświęcona pierwszemu Naczelnemu Architektowi Warszawy.

Fot: Muzeum Politechniki Warszawskiej
  • Jozef_Sigalin_Naczely_Architekt_Warszawy/J
  • Jozef_Sigalin_Naczely_Architekt_Warszawy/J

Architekt i urbanista, jeden z organizatorów odbudowy powojennej Warszawy, pełnomocnik ds. budowy Pałacu Kultury i Nauki. 25 grudnia mija 29 lat od śmierci Józefa Sigalina. W Muzeum Politechniki Warszawskiej trwa wystawa poświęcona pierwszemu Naczelnemu Architektowi Warszawy.

Wystawa „Józef Sigalin (1909-1983). Pierwszy Naczelny Architekt Warszawy" to przypomnienie życiorysu tak ważnego dla architektury i odbudowy stolicy Polski architekta. Przez 30 lat Józef Sigalin jako Naczelny Architekt Warszawy współdecydował o kształcie i architekturze Warszawy. Od 1945 roku współtworzył Biuro Odbudowy Stolicy (BOS). Do najważniejszych inwestycji jakie powstały pod jego kierownictwem zalicza się Trasę WZ i Trasę Łazienkowską. Był także pełnomocnikiem ds. budowy Pałacu Kultury.

Na ekspozycji zobaczyć można dotąd niepublikowane zdjęcia i dokumenty m.in. z budowy Trasy W-Z, MDM-u, Pałacu Kultury i Nauki czy Trasy Łazienkowskiej, a także osobiste, rodzinne pamiątki. Materiały udostępniła rodzina architekta, Archiwum Politechniki Warszawskiej, Muzeum Wojska Polskiego i Archiwum Miasta Stołecznego Warszawy.

Ekspozycję „Józef Sigalin (1909-1983). Pierwszy Naczelny Architekt Warszawy" można oglądać do końca stycznia 2013 roku w Muzeum Politechniki Warszawskiej, przy ulicy Nowowiejskiej 24.

Więcej informacji na stronie Muzeum Politechniki Warszawskiej

przeczytaj rowniez
  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

  •  W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato
    W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato

    więcej

Autor: Filip Pabjas
Zdjęcia: Muzeum Politechniki Warszawskiej
Data publikacji: 21.12.2012 17:36
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.