Architektura
ARCHITEKTURA

Wzorcowy kościół w Nowych Żernikach

  • Komentarze

Nowy kościół w Nowych Żernikach, wnętrze

Architektura wnętrz kościoła w Nowych Żernikach. Projekt konkursowy Adamiczka Consulting, Wrocław - Jerzy Adamiczka, Bartosz Adamiczka, Tomasz Broma

Fot: Adamiczka Consulting
  • Elewqacja kościoła w Nowych Żernikach
  • Nowy kościół w Nowych Żernikach, wnętrze
  • Wzorcowy kościół w Nowych Żernikach. Makieta
  • Nawa wzorcowego kościoła w Nowych Żernikach we Wrocławiu

Konkurs architektoniczny na projekt kościoła rzymskokatolickiego na osiedlu Europejskiej Stolicy Kultury Nowe Żerniki we Wrocławiu został rozstrzygnięty

Problemy z architekturą sakralną

Rzadko mamy okazję pisać o polskich kościołach, które wyróżniają się jako przykłady dobrej architektury współczesnej. W II połowie XX wieku i na początku XXI w Polsce wzniesiono imponująca liczbę budowli sakralnych. Baza tych budowli zebrana w ramach programu Kościół. Piękno i kicz (pisaliśmy o nim tu >>) pozwala ocenić poziom tych realizacji. Organizatorzy programu postanowili poprawić jakość polskiej architektury sakralnej. Impulsem miał stać się konkurs architektoniczny na projekt kościoła rzymskokatolickiego na osiedlu Europejskiej Stolicy Kultury Nowe Żerniki we Wrocławiu. Konkurs został właśnie rozstrzygnięty. Uczestnicy nadesłali 155 prac, co dobrze mówi o zainteresowaniu konkursem i samym tematem.
Jury konkursu złożone z architektów przy wsparciu konsultanta, księdza Grzegorza Trawki, proboszcza parafii Żerniki przyznało nagrody i wyróżnienia, w tym nagrodę główną. Ta trafiła do wrocławskiego biura Adamiczka Consulting. Projektanci zaproponowali niską horyzontalną bryłę. Prosta forma, dopasowanie do otoczenia i duża rola zieleni – tak w skrócie można opisać ten projekt. Jak zwykle w przypadku tak oszczędnych form zdania będą pewnie podzielone, by przywołać przykład Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.


I NAGRODA (60 000 zł) - numer konkursowy 69, numer wyjściowy 105161
Adamiczka Consulting, Wrocław - Jerzy Adamiczka, Bartosz Adamiczka, Tomasz Broma
Uzasadnienie Jury:
Praca, która doskonale zamyka i podkreśla oś kompozycyjną osiedla, jednocześnie świadomie usuwając się na drugi plan. Ta zasada czytelnie wpisuje się w filozofię Kościoła ubogiego, będącego blisko ludzi.
Projekt wyraźnie przyjazny użytkownikowi, nie narzucający się, „zapraszający”. To skromna architektura zaprojektowana z doskonałą jasnością rozwiązań i wyraźnym akcentowanie przestrzennym.
Ogród tworzący tło ołtarza, z możliwością obserwacji zmienności pór roku i upływu czasu, wskazuje wiernym na wagę relacji pomiędzy współczesnym człowiekiem i Naturą. Trafny dobór skali i tekstury użytych materiałów umiejętnie tworzy atmosferę wyciszenia, niezbędną dla przestrzeni sakralnej.

II NAGRODA (40 000 zł) - numer konkursowy 39, numer wyjściowy 985437
Zespół autorski: Wojciech Iwachów, Międzybórz / Katarzyna Raczyńska, Chełm / Anna Stachi, Dzierżoniów
Uzasadnienie Jury: Bryła kościoła umiejętnie domyka i akcentuje główną oś kompozycyjną osiedla.
Fascynująca propozycja z prostą ideą i wyraźnym odniesieniem do kontekstu.
Pracę nagrodzono za umiejętne stworzenie koncepcji przestrzennej. Zaproponowane rozwiązanie formalne wyraźnie wskazuje granicę pomiędzy sacrum i profanum – zewnętrzna osłona tworzy przestrzeń pomiędzy prześwietloną strefą sacrum a granicą świata „zewnętrznego”. Dyskusyjne wydaje się umiejscowienie wejścia głównego bezpośrednio w strefie ołtarza.

III NAGRODA EX AEQUO (20 000 zł) - numer konkursowy 28, numer wyjściowy 178285
Zespół autorski: Witold Sienkiel, Kraków / Przemysław Drabiński, Kraków
Uzasadnienie Jury: Awangardowe ujęcie tematu wyznacza nowa typologie dla projektu przestrzeni sakralnych w XXI wieku. Wieża kościelna została potraktowana jako wyraźny akcent –wizualna ikona miejsca.
Lokalizacja przestrzeni publicznej nad główną funkcją obiektu - nawą kościoła jest nowatorskim potraktowaniem przestrzeni sakralnej i relacji pomiędzy sacrum a profanum przestrzeni osiedla.

III NAGRODA EX AEQUO (20 000 zł) - numer konkursowy 80, numer wyjściowy 086465
OVO Grąbczewski Architekci Oskar Grąbczewski, Katowice - zespół projektowy: Barbara Grąbczewska, Oskar Grąbczewski, Marek Grąbczewski, Dobrochna Lata, Marta Lata, Łukasz Lata, Łukasz Migała, Mateusz Pietryga
Uzasadnienie jury: Interesująca gra przestrzenna z zsynkopowanymi bryłami tworzy wyrazisty kontrapunkt na zamknięciu osi kompozycyjnej. Jury doceniło rzeźbiarski charakter założenia wpisany w kwartałowy układ osiedla. Racjonalny plan, interesująca gra przestrzeni tworzą mocny akcent w relacji z kontekstem. Stonowane wnętrze z grą światła w strefie ołtarzowej dają pożądany efekt sakralności.


WYRÓŻNIENIE EX AEQUO (5 000 zł) - numer konkursowy 62, numer wyjściowy 141920,
Tomasz Berezowski, Katowice / Dyrda Fikus Architekci, Katowice - Tomasz Berezowski, Radosław Fikus
Uzasadnienie Jury:  Wyróżnienie przyznano za próbę minimalistycznego rozwiązania formalnego, z korzystnym rozwiązaniem układu centralnej przestrzeni liturgicznej, wzbogaconej o czytelna symboliką Nieba i kopuły. Wysoko intelektualny projekt - jeden z najbardziej interaktywnych „liturgicznie”. Dodatkowo jeden z niewielu projektów, który zachowuje tradycyjną symbolikę kopuły. Przyjęta forma graficzna projektu nie ukazuje ewentualnych walorów pracy.



WYRÓŻNIENIE EX AEQUO (5 000 zł) - numer konkursowy 140, numer wyjściowy 888117
Zespół autorski: Michał Szkudlarski, Biuro Architektoniczne "MS", Opole / Wentario Pracownia Architektury Andrzej Nowak, Opole / Marta Kondziela, Opole
Uzasadnienie Jury: Wyróżnienie przyznano za czytelne rozwiązanie otwartości stref sacrum kościoła i towarzyszących mu funkcji na strukturalne obszary otaczające zabudowy mieszkaniowej i zieleni parku oraz nowatorski charakter tektoniki wnętrza sakralnego. Projekt wyróżniony za swoją przejrzystość i surowość rozwiązań tworzących w efekcie prostotę przestrzeni sakralnej.

Jury konkursu architektonicznego
Prof. Konrad Kucza-Kuczyński - przewodniczący Jury, ZG SARP
Prof. Richard England - gość specjalny, sędzia UIA, Malta
Mariusz Ścisło - prezes SARP
Zbigniew  Maćków - przewodniczący DSOIA RP, Kurator ESK Wrocław 2016 ds. architektury, jeden z inicjatorów projektu Nowe Żerniki
Marcin Major - SARP O/Wrocław
Maciej Hawrylak - SARP o/Wrocław, sędzia referent
Andrzej Poniewierka - SARP O/ Wrocław

przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Adamiczka Consulting
Data publikacji: 17.11.2016 09:50
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.